Perunkirjoitus ja vainajan omaisuus kuolinhetkellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "---"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"---"

Vieras
Onko jollain kokemusta perunkirjoituksesta? JOs katsotaan vainajan omaisuus kuolinhetkellä niin jääkö mahdollisesti kuolinhetken jälkeen tulevat palkat/saamattomat lomarahat ym. huomioimatta, olettaen siis, että vainaja on ollut työelämässä.
Ja kun lasketaan vainajan ja lesken varallisuus niin lasketaanko lesken saamat henkivakuutusrahat tähän vai jääkö ne ulkopuolelle?

Ja ei, itse en ole saamassa perintöä vaan kysymys heräsi ystävän kanssa käydyistä keskusteluista.

Toi on niin hankalaa toi perunkirjoitus, että voi hyvää päivää.. Läheiseni kuoli lokakuussa viime vuonna, joten perunkirjoitus on aika tuoreessa muistissa. Meillä oli jo eläkkeellä olevan ihmisen kuolemasta kyse, niin en osaa noista loma-ym.rahoista sanoa. Pankista tuli kuitenkin saldotodistukset kuilinpäivältä, mutta kaikki hautajaiskulut/sairaalamaksut jne.vähennettiin niistä.. Perunkirjoitushan pitää hoitaa 3kk:n kuluessa kuolemasta, joten ne lomarahat ja muut pitäisi kyllä ehtiä siihen mennessä tulla.. Henkivakuutushommat on mulle ihan "hepreaa".. Sori, ei tainnut paljon auttaa tää kommentointini.

Toi on niin hankalaa toi perunkirjoitus, että voi hyvää päivää.. Läheiseni kuoli lokakuussa viime vuonna, joten perunkirjoitus on aika tuoreessa muistissa. Meillä oli jo eläkkeellä olevan ihmisen kuolemasta kyse, niin en osaa noista loma-ym.rahoista sanoa. Pankista tuli kuitenkin saldotodistukset kuilinpäivältä, mutta kaikki hautajaiskulut/sairaalamaksut jne.vähennettiin niistä.. Perunkirjoitushan pitää hoitaa 3kk:n kuluessa kuolemasta, joten ne lomarahat ja muut pitäisi kyllä ehtiä siihen mennessä tulla.. Henkivakuutushommat on mulle ihan "hepreaa".. Sori, ei tainnut paljon auttaa tää kommentointini.

*kuilinpäivä* on siis kuolinpäivä, heh

Kaikki vainajan elinaikana vainajalle kuuluneet saamiset lasketaan perunkirjoitukseen mukaan mutta kuolinpäivän jälkeen "ansaitut" tulot peritään takaisin. Mun isälle ehti tulla eläkkeet ja asumistuet, jotka perittiin takaisin kun koskivat kuolinpäivän jälkeisiä tukikausia.

Tietty jo ansaitut palkat, lomarahat jne kuuluu vainajan omaisuuteen. Isäni oli töissä kuolinpäivään asti ja loppupalkka oli yli 10t€ kun lomarahat jne laskettiin mukaan. Saldot pankkitileistä tulee kuolinpäivltä. Mutta sen lisäksi huomioidaan kuolinpäivän jälkeiset em. kulut ja maksut(hautajaiset ym).

Yhteistyössä