Pesukone ei pese puhtaaksi? Pesty pyykki HAISEE!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pyykkäri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pyykkäri"

Vieras
Ensin kerrottakoon, että puhdistettu on. Viimeksi viikko sitten, ihan perusteellisesti, viimeksi tänään nukkasihti. Pesen etikalla, sitruunahapolla tai pesukoneen pesuaineella (dr.johnsson, tms.) vähintään kerran kuussa pesukoneen, sekä tiivisteet, pesuainelokerot, nukkasihdin, että rummun. On siis puhdas. Pesuaineena tarvittaesssa Vanish (ehkä joka 3. tai 4. koneellinen), joka koneellisessa Nuttu Kiiltoclean - Kiilto Nuttu Nestepyykkisaippua ja huuhteluaineena tarvittaessa hajusteeton comfort. Pesen n. 4koneellista viikossa. Pesuohjeiden mukaisesti kaikki. Tyhjänä on kansi auki (päältä täytettävä kone).
Ja pyykit haisevat todella tunkkaiselle koneesta tultua. Laitan kuivumaan heti ohjelman loputtua, eli eivät seiso märkänä missään. Kone on Electrolux, ostettu 2006, ja aina puhdistettu samalla tavalla, suurinpiirtein samoilla aineilla. Tämä hajuongelma tullut nyt parin kuukauden sisällä. Pyykki ei ole mitään erityisen likaista, ihan normaalissa käytössä olevaa perusvaatetta, minun, mieheni ja lapsemme. Ei hikipyykkiä, tai muuten kirjaimellisesti likaista.
Onko tähän nyt mitään muuta apua kuin koneen vaihto?

Mulla tuohon ongelmaan autto pesupallon käyttö eli pesuaine palloon ja pyykin päälle eikä enää lokeroon, josta se ei välttämättä mene pyykin joukkoon.

Mä neuvoisin että täräytäppäs sitä 40 asteen pyykkiä välillä 60 asteen ohjelmalla. Tai laita vähemmän pyykkiä koneeseen. Koska luulen että huuhteluohjelma ei huuhtele pyykkiä tarpeeksi hyvin.

tuo on todella ärsyttävä ongelma!! Mulla nyt sama ongelma käsillä ja pitänee tehdä niin kuin mun siskoa olis neuvottu jossain kodinkonekorjausliikkeessä. Eli nykyiset fiksut?????? koneet ottaa vettä pyykin painon mukaan ja sitten likaa saostuu putkistoihin yms, kun ei ole riittävästi vettä niitä huuhtelmassa pois. Siskoani neuvottiin pesemään pyykkikone painepesurilla - aivan oikein PAINEPESURILLA. tietysti täytyy ottaa pois seinästä ja varmaan myös kannattaa muutenki miettiä, missä ruutailee vettä. Siis painepesurilla joka "reiästä" vettä ja huolellinen pyyhkiminen. Oli kuulemma lähteny ihan käsittämättömästi "möhmää" sillä käsittelyllä. En vaan tiedä miten meillä onnistuu moinen käsittely (missä...)

ja ei siis auta sitruunahapot, eikä 95 pesut :-(

Meidän päältätäytettävään koneeseen kertyi rumpuun semmosta mömmöä joka ei lähtenyt vaikka pesi tyhjän koneen 90 asteessa tai sitruunahapolla. Pesin sen sitten niin että suihkutin rumpuun sisä- ja ulkopuolelle tosi runsaasti Tolu-suihketta, annoin muhia hetken ja sitten harjasin ne möhnät irti tiskiharjalla. Sitten pesin koneen 90 asteessa. TOIMI!

Pyykkikonekin on aika ajoin pestävä. Marketista / kodinkoneliikkeistäkin saa tähän sopivia aineita.
Pelkkä tyhjänkoneen pyöritys 90 asteen pesussa ei riitä koneen puhdistukseen.

Mulla tuohon ongelmaan autto pesupallon käyttö eli pesuaine palloon ja pyykin päälle eikä enää lokeroon, josta se ei välttämättä mene pyykin joukkoon.

Joo, en koskaan laita pesuainetta lokeroon, vaan suoraan pyykin päälle :) Huuhteluaineen kyllä laitan lokeroon...

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä Dela KääKKÄ harmaana;27225861:
Mä neuvoisin että täräytäppäs sitä 40 asteen pyykkiä välillä 60 asteen ohjelmalla. Tai laita vähemmän pyykkiä koneeseen. Koska luulen että huuhteluohjelma ei huuhtele pyykkiä tarpeeksi hyvin.

Pesenkin usein 60 asteessa myös 40 asteen pyykkejä. Kun kirjoitin, että pesen pesuohjeiden mukaan, tarkoitin lähinnä sitä, etten harrasta mitään 30asteen pesuja, ja hyvin harvoin pikapesujakaan.
Laitan nykyään aina normaaliin pesuun lisäksi "tahroja"-ohjelman ja lisähuuhtelun. Ei apua.

Jotain möhnää jonnekin jäänyt. Kokeile pestä jotain kuumimmalla ohjelmalla. Toimii 90-luvun Pesukarhulla.

Pesen kyllä 90asteessa, aina konetta pestessäni ja lisäksi viikottain tyhjänä 90 asteessa.

