Pettynyt hääkuvaukseen, onko muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä oli pienen budjetin pienet häät, n. 20 vierasta ja minibudjetilla mentiin. Mietin pitkään, ottaako itselle hääkampaus ja meikki ja itse otetaan kuvat, vai suunnilleen saman hintainen valokuvaaja paikalle ottamaan kuvia ja teen itse meikin ja kampauksen. Eli haluammeko hienot kuvat kaikista rakkaista ihmisistä ja mä en itse ole niin hehkeä vai että mä olisin hehkeä mutta rakkaista ihmisistä tulee amatöörimäiset kuvat. Valitsin sitten sen kuvaajan lopulta ja kyllä harmittaa!

Kuvaaja oli ottanut meistä hääparista toki kuvia, mutta sitten jättänyt osan meille rakkaista ihmisistä kuvaamatta kokonaan. Hän oli ottanut n. 100 kuvaa, joista 5 kuvaa oli yhden ystävämme avecista, jota emme edes tunteneet, ja 10 kuvaa yhden ystävämme lapsesta kun taas meidän omista lapsista vain pari kuvaa ja muiden ystävien lapsista ei yhtään (!) miehen vanhemmista ei ollut yhtään kuvaa eikä mun siskosta eikä joistain muistakaan, mutta sitten taas toisista tosiaan oikein kuvasarja! Kaverini naureskelikin, että sai tuosta hyvät 1-vuotiskuvauksen kuvat omasta lapsestaan. No joo, mutta ei ollut ihan tarkoitus se...

Lisäksi tämä ystäväni (joka on ihana ihminen kyllä) päästi lapsensa juoksemaan alttarilla vihkimisen aikana. En tykännyt yhtään, enkä tajua miksei pitänyt lasta sylissä tai vienyt sitten vaikka pois salista, takaovi oli juuri sitä varten auki, jos jonkun pitäisi lapsen kanssa mennä hetkeksi pois. No, mitä tekee kuvaaja? Ottaa neljä kuvaa siitä, kun lapsi juoksentelee vihkimisen aikana alttarilla! Meistä vihittävistä oli myös sellainen 5 viisi kuvaa, eli melkein puolet oli tästä lapsesta joka oli aivan väärässä paikassa, sitä ei minusta olisi tarvinnut kuvata ollenkaan.

Sanoimme vielä erikseen että ota kuva tarjoiluista, siis pöydästä jossa hääkakku ja muut hienot leivokset yms. Hän oli ottanut "taidekuvia" joissa näkyy vain yksi leivos ja sen koristeet, ja kaikki muu vain sumeana taustalla. Eli itse hääkakusta ei ollut kuvaa lainkaan :( Emme sitten itse tajunneet ottaa amatöörikuvia kakkupöydästä ollenkaan, kun luotimme että ammattikuvaaja hoitaa sen. Eli meillä ei ole yhden yhtä kuvaa hienosta hääkakustakaan, kun vain nuo taidekuvat yhdestä leivoksesta tai sen koristelusta. Olen pöyristynyt!

Kuvaajalta kysyttiin olisiko hänellä kuvia puuttuvista henkilöistä, niin hän lupasi katsoa, mutta sanoi että taiteellisena kokonaisuutena hänestä on näin hyvä, koska nämä olivat parhaiten onnistuneet kuvat. Yritimme selittää ettemme piittaa niiden taiteellisesta arvosta vaan olisimme vain halunneet kaikista rakkaistamme kuvat juhlissamme.

Jotenkin siis vaan nyt ärsyttää niin paljon! Tosiaan tulimme näköjään maksaneeksi ystvämme lapselle 1-vuotiskuvauksen mutta hääkuvia emme saaneet toivomiamme :C Onko muilla vastaavaa kokemusta?

Muokkaa tätä viestiäsi hieman, jätä pois nämä muille tarkoitetut kohdat. Mutta laita tämä sähköpostilla kuvaajalle.

Ja joo, olen muutaman kerran ollut pettynyt kuvaustulokseen, mutta niistä oppinut sanomaan jo kuvaustilanteessa selkeästi, mitä haluan. Tuollaista yleiskuvausta meillä ei ole ollutkaan (vain ne henkilökuvat), vaan niiden kanssa olen luottanut siihen, että parilla "tavallisella" juhlavieraalla on kamerat, ja heidän kanssaan on sitten sovittu, että ottavat nuo kuvat.

Ikävä juttu! :( Ei ole omalle kohdalle käynyt noin, mutta olisin kyllä pettynyt jos kävisi. Oletko jo kysynyt kaikilta vierailta, että olisiko heillä kuvia häistä?

Jos haluaa saada jokaisen häävieraan ikuistettuna valokuvalle, kannattaa pyytää joku kaveri kameran kanssa onnittelujonon päähän ottamaan jokaisesta kuvan. Jos taas haluaa laadukkaita kuvia ja kauniin kuvasarjan, kuten te ilmeisesti olitte saaneet, niin sitten palkkaa ammattivalokuvaaja. Ei sen valokuvauksen tarkoitus ole että jokainen vieras näkyy ainakin jossain kuvassa ja jokaisesta vieraasta pitää ottaa yhtä monta kuvaa, vaan kuvaaja hakee tunnelmia ja kauniita hetkiä ja ikuistaa sekä järjestää kokonaisuudeksi josta välittyy teidän kauniin päivän tunnelma.

