Pesin pesukoneen 90 asteen ohjelmalla, nyt se haisee kamalalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä?

Vieras
Laitoin viime viikonloppuna pesukoneen pyörimään tyhjänä 90 asteen ohjelmalla, kun edellisestä kerrasta on jo aivan liian paljon aikaa (varmaan vuosia) ja nykyään koneessa tulee pestyä myös vaippapyykkiä ym. Pesuaineen sijaan lorautin pesuainelokeroon jonkin verran väkiviinaetikkaa.

Tämän jälkeen pesukone on alkanut haista todella pahalta... mikähän mahtaa olla syynä ja saako tuota hajua jollain pois? Pesuaineena olemme käyttäneet jo vuosien ajan hajustamattomia ja zeoliitittomia aineita, pääasiassa jauhemaista LV:tä mutta satunnaisesti myös muita merkkejä.

Saat pestä sen monen monta kertaa koneen pesuaineilla ja suihkutella rummun ja altaan väliin vettä paineella, että saat sieltä tuon pesun aktivoimat mönjät pois.

Parhaiten auttoi juuri tuo suihkuttelu heti pesun jälkeen ja veden poisto nukkusuodattimen luukusta, tuli sellaista harmaata purua ulos. Kun vesi oli kirkasta, niin homma riitti.

Okei, täytyy kokeilla sitruunahappoa ja myös tuota suihkuttelua... Meillä sattui olemaan etikkaa kotona, niin ajattelin että sekin käy. (Happo kuin happo, right? :D )

Kertokaas oi tietäjät mulle millä pesukoneen luukun (sivusta täytettävä kone) tiivisteeseen tulleen tumman möhnän sais pois? Tai saako koko tiivisteen jotenkin irti että vois pestä?

Alkuperäinen kirjoittaja mönjään kyllästynyt;29246664:
Kertokaas oi tietäjät mulle millä pesukoneen luukun (sivusta täytettävä kone) tiivisteeseen tulleen tumman möhnän sais pois? Tai saako koko tiivisteen jotenkin irti että vois pestä?

Hammasharjalla

Tähän ketjuun linkkasinkin tuon sitruunahappo-ohjeen:

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2313347-voi-surku-vaatteet-haisee-homeelle-onko-ne-ihan-pilalla/#post29246711

Tuon pesun voi uusia, jos tuntuu et eka kerta ei mönjää irroita. Mutta mitä mönjää se sitten sulla siellä on, jos käytät zeoliitittomia pesuaineita...? :O (Sitruunahapon jälkeen vielä pesuainepesu kuumimmalla mitä koneesta irtoaa!)

Mutta mitä mönjää se sitten sulla siellä on, jos käytät zeoliitittomia pesuaineita...? :O (Sitruunahapon jälkeen vielä pesuainepesu kuumimmalla mitä koneesta irtoaa!)

Minä ainakin epäilen sen olevan vaatteista lähtevää pölyä yms, joka kertyy sinne koneeseen vähitellen, kun nykykoneet tahtovat säästää sitä vettä. Puhumattakaan sitten niistä joskus koneeseen joutuvista paperinenäliinoista. Nuo pesut irrottaa sen mönjän, mutta se ei tahdo tulla ulos sieltä koneesta, siksi suihkuttelu saa sen liikkeelle.

Alkuperäinen kirjoittaja mönjään kyllästynyt;29246664:

Pyyhi se jollain rätillä tai sienellä heti sen jälkeen, ku kone on just pessyt, eli möhnät on sopivasti pehmentyneet. Möhnä on tuttavallisemmin vaatteista irtoavaa nukkaa/pölyä, joka tarraa aika kivasti siihen kumiseen tiivisteeseen.

Yhteistyössä