Peruskoululaisten vanhemmat, huhuu??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Narkissos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Narkissos

Aktiivinen jäsen
03.02.2007
1 117
0
36
Haluaisin kuulla kokemuksianne lastenne koulunkäynnistä. Minua kiinnostaisi, kuinka pajlon ja millaisia ongelmia alakoululaisten koulunkäyntiin liittyy, onko ollut ongelmia esim. työrauhan tai kiusaamisen suhteen? Ja millainen käsitys teillä on opetuksen tasosta ja siitä, mitä lapsillenne on ensimmäisten kouluvuosien aikana opetettu? Jos löytyy kolmasluokkalaisten vanhempia, minua kiinnostaisi myös erityisesti kuulla mitä aineita lapsillanne koulussa on tähän mennessä ja miten esim matematiikassa, äidinkielessä ja kielissä on edetty.

Kyselen siksi, koska meillä pohditaan päät sauhuten miten lasten koulunkäynti ratkaistaan ja jatkaako esikoinen steinerkoulussa vai ei. En kaipaa haukkuja steinerpedagokiikan suhteen, vaan haluaisin tosiaan kuulla vain kaunistelemattomia totuuksia peruskoulukokemuksista nykypäivänä.

Kiitos, jos joku viitsii vastata, saa laittaa myös yytä. :flower:
 
No meillä peruskouluikäisiä nyt neljä. Nuorin heistä nelosella ja vanhin yhdeksännellä. Kiusaamisen tai työrauhan suhteen ei ole ollut koskaan mitään ongelmia.
 
3 lasta peruskoulussa; 2 alaluokilla ja yksi yläluokalla, yksi peruskoulusta siirtynyt ammattikouluun
ei valittamista =) paitsi ihan just nyt törmäsin tuohon asiaan etten muka voi saada erityisopettajan tekemää alkukartoitustietoa ekaluokalla olevasta lapsestani
 
Meillä kolme steinerissa. Esikoinen aloitti peruskoulussa ja siellä alkuvauhti on huimempi. Steinerissa vauhti kiihtyy loppua kohden. Kannattaa muistaa, että asioissa edetään eri järjestyksessä, kokonaisuuksittain, eli suoraa vertailua on vaikea tehdä.

ei kiusaamista (siis ongelmaksi saakka, heti puututaan, kun havaitaan) ja työrauhakin on, mukana myös erityislapsia.

Esikoinen kokee paljon paremmin sopivaksi, kuin peruskoulun.
 
Peruskoulun ekalla on 25 oppilasta, eikä opettajalla tahdo aika riittää. Kuoluavustaja on kyllä apuna, muttei riitä. Opettaja sanoi tuossa taannoin, että kotiläksyjä ei ehditä tarkastamaan koulussa, vaan hän lyö vain leiman niihin. Kotona pitäisi tarkastaa kotiläksyt.

Itse harkitsisin Steineriä, mutta sen kannattama maailmankuva ei ole mieleiseni.
 
Voisiko joku kertoa, mitä peruskoulun kolmasluokkalaisilla tässä vaiheessa vuotta on plakkarissa? Eli mitä aineita lukujärjestyksestä löytyy ja suunnilleen missä ollaan menossa eri aineissa?
 
Meillä pojat ekalla ja kolmannella.

Ekaluokkalaisella ei ole vielä ollut mitään ongelmia.

Kolmasluokkalaisella oli ekaluokalla parit välienselvittelyt kiusaamisen tiimoilta, niistä selvittiin kun kaikki oppivat koulun tavoille.

Joo, edetty... kolmosilla oli ensimmäinen esitelmä äidinkielessä.
Biologiassa opiskelevat yhteyttämistä ja vastaavia.
Matikassa plussaa ja miinusta ja kertotaulu kuuteen asti.

Ja englantihan alkoi myös...hirmu nopsaa tahtia mielestäni etenevät. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Peruskoulun ekalla on 25 oppilasta, eikä opettajalla tahdo aika riittää. Kuoluavustaja on kyllä apuna, muttei riitä. Opettaja sanoi tuossa taannoin, että kotiläksyjä ei ehditä tarkastamaan koulussa, vaan hän lyö vain leiman niihin. Kotona pitäisi tarkastaa kotiläksyt.

Itse harkitsisin Steineriä, mutta sen kannattama maailmankuva ei ole mieleiseni.

