pian 1v tissitakiainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mymmeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mymmeli"

Vieras
Apuja kaipaan! Mulla on reilu 11kk tissitakiainen ja itellä alkaa imetysinto jo hiipua. Neiti parkkeeraa tissille siis vähintään 5 kertaa päivällä (yleensä useammin) ja ehkä kerran yöllä. Ruokaa menee mun mielestä tosi paljon, aamulla jugurttia ja hedelmiä, lounaaksi ja päivälliseksi pari-kolme desiä (hankala arvioida kotiruokaa) välipalaksi maitorahkaa ja hedelmiä ja illalla kolmisen desiä puuroa ja marjoja. Nälkä ei siis pitäisi ainakaan olla.

Aloitellaan juuri tavan maidon maistelu ja mulla ajatuksena olis lopetella imetys pian 1v jälkeen, kunhan maitotuotteita menee tarpeeksi. Mutta miten mä sen teen?! Kerrasta poikki vai vähentäen pikkuhiljaa? Miten muille on mennyt tissitakiaisen kanssa imetyksen lopettaminen?

Arvostan paljon kaikkia vastauksia :)

nimittäin on tässä 11kk tullut oltua kotosalla ja poissa maksimissaan kolmisen tuntia. Illalla ei nukahda jos ei ole saanut maitoa ja yöllä saattaapi sitä vaatia kovaäänisesti. Päivällä se onkin ihan ok, mutta olis mustakin tosi kiva mennä vaikka leffaan illalla jne joskus. Ja yli 1v:n imetyksellä ei ole enää niin suurta ravitsemuksellista arvoa. Musta on parempi lopettaa imetys kuin huomata parin,kolmen, neljän kuukauden päästä, että siitä on tullut todella vastenmielistä :( nyt siitä kuitenkin vielä nautitaan aika ajoin :)

on sitten lopetettu ja milloin? Lapsi on vaan yhtäkkiä lopettanut tissillä roikkumisen vai vähentänyt itsestään ja lopulta se on jäänyt kokonaan pois? Tunnen pari äitiä, jotka vielä 2veenä imettivät, kun lopettamisesta olis tullut huutoa ja sitä en tahdo.... En oikein näe itseäni taaperoimettäjänä :P

Pikkuhiljaa lopettelin kuopuksen kanssa,oli 1v2kk kun kokonaan loppui,viimeiset pari viikkoa meni parilla kerralla päivässä.Keksin vaan jotain mielenkiintoista kun yritti parkkerata syömään,yötissittely jäi ihan viimeisenä.Edellisen lopetin kertarysäyksellä ja mukavampi tapa tämä pikku hiljaa vähentäminen oli rinnoillekkin.

parempi hiljaa niin että maidon tuotanto lakkaa eikä rinnat jysähdä täyteen. Ensin lopettaisin yöimetyksen ja sitten karsisin yksi kerrallaan päiväimetykset.

En mä mitenkään tuijota sitä 1v päivää, että silloin loppuu! Mutta siinä paikkeilla mielellään kylläkin! Pitää varmaan alkaa kehittää paljon muuta puuhaa ;) Menikö tossa vaiheessa tavan maitoa jo minkäverran? Joka ruualla vai esim. jugurttina yms.?

Meillä esikoisen imetys loppui n. 11kk iässä. Mä tein sen niin, että en tarjonnut päivällä rintaa, aamulla ja illalla vaan. Muulloin sai maitoa pullosta, mutta sekään ei ole pakollista vaan voi antaa vaan nokkamukista. Yöllä hän ei tosin syönyt enää ollenkaan, joten se ei lisääntynyt kuten olen joillain kuullut käyneen. Lapsi ei oikein suostunut alkuun juomaan mitään, mutta pari päivää oli "juomalakossa" ja sitten alkoi pullo kelvata kertaheitolla. Sitten se koko imetys oikeastaan loppuikin pikkuhiljaa, kun iltaisin alkoi pelleillä tissillä, jolloin korvattiin sekin kerta puuron kanssa annetulla maidolla. Viimeiseksi imetyskerraksi jäi sitten aamuimetys.

Me lopetettiin pikku hiljaa. Päivisin reilun vuoden jälkeen yritin suunnata lapsen mielenkiinnon muualle, kun tuli pyytämään tissiä. Hiljalleen imetyskerrat väheni ja muutaman kuukauden jälkeen loppuivat itsestään. "Nukahtamistissi" meillä oli käytössä kauiten. Kun lapsi oli 1v 7kk, lopetettiin se. Kun illalla alkoi lähestyä nukkumaanmenoaika, lähdin hyvissä ajoin lenkille/ulos/kauppaan ja isä nukutti. Ekana iltana nukahtaminen kesti ja lapsi oli ihmeissään, muttei itkenyt. Seuraavana iltana nukahti nopeammin ja parin viikon päästä mäkin uskalsin jäädä illalla kotiin nukuttamaan. Tällänen rauhallinen tahti sopi meille, lapsen ei tarvinnut turhaan itkeä tissin perään.