En ymmärrä luterilaista tapaa kuinka kirkossa pitää istua kovalla penkillä hipi hiljaa kuunnellen näytöstä joka kestaa puuduttavan tunnin. Ortodokseilla on ihan normaalia että lapset liikkuvat alttarialueella ja muutenkin muutkin osallistuvat palvelukseen kuin vain pappi ja hääpari.

Riippuu mitä olitte sopineet,mutta minusta voit vaatia hinnan alennusta,koska esim. olit pyytänyt tarjoiluista kuvaa ja et sitä saanut.

Onnistuisiko pieni jyrähdys kuvaajalle, keräät itsestäsi sen inhottavan asiakkaan ja saat ainakin rahaasi takaisin,jos ei hymistelemällä onnistu? Menetettyjä kuvia/tilanteita se ei tuo,mutta saisit edes vähän hyvitystä?

Minä taas olin hääkuvauksessamme aikanaan juurikin hyvinkin tyytyväinen siihen, että ammattilainen oli ikuistanut niitä tunnelmia, ei niinkään yrittänyt saada jokaisen vieraan kuvaan. Eli meitä asiakkaita on monenlaisia ja nuo sinun kaipaamasi kuvat kuulostivat enemmän juuri siltä, mikä olisi onnistunut joltain serkun kummin kaimaltakin. Eli nyt on pakko sanoa, että itse panostit rahasi väärään kohteeseen, ymmärtämättä oikein itsekään mitä halusit. Ei se sen kuvaajan vika ole. Harmistuksesi voit toki osoittaa, mutta tuskin rahojasi saat takaisin, sillä tämä kuvaaja on kuitenkin ollut häissänne ja uhrannut yhden päivän elämästään siihen. Kyllä hänen palkka siitä pitää saada.

[QUOTE="vieras";27508606]Jos haluaa saada jokaisen häävieraan ikuistettuna valokuvalle, kannattaa pyytää joku kaveri kameran kanssa onnittelujonon päähän ottamaan jokaisesta kuvan. Jos taas haluaa laadukkaita kuvia ja kauniin kuvasarjan, kuten te ilmeisesti olitte saaneet, niin sitten palkkaa ammattivalokuvaaja. Ei sen valokuvauksen tarkoitus ole että jokainen vieras näkyy ainakin jossain kuvassa ja jokaisesta vieraasta pitää ottaa yhtä monta kuvaa, vaan kuvaaja hakee tunnelmia ja kauniita hetkiä ja ikuistaa sekä järjestää kokonaisuudeksi josta välittyy teidän kauniin päivän tunnelma.

En ymmärrä luterilaista tapaa kuinka kirkossa pitää istua kovalla penkillä hipi hiljaa kuunnellen näytöstä joka kestaa puuduttavan tunnin. Ortodokseilla on ihan normaalia että lapset liikkuvat alttarialueella ja muutenkin muutkin osallistuvat palvelukseen kuin vain pappi ja hääpari.[/QUOTE]

Ihan vaan ohimennen, että 20 ihmisestä ei kovin melkoista jonoa synny...

mutta kokemusta vastaavasta.

Olin erittäin pettynyt kuvien laatuun, kuin amatöörin ottamia(paitsi pahempia).

Harmitti todella, koska maksoimme itsemme kipeäksi.
En osannut valittaa, koska kuvat oli otettu mistä oli sovittu, eikä ollut valottumisia tms.

Katselin vielä kyseisen kuvaajan aiemmin ottamia kuvia ennen palkkaamista, olivat kauniita. En tiedä mitä sitten tapahtui?

Meidän kuvaajan piti olla eri, mutta ei päässyt joten miehen ystävä (elokuvakuvaaja) kuvasi sitten kaiken. No olihan siellä miehestä ja hänen ystävistään kuvia. Meistä muutama hassu (ei mitään virallista) ja ei edes minun äidistä yhtä!! Mummista ja ukista huono kuva ja siskot sekä muut sukulaiset kierretty kaukaa... Kyllä ottaa päähän ja paljon! :(

[QUOTE="nana";27508746]Minä taas olin hääkuvauksessamme aikanaan juurikin hyvinkin tyytyväinen siihen, että ammattilainen oli ikuistanut niitä tunnelmia, ei niinkään yrittänyt saada jokaisen vieraan kuvaan. Eli meitä asiakkaita on monenlaisia ja nuo sinun kaipaamasi kuvat kuulostivat enemmän juuri siltä, mikä olisi onnistunut joltain serkun kummin kaimaltakin. Eli nyt on pakko sanoa, että itse panostit rahasi väärään kohteeseen, ymmärtämättä oikein itsekään mitä halusit. Ei se sen kuvaajan vika ole. Harmistuksesi voit toki osoittaa, mutta tuskin rahojasi saat takaisin, sillä tämä kuvaaja on kuitenkin ollut häissänne ja uhrannut yhden päivän elämästään siihen. Kyllä hänen palkka siitä pitää saada.[/QUOTE]

Kunhan on tehnyt sen mitä sovittiin. Ei pelkkä paikalla oleminen ole syy saada palkkaa. Pitää myös tehdä sovitut työt.

Yhteistyössä