peruna-allergiset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poppuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poppuska

Vieras
Nyt kaipaisin tietoa ja vinkkejä:

-millaisia oireita teillä tullut, missä iässä?
- mitä muita allergioita? tiedättekö, mitkä aiheuttaa monesti perunan lisäksi allergioita, siis jos on peruna-allergia, onko jotain tiettyjä muita?
- mitkä olisivat turvallisia kokeiltavia aineita seuraavaksi?
- onko teille käynyt peruna jollakin tavalla, siis esim. pakastettuna tai joku tietty Piltti kuitenkin käynyt?

Ehkä huono esimerkki mutta pojalle ei käy peruna,ei missään muodossa.
Oireina ihottuma,itkuisuus,oksentelu. On kyllä laajasti allerginen muutenkin. Ikää 11kk eikä yhtään sopivaa kiinteeää.

Meillä 7kk ikäinen poika eikä peruna ole sopinut hänelle ollenkaan. Aloiteltiin kiinteitä 4kk iässä perunalla ja oireita ilmaantui samantien. Oireina siis vatsakivut, ihottuma (otsassa ja poskissa), levottomuus ja itkuisuus ja näin ollen myös nukkui todella huonosti.
Muitakin allergioita on kuten porkkana, maissi, parsakaali ja ruis. Mitkään valmis ruokia ei olla uskallettu edes kokeilla, koska kaikissa on jotakin allergiaa aiheuttavaa, olen siis tehnyt kaikki ruuat itse. Onhan se ihan kivakin, että saa pikkuiselle tehdä itse. Toisinaan sitä vaan toivoo, että ruoka-aine vaihtoehtoja olisi enemmän.
Ainoastaan valmis soseista ollaan käytetty marjoja, jotka ovat sopineet hyvin. Hedelmäsoseet aiheuttavat allergiaa, ehkä tosin hieman lievemmässä muodossa.
Meille on sopinut erityisen hyvin bataatti ja riisi (muitakin siis on, mutta nämä sopineet parhaiten). Kun aloiteltiin perunan ja porkkanan kanssa, niin oli helpottavaa kun niiden allergioiden jälkeen kaiken sai tasaantumaan bataatin ja riisin avulla. Aluksi siis tuntuikin, että vauva saa joka päivä sitä yhtä ja samaa ruokaa bataattia bataatin perään. Mutta kun yksi hyvä ruoka-aine löytyy niin sen turvin on hyvä aina tasoittaa tilannetta kun ollaankin kokeiltu jotain mikä ei sovikaan.
Onneksi meillä on nyt ikää jo sen verran, että ollaan saatu ottaa lihatkin mukaan. Muutenkin kun tuota ikää tulee koko ajan enemmän niin saa kokeilla laajentaa tuota melko suppeaa ruokavaliota.
Harmittaa vain hieman, kun lapsi on niin hyvä syömään, eikä sitten saakaan antaa mitä tahansa, vaan pitää aina varoen antaa jotakin uutta.

Yhteistyössä