petidiini! mitä kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja criss
  • Ensimmäinen viesti
criss
Ne ketkä synnytyksessä on saanu petidiiniä niin minkälainen olo teille tuli siitä??

Mä muistan vaan sen ku mä oon ollu NIIN SEKASIN!!! Päässä pyöriny ku olisin ollu tuhannen humalassa!! Kätilöllekki oon vaan huutanu et "tee mitä lystäät" ku on tullu ehdottamaan oksitosiini-tippaa..
Pää pyöriny ihan hulluna siellä ja kivut hävis kyllä aika lailla mutta oon ollu ihan sekasin! Oksu tais lentää kaaressa siellä ihan sen takii ku päässä pyöri niin ahkerasti..

Se oli ensimmäinen lääke mitä siellä sain.. sit ku se hellitti nii epiduraali..
 
ensisynnyttäjä
Sain pitkän synnytyksen keston vuoksi petidiiniä, mutta minulle ei tullut kuvaamiasi oireita. Ehkä vähän kivut lievittyivät... tai muuten vaan henkisesti lohdutti tieto siitä, että olin saanut kivunlievitystä ;) Koska synnytys päätyi sektioon, sain petidiiniä vielä sektion jälkeenkin ja silloinkin se oli ihan paikallaan, enkä ainakaan huomannut mitään sivuoireita. Olin vain todella väsynyt!
 
tokaa hakemassa
mulla tuli myös hieman humalainen olo ja ihan älytön väsymys. sain sitä ihan alkuvaiheessa n. tunti sairaalaan tulon jälkeen ja auttoi kyllä tosi hyvin. sain jopa sen ansiosta nukuttua tunnin verran ja se varmasti auttoi jaksamaan loppuun asti. minä kun en ollut nukkunut koko yönä ennen synnyttämään lähtöä. :)
 
mäkin sain petidiiniä mut mulla ei ollu mitään vaikutusta ei edes kipuihin. Antoivat että saisin nukuttua, mut eipä siinä kauaa sit keriitty ihmetteleen kun lapsivesi tuli ja siirryttii synnytyssalii.
 
Mamseli86
mä vaan oksensin ja oksensin ja oksensin...ku tuli jano niin pyysin vettä kätilöltä, niin sain juotua ehkä puoli lasia niin kamalaa juoksua vessaan oksentamaan (on ne katilöt saattanut nauraa ku mä juoksen pitkin käytävää kamalan kokosen masun kanssa)
samoin oli salissa sitten kun antoivat juomista niin ei muuta kuin suoraan oksentamaan, en sit uskaltanut paljoo juodakaan ku kaikki tulivat ulos kunnes aloin saamaan ilokaasua niin paha olokin meni pois.
sit uskalsin juodakin ja sit kyllä maistuikin se juominen...välillä kätilö sanoi etä elä niin tappavaa tahtia juo.. :LOL: :LOL:
 
Huonoja kokemuksia....hyi yök!

Kätilö sanoi pelkopolilla et se pitäisi tosi hyvin arvioida missä vaiheessa sitä antaa enää, koska se saattaa lisätä supistuksien voimakkuutta jos synnytys jo hyvässä vauhdissa. Ja näin oli mulla esikoisen kanssa, hypin seinille niin kauan kunnes sain sen epiduraalin.

Mulla olikin silloin kipukynnys tosi alhainen ja just se kun ei tiennyt mitä kaikkea on vielä tulossa niin pelotti kovasti. Toisen synnytys oli jo helpompi JA OSASI OLLA PAREMMIN MUKANA.
 
sain eka yhen piikin ja ei auttanu mitään sit sain toisen ja helpotti puoleks tunniks,sit sain semmosen piikin joka poistaa supistelut ja unilääkkeen ja sitpä alko syntymään...sain sit epiduraalin ja supistuksia lisäävän piikin ja jotai muitaki piikkejä...........arvatkaa vaan olinko lääkehöyryissä..... :eek: :eek: ainii ja ne agua rakkulat...............ei kannata missään nimessä koittaa \|O \|O \|O \|O \|O \|O

 
sinnie harmaa
sain kun supisteli niin pirusti että helpottaisi edes sen verran että saisin nukuttua, no puoli tuntia kerkesin levähtää kun sitten alko niiiiin jumalattomat poltot että oli lähdettavä synnytyssaliin. mä vaan huusin huoneestani sille hoitajalle niin lujaa ku lähti että apua, ei käyny mielessä edes painaa sitä nappia jolla hoitajia kutsutaan ku sattu niin helvetisti. kylläpä helpotti ja rentouttikin siinä sivussa niin paljon että puolessa tunnissa auksesin 2cm-> 5cm.
 
