Pesänjaosta tietävät....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eronnut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eronnut

Vieras
Entinen puoliso on vaatinut pesänjakoa. Minä tuun olemaan se tasinkoa maksava osapuoli ja kiinnostais seuraavat asiat:

Otetaanko tasinkoa laskettaessa huomioon, että miehellä on elatusvelkaa liki 3000e, eli ei ole maksanut takautuvia osuuksia, eikä Kela ole niitä saanut perittyä?

Huomioidaanko takaukset, olen pantinantajana ex-miehen luotossa. Tällä hetkellä ei ole enää lainaansa maksanut ja sieltä tod.näk. kaatuu 1/3 lainasta mulle.

Ositus ja elatus eivät liity toisiinsa. Paitsi, jos niin sovitaan. Mutta siitä on elatusvelvollisen oikeusturvan takia tehtävä viralliset paperit, mielummin lakimiehen avustuksella.

Maksa tasinko ja se luultavasti ulosmitataan maksamattomien elatusapujen takia.

Entäs sitten tuo takaus? Voidaanko se huomioida, jos pesänjakaja katsoo todennäköiseksi sen, että joudun eksän lainaa maksamaan? Eli että tasinkoa ei määrättäisi, koska joudun maksumieheksi hänen velkaansa...?

Avioerossa ei ole pesää. Koeta nyt uskoa. Avioerossa ositus tehdään viimekädessä käräjäoikeudessa, jos puolisot eivät pääse yhteisymmärrykseen omaisuuden jaosta ja lapsien huoltajuudesta. Eikö teillä avioeron yhteydessä ole tehty omaisuudenjakoa? Takaus on takaus ja se ei ole sidoksissa aviolittoon tai eroon.

No ositus sitten, pesänjakaja sen kuitenkin tekee. Ei ole tehty omaisuudenjakoa muutoin kuin irtaimen osalta, molemmat piti omat roinansa. Mulla omaisuutena talo, jonka arvo nyt sitte kai määrää sen maksettavan tasingon. Velkaa on myös. Ja tilanne vielä sellainen, että jos/kun joudun eksän lainaa maksamaan, ei lohduta pätkääkään oikeus hakea ulosoton kautta takaisin, koska ainakin toistaiseksi on ollut 1,5v jatkuvalla sairauslomalla ja sairauspäivärahasta kai ei ulosmitata....

No ositus sitten, pesänjakaja sen kuitenkin tekee. Ei ole tehty omaisuudenjakoa muutoin kuin irtaimen osalta, molemmat piti omat roinansa. Mulla omaisuutena talo, jonka arvo nyt sitte kai määrää sen maksettavan tasingon. Velkaa on myös. Ja tilanne vielä sellainen, että jos/kun joudun eksän lainaa maksamaan, ei lohduta pätkääkään oikeus hakea ulosoton kautta takaisin, koska ainakin toistaiseksi on ollut 1,5v jatkuvalla sairauslomalla ja sairauspäivärahasta kai ei ulosmitata....

Tasingosta ulosmitataan. Voit tietysti sopia, että laskette tasingon ja maksamastasi summasta vähennetään maksamattomat elatusavut. Ole kuitenkin reilu ja hoida kunnolliset sopimukset, muutenhan voit laittaa tasingossa kuitatut elatusavut vielä perintään ja sitten maksat niitä takaisin ja päälle vielä oikeudenkäyntikuluja.

Ottakaa huomioon, että ositus tehdään pääsääntöisesti sen päivän mukaan, milloin harkinta-aika alkaa. Jos avioehtoa ei ole KAIKKI omaisuus lasketaan yhteen, samoin kaikki velat. Jaettavaa on sitten tämä omaisuus miinus velat. Esimerkiksi jos pariskunnalla on kaksi autoa, toinen arvoltaan 18 000 ja toinen 4000 on autojen yhteisarvo siis 22 000, eli 11 000 per naama. Jos molemmat pitävät autonsa, maksaa 18 000 arvoisen auton saava 4000 auton saavalle tasinkoa autoista 7000 euroa. Pointti, jaettavaa ja ositettavaa on yllättävän paljon. Jos toinen puoliso on jäänyt osittamattomaan asuntoon asumaan, hän tietysti maksaa pois muuttaaneelle tämän puolikkaan käyttökorvausta. Jne jne jne....

[QUOTE="vieras";29179849]Ottakaa huomioon, että ositus tehdään pääsääntöisesti sen päivän mukaan, milloin harkinta-aika alkaa. Jos avioehtoa ei ole KAIKKI omaisuus lasketaan yhteen, samoin kaikki velat. Jaettavaa on sitten tämä omaisuus miinus velat. Esimerkiksi jos pariskunnalla on kaksi autoa, toinen arvoltaan 18 000 ja toinen 4000 on autojen yhteisarvo siis 22 000, eli 11 000 per naama. Jos molemmat pitävät autonsa, maksaa 18 000 arvoisen auton saava 4000 auton saavalle tasinkoa autoista 7000 euroa. Pointti, jaettavaa ja ositettavaa on yllättävän paljon. Jos toinen puoliso on jäänyt osittamattomaan asuntoon asumaan, hän tietysti maksaa pois muuttaaneelle tämän puolikkaan käyttökorvausta. Jne jne jne....[/QUOTE]

Joo tämä on tiedossa. Ositettavaksi jää periaatteessa vain talo, koska irtain on jaettu jo silloin, kun mies muutti pois.. Talo on ollut yksin minun jo ennen avioliittoa, ja itse jäin siihen asumaan lasten kanssa. Tällöinhän ei varmaankaan käyttökorvausta lasketa?

Yhteistyössä