Minä plokkaan siitä vain opetusmetodien antaman hyödyn... *ikävä ihminen olen*
 
Eka ja tokaluokkailaiset löytyy täältä.
Ei kiusaamista eikä muutakaan, osittain olen sitä mieltä että johtuu myös koulun koosta. Tässä koulussa oppilaita on noin 50, 1-6 luokka.
Omat lapseni ovat siin yhdistetyssä 1-2 luokassa ekaluokkalaisia on 8 ja tokaluokkalaisia 7, näin ollen luokan koko on 15 oppilaista. Tähän päästää harvoin yleensähän ekaluokallakin on 20-22 oppilaista.
Koulupäivä on porrastettu niin että äidinkielen ja matematiikan tunnit ovat joko aamu tai iltapäivästä ja eka / toka luokka aloittaa vuorotellen 8 / 9 koulu ja lopettavat samalla tavalla porrastetusti 12 / 13 aikaan.
Kun koko luokka on yhdessä niin pidetään uskonnon, ympäristötiedon, musiikin, käsityön, kuvamataidon ja liikunnan tunteja, joskus myös lukuaineita. Mutta uudet asiat opetellaan aina vain oman luokan kesken eli läsnä on vain 7 tai 8 oppilasta.
Lisäksi kaikki oppilaat käyvät pienryhmässä 1-4 oppilasta erityisopettajalla, jos tarve niin sama oppilas käy useammin jos ei tarvetta niin oppilas käy silti mutta harvemmin, erityisopettaja sitten tarkkailee edistymistä näissä pienryhmissä
 
Ai niin, Ruusa ja muut!

Tänään neuropsykologin vetämä oppimisilta, lastenvahtiminen järjestetty, 2 ?/muksu. Puffetti aukeaa 16.30, ohjelma alkaa 17.15.

Peruskoulun kanssa yhteistyössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Meillä pojat ekalla ja kolmannella.

Ekaluokkalaisella ei ole vielä ollut mitään ongelmia.

Kolmasluokkalaisella oli ekaluokalla parit välienselvittelyt kiusaamisen tiimoilta, niistä selvittiin kun kaikki oppivat koulun tavoille.

Joo, edetty... kolmosilla oli ensimmäinen esitelmä äidinkielessä.
Biologiassa opiskelevat yhteyttämistä ja vastaavia.
Matikassa plussaa ja miinusta ja kertotaulu kuuteen asti.

Ja englantihan alkoi myös...hirmu nopsaa tahtia mielestäni etenevät. :/


Kiitos, juuri näitä sisältökuvauksia toivonkin! Meidän esikoisella (joka on siis steinerkoulussa kolmosella) ei ole biologiaa (vai lasketaanko luokan kasvimaaprojekti..). Matikassa taas edettiin jo kakkosella kertolaskuissa muistaakseni yhdeksään ja oli jo jotain jakolaskuja. Äidinkielessä ovat opetelleet tikut ja tekstauksen, kauno on kesken ja se nykyinen tyyppikirjaimisto on tulossa keväällä, kirjoittavat lähinnä lyhyitä saneluita tms. Haluaisin vielä lisää aiheesta B)

 
En tiedä auttaako, mutta meidän tokaluokkalaisella on nyt aloitettu kertotaulua, opettelevat ainakin osan toisella luokalla + allekkain laskua tulossa. Äidinkielessä lukemisen ymmärtämistä painotetaan ja käsialakirjoitusta harjoittelevat, kolmannella luokalla kuulema kaikki kirjoitetaan sillä nyt saa vielä käyttää tekstausta. Lauserakennetta harjoittelevat kirjoittamalla pieniä tarinoita / satuja
 
Meidän kolmasluokkalaisella on :
Matikkaa, 1-10 kertotaulut käyty läpi, nyt on menossa jakolaskuja.
Äidinkielessä opetellaan kovaa vauhtia kaunoa ja eilen oli aiheena yhdyssanat.
Englannissa ollaan käyty läpi, koulutarvikkeet, eläimet, itsensä esittely. Nyt on menossa puu, tähti, lehti, kuu ym. sellaiset sanat.
Ympäristötiedossa on käyty maatalouteen liittyviä juttuja. (viljoja, läimiä, maatalouden työvälineitä.
Noiden aineiden lisäksi pojalla on liikuntaa, musiikkia ja kuvaamataitoa.