kuule kun pikkuhiljaa vaan alat vähentää niitä kertoja niin yks kaks kun lapsella on otollinen aika luopua, se helpottaa. meillä lehmänmaidon määrä on alkanut kasvaa vasta kun imetys n kunnolla vähennetty, jos jäät odottelemaan että lapsi jois kunnoliset määrät lehmänmaitoa niin saatat joutua odottamaan aika kauan. syötä jugurttia, raejuustoa, tee puurot maitoon jne niin päivän maitomäärä tulee jo melkeen niistä.

mä oon vähentäny yks imetys kerrallaan, ensin niin että syödään vaan aterioiden jälkee ja kerran aamuyöllä, siten siitä ensin välipalan jälkeinen imetys pois, sitten lounaalta, sitten päivälliseltä jne..

lapsi tarvii paljon syliä ja hellyyttä vieroitusvaiheessa. poolopaita tai paksu villatakki on hyvät ettei ne tissit oo ihan heti tyrkyllä siinä sylissä. ja sylissä voi koittaa pitää niin päin että laps on selkä sinuunpäin, laueskella tai lueskella hetken niin jo se rinta unohtuu ja lapsi lähtee jatkaamaan touhujaan.
aamuyöimetys on meillä ollut viimeinen imetys, ongelmana oli se että jos ei saanut maitoa niin heräs sitten touhuamaan klo 6, maitoa saatuaan nukkui vielä pari tuntia. heräämistä siirsi jonkinveran yksiin päiväuniin siirtyminen, mutta lopullisesti lopetin tuon niin että annoin vettä ja otin sitten viereen nukkumaan, alkuun pientä kanniskelua tarpeen mukaan ja sitten kainaloon taas lapsen selkä minuun päin. myöskin isän kainaloon saattoi tuossa vaiheessa nukahtaa

• Tykkää
Reactions: Kvart över
[QUOTE="mymmeli";25731408]En mä mitenkään tuijota sitä 1v päivää, että silloin loppuu! Mutta siinä paikkeilla mielellään kylläkin! Pitää varmaan alkaa kehittää paljon muuta puuhaa ;) Menikö tossa vaiheessa tavan maitoa jo minkäverran? Joka ruualla vai esim. jugurttina yms.?[/QUOTE]Söi jo ihan normaalia ruokaa ja joi normimaitoa ruuan kanssa,tissittely oli lähinnä sellaista lohtua.Ja esimerkiksi yöllä mies nousi lohduttamaan niin sekin auttoi kun minä en maidontuoksuineni pitänyt sylissä.

Ja en tiedä mikä on "virallinen" kanta, mutta meillä on molempien lasten kanssa ollut jossain siirtymävaiheessa tuota juomattomuutta. Mulle sanottiin neuvolassa, että ei se kauaa jatku ja näin on käynyt. Kuopus juuri oli viikon aika vähällä maidolla kun vain vesi kelpasi nokkamukista, maitoon olisi pitänyt saada tutti. Ei annettu ja nyt juo ihan hyvin nokastakin :) Sama juttu oli silloin esikoisen kanssa rinnasta pois siirryttäessä.

Meillä esikoinen (tyttö) söi rintaa 1v5kk. Loppui kun oli niin kuumeessa ettei jaksanut syödä. Nyt kuopus (poika) on juuri 1v5kk ja kovasti vielä tissin perään. Poika on pikkuinen kooltaan ja mun mielestä vielä ihan ok että pyörähtää tissillä.

[QUOTE="annika";25731470]

lapsi tarvii paljon syliä ja hellyyttä vieroitusvaiheessa. poolopaita tai paksu villatakki on hyvät ettei ne tissit oo ihan heti tyrkyllä siinä sylissä. ja sylissä voi koittaa pitää niin päin että laps on selkä sinuunpäin, laueskella tai lueskella hetken niin jo se rinta unohtuu ja lapsi lähtee jatkaamaan touhujaan.
aamuyöimetys on meillä ollut viimeinen imetys, ongelmana oli se että jos ei saanut maitoa niin heräs sitten touhuamaan klo 6, maitoa saatuaan nukkui vielä pari tuntia. heräämistä siirsi jonkinveran yksiin päiväuniin siirtyminen, mutta lopullisesti lopetin tuon niin että annoin vettä ja otin sitten viereen nukkumaan, alkuun pientä kanniskelua tarpeen mukaan ja sitten kainaloon taas lapsen selkä minuun päin. myöskin isän kainaloon saattoi tuossa vaiheessa nukahtaa[/QUOTE]

tuo tissien peittäminen on muuten niin totta! lapsi oli oikeestaan unohtanut koko imetyksen, mutta kun näki mut nakuna suihkun jälkeen, alkoi vinkuna

[QUOTE="vieras";25731511]tuo tissien peittäminen on muuten niin totta! lapsi oli oikeestaan unohtanut koko imetyksen, mutta kun näki mut nakuna suihkun jälkeen, alkoi vinkuna[/QUOTE]

Mulle kävi just eilen uimahallissa KOLMEVUOTIAAN esikoisen kanssa (jonka imetys siis lopetettu 11kk iässä!) niin että hän saunassa yhtäkkiä tarrasi tissiin kiinni ja olisi halunnut "juoda maitoa". Että ihan varmasti tosiaan pienemmän kanssa käy noin tosi helposti.

Yhteistyössä