Vaihdoin pesuaineen Allegroon. Ei ole haissut sen jälkeen. Aiemmin oli suorastaan homeen hajuinen kone ja pyykit.

En vaihda.

Mulla on kymmenen vuotta vanha kone jota en ole koskaan puhdistanut...! Pyykki ei ole koskaan haissut ja pesutulos erinomainen. Pesuaineena hajusteeton nestemäinen Bio Luvin. Olen käyttänyt sitä ainakin viimeiset 7-8 vuotta. Pesulämpötila vaihtelee 30-90 välillä.

Mulla oli taannoin hajuongelma.. Se haju ei lähtenyt millään niistä vaatteista. Olin jo kippaamassa roskiin ne, kunnes päätinkin nakata ne kaikki koneeseen ja 90 asteen ohjelma päälle. Siinä lähti haju :D Siinä oli siis ihan paitoja, pyyhkeitä (ihan pari kertaa käytettyjä vaatteitakin!).. yksikään ei tainnu mennä pilalle. Nyt ei oo ollu vastaavaa ongelmaa, paitsi yksi pyyhe on alkanut haista ja sille teen saman käsittelyn tässä joku päivä.

[QUOTE="vieras";27227133]Mulla oli taannoin hajuongelma.. Se haju ei lähtenyt millään niistä vaatteista. Olin jo kippaamassa roskiin ne, kunnes päätinkin nakata ne kaikki koneeseen ja 90 asteen ohjelma päälle. Siinä lähti haju :D Siinä oli siis ihan paitoja, pyyhkeitä (ihan pari kertaa käytettyjä vaatteitakin!).. yksikään ei tainnu mennä pilalle. Nyt ei oo ollu vastaavaa ongelmaa, paitsi yksi pyyhe on alkanut haista ja sille teen saman käsittelyn tässä joku päivä.[/QUOTE]

Niin tarkennan nyt vielä.. Olin siis pessyt koneen ohjeiden mukaan ja kokeillut muitakin kikkoja, mutta tämä lopulta vei sen hajun niistä pyykeistä.. Luin kerran, että se olisi joku bakteeri tms. mikä aiheuttaisi ummehtunutta hajua pyykkeihin, tai sellaista pistävää vanhaa hajua.. Tiiä häntä.

[QUOTE="höh";27227193]Poistoletkun voisi irrottaa ja putsata.[/QUOTE]

Tätä mäkin ehdottaisin. Mulla oli kertynyt kaikkea ihmeellistä roskaa liitoskohtaan, ja kone lakkasi poistamasta vettä.
Toinen vois olla kokeilla etikkaa
Etikka huuhteluaine | Toimiiko etikka huuhteluaineena?
Tai ehkä ne sun pesuaineet on vain liian hajuttomia, luin jostain, että normaalistikin pesussa syntyy hiukan ikävä haju, jota varten niitä hajusteita käytetään.

Anoppilassa pyykki myös haisee hirvittävälle, vaikka on uusi kone. Olen miettinyt, lojuukohan pyykki kosteassa korissa pesemättä liian pitkään, vai sullovatko koneen vain liian täyteen.. Vai kitsastellaanko siellä vain pesuaineen kanssa.

On suurin syy kaikkiin yllä ja alla mainittuihin ongelmiin. Lika ei tiettävästi liukene ilmaan, vaikka koneeeseen laittaisi pesupallon, käpyjä tai muita tammenterhoja. Vaatteet vain kuluu ja pesuaineita enemmän. ise törmäsin likaisten vaatteiden ongelmaan vasta kun ostin tosi hienon automaaattisen ja vettä ja sähköä säästävän koneen.
Ei löydy mitään tapaa millä ohjelmaa saisi muutettua niin, että se lisäisi veden määrää. Pesuajat ovat aivan ikuisuuskysymyksiä. Vettä ei edes näy etuluukullisessa koneessa. Vaatteet vain mullaa keskenään sisällä.
Säästö on näennäistä: Koska vaatteet ei puhdistu kunnolla, on uusia vaatteita ostettava useimmin. Vaatteet hinkkaa toisiaan vasten, joten ne kuluukin nopeammin , puhdistumatta. usein joutuu pesemään vaatteet kahteen kertaan, ei sekään säästä.
Jos ajattelee maailmanlaajuisesti, joudutaan yekemään enemmän vaateita, joiden värjäys, raaka-aineiden viljely tai kemiallinen valmistaminen sotkevat palloamme kaksin verron, samoin niiden kuljetus kaukaa idästä tai mistä milloin tuodaankin, vasta saastuttaakin.

Näin ollen, ostan ensimmäisen käsiini saatavan vanhanmallisen koneen, jossa voin itse säädellä useimpia asioita, kuten veden määrää ja lämpötilaa, pesun kestoa ja sen rytmiä ym ,ja koko maailma pääsee vähemmällä sotkulla ja vaivalla.

Samaa mielta. Itse lisaan kasisuihkulla aina vetta pesuvaiheeseen eli huuhtelen pesuaineen mittakupin sisallon rumpuun ja lisaa vetta peraan. Lisahuuhtelu aina. Pesen lahes kaiken kuudessakympissa ja siliavien ohjelmalla paremmat vaatteet. Siina on enemman vetta ja pesumekaniikka on hellempi. Ei toki voi pesta taysia koneellisia, mutta vaatteet sailyneet parempina.

Yhteistyössä