Oksensin ihan älyttömästi! \|O Ja koska mikään ei pysynyt sisällä, tuli armoton jano johon koitin saada helpotusta sillä,että annoin jääpalan sulaa suussa - no kohta oksennettiin taas! Toisessa synnytyksessä kieltäydyin ko. lääkkeestä tämän vuoksi ja olikin paljon mukavempi synnyttää ku ei tarvinut kokoajan yökkiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2005 klo 11:29 tokaa hakemassa kirjoitti:
mulla tuli myös hieman humalainen olo ja ihan älytön väsymys. sain sitä ihan alkuvaiheessa n. tunti sairaalaan tulon jälkeen ja auttoi kyllä tosi hyvin. sain jopa sen ansiosta nukuttua tunnin verran ja se varmasti auttoi jaksamaan loppuun asti. minä kun en ollut nukkunut koko yönä ennen synnyttämään lähtöä. :)
sama täällä.
 
Lystikki
Synnytystä yritettiin käynnistää tableteilla emättimeen. Supisteli päivän mutta tulosta ei tullut. Sain illalla petidiini-piikin pyllyyn että saisin nukuttua. Tuli tosi hilpeä olo. Makasin sängyllä ja tuntui siltä että voin pudota siitä jos en pitele laidoista kiinni. Hihittelin itsekseni, kun naapuripedissä ähkittiin supistusten kourissa. Sainkin sitten nukuttua jonkin verran, ja seuraavana päivänä synnytys käynnistyi.
 
Madrecita
Mä sain petidiiniä, jotta avautuminen menisi rivakammin ja että pystyisin nukkumaan. No, kumpaakaan ei tapahtunut. Hyvin heikosti lievitti kipua mun kohdalla, eikä avautuminen edistynyt yhtään nopeammin - ajatushan oli tietysti se, että kun ei ole kipuja, pystyy rentoutumaan ja silloin voi avautuminen käydä ripeämmin...

Sen sijaan vauva kyllä oli aika unelias synnyttyään (saattoi tietysti muustakin johtua) ja saahan se vauvakin osansa mamman petidiineistä, on aika tujua tavaraa (morfiinin johdannaista) pienelle...

Henkilökohtaisen "hyöty-haitta-arvion" :) perusteella olen kieltänyt petidiinin käytön esitietolomakkeessa tulevassa synnytyksessäni.
 
mamma x 3
Sain Petidiniä ja auttoi tosi hyvin kipuun. Luulin, että nukuin supistusten välit ( väli 1 min ), ainakin lepäsin hyvin. Synnytys oli raju ja nopee. Tokenin, kun tuli ponnistusvaihe. Ei minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Hyvä lääke!
Pakko mainita, että kokeilkaa Lidocain-rakkuloita, Ei ota pisto kipeetä ja auttaa samantien selkäsärkyyn. Jumalainen konsti!!! ;)
 
manhattan
mäkin sain kyseisen lääkkeen esikoisen synnytyksessä!toisen kohdalla sanoin heti etten missään tapauksessa halua kyseistä lääkettä!
lääkkeestä meni pää ihan sekasin, koko synnytys hämärän peitossa!ihan tuli humalainen olo!lisäksi oksennus lensi!
jos haluaa pysyä järjissään synnytyksessä, en súosittele!
tuo lääkehän on rauhoittava, unettava!monesti annetaan jos näyttää et avautumisvaihe on pitkä, et äiti saisi nukuttua välillä!
 
Juu EI KIITOS petidiiniä ENÄÄ IKINÄ !!

Mulla ei tullut huono olo siitä eikä muitakaan oireita, MUTTA meidän vauvat esikoinen sekä II olivat todella epätavallisen väsyneitä (kätilökin ihmetteli), hengitys oli tiheää ja heitä piti tarkkailla. Tämä petidiini oli ainut yhdistävä tekijä näissä synnytyksissä. Kätilökin oli sitä mieltä ett meillä kun on muutenkin allergiaperhe, niin meidän vauvat ovat yliherkkiä tälle lääkkeelle. Eli meillä vauvat reagoivat todella voimakkaasti tuohon lääkkeeseen ja se on todistettu sillä, kun III kerran olimme synnärillä, niin sanoin että mitä tahansa muuta kipulääkettä voin ottaa JOS tarvin, mutta en petidiiniä. Mitään lääkkeitä en ehtinyt saada :) oli luomusynnytys ja aivan ihana joten vauva oli täysin selvin päin kun syntyi ja oli todella virkeä ja katseli maailmaa kirkkain silmin kaksi tuntia ennen kuin nukahti =) Kätilökin ihmetteli että onpa terhakka vauva.
 

Yhteistyössä