perus jauhelihakastikkeen ohje

• Viestiketjun aloittaja miumma
  • Ensimmäinen viesti
miumma
nyt apuja ihan tavalliseen jauhelihakastikkeeseen, olen kokeillut erilaisia ja mikään ei koskaan onnistu en ymmärrä, mikä aina menee pieleen, nyt siis maukkaita ja helppoja ohjeita, kiitos etukäteen paljon..

Hanna
Ruskista jauhelihat ja rutkasti maustetta. Lihat kattilaan. Pannuun voita ja öljyä, jauhot perään. Ruskista. Lisää vesi ja vispilällä tasaiseksi. Kaada kattilaan, lisää suolaa ja mausteita jos tarvis. Valmis.

Ruskista sipuli ja jauheliha, jos et halua käristää ruskeaa kastiketta niin laita jauhoja joukkoon eli kun jauheliha/sipulit kypsiä lisäät jauhoja, ruskistat seosta hetken, jauhot saa vähän palaa, lisäät vettä ja lihalientä. perunan kanssa hyvää.

Pastan kanssa sopiva kastike: tomaattimurskaa paistettuun jauhelihaan, sipulia ja valkosipulia, mustapippuria ja suolaa.

Siinä ihan perusohjeita!!

2-3 rkl voita

3 rkl vehnäjauhoja

3 dl vettä

Rasva pannulle kunnes kiehuu sitten sekaan jauhot. Ruskistetaan ja lisätään neste. Kiehautetaan ja lisätään lihat ja mausteet.

Voi myös tehä siten että jauheliha on jo pannulla, mutta itsellä ainakin jää silloin huomaamatta ruskistuminen ja palaa pilalle :whistle:

vieras
Tällä et voi epäonnistua:

1. Paista jauheliha, sipuli ja valkosipuli.
2. Mausta hyvin, esim. suola, mustapippuri, paprikajauhe, basilika.
3. Lisää joukkoon tomaattimurska ja halutessasi loraus kermaa.
4. Hauduta hetki.

Tytteli
Ruskista pannulla pieneksi silputtua sipulia vähän aikaa, lisää jauheliha ja ruskista. Sitten mausta: suolaa ja pippuria (valko- ja musta) melkeinpä vain laitan, myös esim. paprikajauhe käy. Sitten pannulle lisätään 1-2 rkl jauhoja ja sekoitellaan ja sitten pannulle vettä (ehkä n. 5 dl tai vähemmän, kastike alkaa sakeutua, jos sakeutuu liikaa niin lisää vettä vaan pannulle.). Sitten maustetaan kastiketta: 1 lihaliemikuutio, ketsuppia 1 rkl, ranskalaista sinappia reilu teelusikallinen, soijaa. Lisään kastikkeeseen myös kermaa tai ruokakermaa, oman maun mukaan reilummin tai vähemmän, pikkasenkin jo riittää niin tulee tosi hyvää kastiketta (itse laitan kermaa ihan reilusti). Sitten annetaan vielä porista vähän aikaa (ehkä n. 10 min, ei oo niin tarkkaa kunhan hetken antaa porista). Kastike on tosi hyvää ihan keitetyn perunan tai vaikka makaroonien kanssa. Ohje on mielestäni helppo ja kastike hyvää!

vieras
Mulla on oikeestaan kolme tapaa, yhdessä on enemmän rasvaa mutta on ehkä hieman maukkaampaa.

Ohje 1
Laita kattilaan n.50 g voita/marg, sulata ja lisää jauhoja sen verran, että mössö on notkeaaa.
Hämmentele niin kauan että ruskistuu. Lisää vettä ja ruskistettu jauheliha/sipuli-seos.
Mausteeksi lihaliemikuutio ja ehkä currya, paprikajauhetta.

Ohje2

ruskista jauheliha ja sipuli, laita mieleisiäsi mausteita. lisää vettä tarvittava määrä. Sekoita vehnäjauhoja kylmään veteen ja suurusta kastike, lisää lihaliemikuutio. Anna hautua.

Ohje3
muuten sama kuin edellinen, mutta sekoitatkin jauhot suoraan paistettuun jauhelihaan ja lisäät sitten kylmän veden

Ja itse en saa hyvää muutakuin laittamalla lihaliemikuution

Yhteistyössä