perunamuusin hyödyntäminen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muusipottu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mie oon silleen sopivasti lisännyt maitoa, vähän vehnäjauhoja ja kananmunaa ja ripsun-kaks suolaa, taputellut rieskoiksi pellille ja kuumassa uunissa paistanut.
Mutta mie en osaa sanoa tarkempia mittasuhteita, kun oon vaan ns. laittanut näppituntumalta.

kiitti kokeilen nyt kuitenkin jos onnistuis!

5 dl notkeaa perunasosetta
1 tl suolaa
2 kananmunaa
noin 5 dl ohrajauhoja

paista n 270 asteessa

tosi nopea ja hyvä

sellainenkin perunarieska ohje on jossa laitetaan lisäksi kermaviiliä, ihan herkkua! kannattaa googlettaa peruna..
meillä tehty näitä jämäruokia vasta viimeaikoina ja ovat saaneet hyvän vastaanoton eikä mene ylijääneet perunat hukkaan!

Meillä lisättiin maito sen verran et tuli keitto ja keitetyn kananmunan kanssa syötiin. Muusia myös paitettiin pannulla ja parasta oli se ruskea kuori joka siihen muodostui paistaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja muusipottu:
Tein toissapäivänä perunamuusin ja nyt mietin sen jatkokäyttöä. Olisko kellään ohjeita antaa miten tehdä vaikka perunaleipäsiä muusista?

Mä olen tehnyt siitä liha- tai makkaraperunasoselaatikkoa :) Lissät vaan maitoa ja 1 munan, paistat uunissa 175 asteessa 45 min :)

miellä siitä tehdään joko perunasoselaatikkoa johon lisään makkarapaloja tai ruskistettua jauhelihaa, tai sit viikonlopun vuokaa johon laitetaan kaikki jämät viikolta: perunat, kastikkeenloput yms.NAM!

Perunamuusista saa leivoksiakin. Lisää muussiin 1 dl tomusokeria (per puol litraa muussia), 1 dl jauhettuja manteleita (tai vaikka hienonnettuja kaurahiutaleita, jos allerginen mantelille), 125 g sulatettua suklaata ja jos tahdot, niin 4 rkl konjakkia.

Muotoile taikinasta tanko, jaa 24 osaan. Pyörittele osaset palloiksi. Kuorruta sulatetulla suklaalla (kuorrutukseen menee n. 100 g suklaata). Voit vielä lisätä strösseleitä päälle. Anna leivosten kovettua jääkaapissa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Vaikka sämpylätaikinaan tai lettutaikinaan

monesti miettinyt tätäkin mutta miten suhteutan sen muihin aineisiin? Paljonko laistan jauhoja ja tätä muusia/aamupuuroa jos tekee esim. puolenlitran annoksen?

Alkuperäinen kirjoittaja muusipottu:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Vaikka sämpylätaikinaan tai lettutaikinaan

monesti miettinyt tätäkin mutta miten suhteutan sen muihin aineisiin? Paljonko laistan jauhoja ja tätä muusia/aamupuuroa jos tekee esim. puolenlitran annoksen?

Mä olen laittanut noin pari desia perunamuussia puolen litran sämpylätaiknaan. Eli just sen vikan lopun, mistä ei enään muuta ruokaa saa :)

Yhteistyössä