perunamuusin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakastus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakastus?

Vieras
Hei vaan kaikille.

Ajattelin aloittaa tekemään kolmea viikkoa vaille puolivuotta olevalle pojalleni perunamuusia. Eli keitän perunat kuorineen ja kuorin ne ja keitän veden ja muusaan...kuulostaako hyvältä? Sitten aloitamme maistelun, ku paino on koko ajan alle 8 kiloa, ei paljon ole noussut ja poika on kärttyinen ja syömisen tarve on todella noussut, en ehdi koko ajan syötteleen;)

Voinko jo mielestänne aloittaa ja toinen varsinainen kysymys, voiko itse tehdyn perunamuusin pakastaa ja kuin kauaksi aikaa?

-Kiitos-

Varmasti voit jo aloittaa, mutta perunaa pelkästään ei kannata pakastaa, joten keitä pieni peruna tai perunan pala kerrallaan ja aloita siitä. Ei kannata suurta määrä tehdä valmiiksi, jos et tee samalla koko perheelle muusia.

Olen itsekin vasta aloittanut soseiden kanssa, joten aloittelija itsekin. (Vauva 4.5 kk) Jostain tarttui haaviin, että pelkkä perunasose ""ei kestä"" pakastusta, mutta esim. peruna-porkkana tai peruna-kukkakaali kyllä. Itse tein molemmista yhdistelmistä sosekuutioita.

Kuorin ensin perunat ja porkkanat ja soseutin keitinliemeen. Tässä taitaa olla erilaisia käytäntäjä.

Miksi peruna ei muka kestä pakastamista? Meilläkin aloitellaan pian soseet ja tuntuu hankalalta jos joka päivä pitää keittää erikseen vaaville yksi peruna ja tehdä siitä sosetta. Alussa kun ei pitäisi tarjota kuin yhtä ruokalajia kerrallaan. Näinkö muutkin mammat ovat toimineet?

Pottu pelkästään pakastettuna menee kökkäreiseksi.Mä aloitin kiinteät porkkanalla,seuraavaksi bataattia,ovat vatsaystävällisempiä kuin pottu jossa paljon tärkkelystä.Kolmentena sitten se peruna jonka yhdistin edellisiin ja pakastin.Voi kiinteät muullakin kuin perunalla aloittaa vaikka neuvolassa sitä aina suositellaan...

Maailman kätevin on oolannin valmistama pakastealtaasta löytyvä peruna, siis pelkkää perunaa. Se on sellaista raemaista, josta saa juuri sopivan määrän otettua. Vähän vettä sekaan ja mikroon, niin aivan mahtava perunamuusi. Itse lisään aina siitä kasvissoseiden joukkoon. Mutta itse kysymykseen valitettavasti ei ole vastausta, koska en ole perunaa pakastanut.

Tosi hienoa, jos tuo pelkänkin perunan pakastus onnistuu. Voisitteko vielä sen verran valaista kokemuksianne, että mistä perunasta olette soseet tehnyt pakkaseen? Aloin vaan miettiin, että olisiko siinä sitten eroa, että joidenkin lajikkeiden kanssa tuo pakastus toimisi paremmin.

Yhteistyössä