Onhan pojalla vielä uskontoa ja käsitöitäkin.
 
Meillä poika oli viime vuonna kolmannella ja muistaakseni aineina oli: matikka, äidinkieli, uskonto, ymppä( onko se ympäristötieto tai joku sellanen) englanti, kuvis, liikunta ja käsityöt.Kova opiskelu tahti niillä tuntuu olevan ja ei siellä kaikki meinaa tahdissa pysyä mukana. Eniten yllätti toi englannin opiskelu et miten paljo sanoja piti kerralla opetella.
 

Mistä tavallinen äippä tietää, mikä hänen lapsensa todellinen tilanne on, kun yhteen jos toiseen asiaan tarvitaan tukiopetusta? Reissuvihkokaan ei toimi minkäänlaisena kommunikaatiovälineenä, tuntuu että se on jokin kultti, joka vain täytyy olla olemassa, näennäisviestintää. - Esimerkki: vihkossa on nimenomaan mainittu, että "tällä viikolla suomen kielen tehtävä" tmv. - Taaskaan ei kuulu ei näy, milloin tehtävä on ja millainen se on -> kirjoitan reissuvihkoon pyynnön: "Kerrotko lisää suomen kielen kokeesta." Ja vastaus tulee paluupostissa: "Ei se ollut koe, vaan harjoitustehtävä ja poikanne teki sen Tellervon kanssa." Sissos, tarvitseeko minun poikani harjoitustehtävään tukihenkilön? Onkohan poikani jälkeenjäänyt, mietin mielessäni.

Entäs "tapaamiset opettajan kanssa". Alan puhua miehelleni asiasta. Mainitsen ihmetteleväni, missä on pojan nuottivihko, kun opettaja syksyn alussa sanoi olevansa musiikkipainotteinen. Mies vänkää vastaan: "Mitään et kysy opettajalta." Jaha! Minä kysyn mieheltä, että entäs Beethoven, Mozart, Tsaikovski, he kaikki käyttivät länsimaiden tunnetuinta nuotistoa. Mies siihen: "Joo, mutta Mozart oli nero ja sä et ala opettaa sitä opettajaa." - Menee sitten hyvää yötä sanomatta nukkumaan.

Ensin lapseni "ryösti" neuvola ja nyt hänet tuntuu nielaisseen koulu. Seuraavaksi on kai tyttöystävän vuoro. Varmaan en näe edes lapsenlapsiani. - Miten niistä "lapsista nautitaan", kuten neuvolantäti neuvoi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
Voisiko joku kertoa, mitä peruskoulun kolmasluokkalaisilla tässä vaiheessa vuotta on plakkarissa? Eli mitä aineita lukujärjestyksestä löytyy ja suunnilleen missä ollaan menossa eri aineissa?

1. Uskonto, ei tietoa missä mennään
2. Musiikki kts. ed.
3. Matematiikka, kertotaulut opittu, jakolaskut aloitettu
4. Äidinkieli, kirjoitellaan vähän, muusta ei tietoa
5. Englanti, alkeita mennään etanaa hitaammin
6. Liikuntaa, kaikenlaista ja niin vitusti
7. Käsityö, yksi puinen pannunalunen tehtynä ja kotiin tuotuna, muusta ei tietoa
8. Kuvis, ei tietoa
9. Ympäristöoppi, suunnistuskartta menossa


 
Meillä on esikoinen käynyt ensin yhtä koulua 2 vuotta (ekaluokkaa). Nyt on neljännellä ja toinen poikamme kolmannella pienessä kyläkoulussa.

Ensimmäinen vähän isompi koulu oli muuten ihan kiva ja heidän oppimetodismi kuulosti kivalle. Sielä jokainen eteni omaa tahtia ja todistukset arvioivat itse. Ongelmana vain oli se, ettei meidän poika edennyt sielä puusta pidemmälle. Hänelle sopii paremmin vanhat oppimismenetelmät, jolloin opettaja määrää mitä tehdään ja millä vauhdilla.

Nyt pojat ovat samalla luokalla pienessä kyläkoulussa ja kaikki muut paitsi englanti ja matikka käydään 4 luokan kirjoista. Muuten tahti on sama, mitä ylempää olette kertoneet.
 

Yhteistyössä