Peukun imemisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Elikkä neiti 4kk on viimesen kuukauden tunkenu sillon tällön sormia tai nyrkkiä suuhun ja nyt viime päivinä on oppinu kunnolla imemään peukkua. Mitä asian kanssa pitäisi tehdä kun olen jostain kuullut että olisi parempi syödä tuttia kuin peukkua? Tungenko siis aina tutin tilalle kun alka peukkua imeä vai annanko vaan imeä peukkua vai miten?

Laita tumppu käteen, auttaa meidän 5kk kanssa. Tutti syljetään pois ja alkaa huuto jos sitä tarjoaa mut jos kelpais teillä niin kannattaahan se kokeilla.

Viimeksi muokattu:
Lisään vielä, että tuttia syö nyt vaan nukkamaan mennessä ja lohduksi pieniin harmistuksiin. Tumppuja en viitsisi laittaa kun neidillä hikoo kädet muutenki tosi paljon..

Tossa 3-4kk iässä tuo nyrkkien/sormien imeskely on vain käsiin tutustumista, eikä sitä kannata edes yrittää estää. Sit jos imeminen pääsee sille asteelle että käsien iho alkaa mennä rikki niin voi toki yrittää ohjata mielenkiintoa muuhun välillä tai laittaa ne tumput, mut harvoinpa niin käy. Tuossa iässä käsien/sormien imeskely ei tarkoita että lapsesta olisi tulossa peukalonimijä.

Sit jos puhutaan isommasta vauvasta tai pikkulapsesta niin peukku on purennalle vielä haitallisempi kuin tutti, ja siitä on vaikeampi vieroittaa, mutta se on ihan eri stoori se.

• Tykkää
Reactions: rops
Meillä alkoi 7 kk ikäisellä (kuukausi sitten) peukalon imeminen ykskaks. Ei ole koskaan huolinut tuttia tai pulloa. Imeskelee peukkua päivälläkin; ei sentään koko aikaa ja joskus nukahtaessa. Tänään neuvolan lääkäri sanoi, että ei se haittaa tai ei sille mitään voi. Jää pois, kun keksii käsille muuta puuhaa...

Meillä lapsi aloitti peukun imemisen 3kk iässä ja sanon ohjeeksi että jos siihen ei nyt puututa, niin seuraavana on jo liian myöhäistä. Kyllä sen näkee selvästi että kuka vain tutustuu sormiinsa ja kuka imee sitä peukkua ihan oikeasti. Siitä tulee hetkessä niin sitkeä tapa ettei siitä pääsekään eroon ihan helposti. Meillä nyt lapsi 3v. ja yöllä peukku edelleen suussa, samoin päikkäreillä. Oikomishoidot tiedossa. Ei ole auttaneet kynnelit, ei lapaset/tumput. Nyt vaan odotellaan josko jossain vaiheessa alkaisi kuuntelemaan hammaslääkärin neuvoja...

Samaa täällä pohdin kun pikkuneiti 3 kk kuluneen viikon aikana on keksinyt, että peukkua saa kätsästi imettyä. Yritän tarjota rintaa kun huomaan peukun imemisen olevan käynnissä, joskus menee ohi sillä joskus ei. Mietin, miten tuota saa estettyä kunnes muistin, että esikoinen teki tuossa iässä ihan samaa. Hetken aikaa imeskeli peukkua ja sitten loppui itsestään. En aio nytkään asiaa muuten puuttua kuin tarjoamalla rintaa. Yölläkin herään siihen, että lupsutus käy vieressä ja se on silloin aika syödä.

Mieluummin tutti kuin peukalo. Kokemuksesta puhuin, itse imin peukkua lapsena, yöllä saatoin vielä 7-vuotiaana imeskellä. Tutti helpompi vierottaa, kuin peukku. :)

Mä olen puuttunut nimenomaan siihen peukalon imemiseen, muuten saakin sormet olla suussa. Oon itse ollu peukalolapsi ja käynyt oikomishoidot hampaiden kanssa läpi niin en toivoisi omalle lapselle samaa. Huomaan vaan peukalon imemisessä otteen olevan ihan erilainen kun muuten sormia syödessä (käsi nyrkissä, peukalo suussa).

No kuten aiemmin mainitsin niin tumppu käteen tai kun joissain bodyissa on ne suljettavat/käännettävät hihat. Sit olen vaan ottanu käden pois suusta, tarjonnu tuttia (joka ei siis meillä toimi), jos vauva on hereillä niin oon antanu lelua yms muuta tekemistä esim auttanut kääntymään vatsalleen jolloin käsillä on muuta työtä. Milloin mitäkin. Toisaalta äitini yritti omalla kohdallani varmaan kaikki temput ja silti söin peukaloa että katsotaan tekeekö oma lapsi saman kaikesta huolimatta. Yritän vain ehkäistä ettei tosta tule tapa, varhainen puuttuminen EHKÄ auttaa :)

Te, jotka rajoitatte vauvan peukun imeskelyä: tutustuuko teidän vauva (3-6kk) muulla tavoin suulla käsiinsä ja onko se selvästi erotettavissa siitä peukun imemisestä? Vai jääkö käsiin tutustuminen sitten samalla pois?

Mulla ei ollut tuttia, imin peukaloa. Hammaslääkäri sanoi, että rako etuhampaiden välissä johtui siitä. Imin unissani peukaloa vielä ekaluokkalaisena. Ei hyvä, mieluummin tutti.

Mulla ei ollut tuttia, imin peukaloa. Hammaslääkäri sanoi, että rako etuhampaiden välissä johtui siitä. Imin unissani peukaloa vielä ekaluokkalaisena. Ei hyvä, mieluummin tutti.

Musta olis tosi mielenkiintoista tietää, että onko oikeasti tuolla pikkuvauvan käsiin tutustumisella ja pidemmän päälle peukun imemisellä merkittävä yhteys. Koska silloinhan se on haitaksi purennalle. Toisaalta vauva tekee paljon muutakin (kakkii housuun, syö öisin, huitoo käsillä, kaivelee varpaitaan, kiljahtelee, syö hiekkaa) joista ei oleteta muodostuvan pitkäaikainen haitallinen tapa vaan sen nähdään kuuluvan kehitykseen.

Lapsen täytyy saada tutustua käsiinsä, jotta hän oppii käyttämään niitä (tämän olen kuullut mm. fysioterapeutin suusta, kyseessä oli 3kk ikäinen). Missä sitten menee tutustumisen ja puhdasoppisen peukunlutkutuksen raja, sitä en tiedä.

Te, jotka rajoitatte vauvan peukun imeskelyä: tutustuuko teidän vauva (3-6kk) muulla tavoin suulla käsiinsä ja onko se selvästi erotettavissa siitä peukun imemisestä? Vai jääkö käsiin tutustuminen sitten samalla pois?

Olin kirjoittavani jo aiemmin että käsiin tutustuminen ja peukalon syönti eroavat toisistaan kyllä ainakin meidän lapsella. Kun tutkii käsiä syö vuorotellen eri sormia ja välillä koko nyrkkiä jne mutta kun peukaloa imee niin muut sormet ovat nyrkissä ja peukalo suussa eikä vaihtele sormea. Toivon tosissaan että tää olisi vain vaihe ja menisi ohi.