Pertti Kurikan nimipäivät - narrinako vain lavalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sibuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Euroviisuissa ei ikänä ole ollut kyse musiikista pelkästään, politiikkaa sun muuta.
Jos on uusi Idea jota ei ole ennen nähty euroviisuissa niin on jo vahvoilla. Esim tää rovaniemeläinen hirviöyhtye.

Eli pitkästä aikaa Suomella on mahiksia muihin kuin "ynnä muut" sijoihin.

Hyvä PKN!

Voi ny vittu ja mene itteesi tekopyhä hippokraatti.

Noi jätkät on jo niin pitkään näyttäneet, että musansa toimii. Eivät tosiaankaan kaipaa mitään yhyytä siitä, että pitäis olla omat sarjat.

Nytkin tulivat valituksi ihan reilusti (eikä kyseessä ollu mikään Maunon kaltainen- kappas- onpas hassu myötähäpeäjuttu tangomarkkinaäänestyslistalla)

Sulle mä annan potkun perseeseen.

Pentti Kurikalle Nimipäivineen mä annan onnentoivotuspotkun perseeseen.

Niin minäkin annan onnentoivotuspotkun ja kaikkea hyvää. Luitko ensimmäisen kirjoitukseni? En halua TODELLAKAAN mitään pahaa kehitysvammaisille. Päinvastoin olen sitä mieltä, että heitä pitää tukea kaikin keinoin.

Se mitä vastaan kritisoin on se, että minulle kehitysvammainen on TAVALLINEN ihminen. Sen ei pidä voittaa laulu-, juoksu-, tai tietokilpailua siksi, että se sattuu nyt olemaan vammainen. Niin tekemällä loukataan yhdenvertaisuutta. Jos kehitysvammaista kohdellaan kuin lasta, annetaan hänen voittaa, ei voida puhua aidosta tasavertaisuudesta aikuisina ihmisinä.

Ja jos et vieläkään tajunnut, niin: PKN:n kaverit on symppiksen oloisia (en tunne) ja ihan varmasti mukavia poikia. Voisin milloin tahansa lähteä heidän kanssaan vaikka keilaamaan, luontopolulle tai pelaamaan sählyä. Olen ollut vammaistoiminnassa aikoinaan mukanakin. Ja voisin jutella, kuunnella ja olla ystävä. Minulle kehitysvammainen on tasavertainen, ei mikään "klovni" joka laitetaan framille ja lässynlässyn leikitään jotain suvaitsevaista, vaikka oikeasti ollaan niin rasisteja ettei mitään rajaa.

Minä soisin PKN:n pojille aidon voiton. Niinkuin mies miehelle tai nainen naiselle. Ihmisenä, yksilönä... toinen bändi toista vastaan. En niin, että annetaan jonkun voittaa tahallaan vammaisuutensa takia, kun tunnetaan itse jotain v*tun sääliä, sympatiaa ja jotain h*lvetin suvaitsevaisuutta. Ei aito suvaitsevaisuus kuseta ja huijaa. Se tulee sydämestä!

Kävin nyt sitten kuuntelemassa tän edustusbiisin, jos se vaikka olisi ollutkin laulamista. Mun mielestä se ei ollut. Onko toi oikeesti jonkun mielestä laulamista?
Enkä sitä sano, ettei tää solisti osais laulaa, mutta vaikeepa sitä on tosta huutamisesta tietää. Rytmitajua hällä kai ainakin on.

Mutta tää oli vain henk.koht. mielipide koko punkgenrestä, en vastusta yhtyettä ja edustuspaikkaa mitenkään. Yks lysti mulle koko euroviisut.

No, punk-musaa on myös monenlaista.

Vaikka tuon bändin jäsenet eivät olisi kehitysvammaisia, olisi biisi voinut silloinkin mennä jatkoon. Itse ainakin olisin varmaan toivonut sitä. On nimittäin oikeasti aika piristävää, että kun kaikki muut laulavat paatoksella (hetero)rakkaudesta ja -halusta tai vaikkei niin paatoksellakaan, mutta kuitenkin jonkinlaiseen euroviisu-genreen sopien, niin joku bändi tulee ja laulaa turhautumista siihen, että "pitää aina käydä töissä, pitää aina käydä suihkussa". Eivät ne kaikki muutkaan bändit tai edustaja ole tai ole olleet musiikillisesti mitenkään erityisen mielenkiintoisia. Ja sen takia on aika outoa, että joku jaksaa tehdä tästäkin numeron. Jos ei biisi tai kilpailu kiinnosta, niin onko kovin suurta väliä, sattuuko siellä olemaan kehitysvammaisten punkbändi vai joku tanssipoikabändi?

Sinänsä olisi todella, todella kiva, jos Suomi voittaisi Euroviisut. Viimeksi, kun ne täällä pidettiin, oli tosi paljon kivoja oheistapahtumia, ulkoilmakonsertteja jne. Se oli hauskaa! Ja yleensä persoonallisilla kokoonpanoilla on ainakin ihan hyvä mahdollisuus voittaa - kuten viime vuonna se "parrakas nainen", joku vuosi ne mummot jotka melkein voittivat, jne.

Kukaan ei ole vielä vastannut, joten toistan:

Te, jotka vastustatte PKN:n ehdokkuutta koska mielestänne he ovat klovneja tai suvaitsevaiston sätkynukkeja: ovatko vammaisten asiat aina olleet näin lähellä sydäntänne? Oletteko pyrkineet vaikuttamaan vammaisten asioihin kotikunnassanne? Teettekö vapaaehtoistyötä vammaisten hyväksi? Vai tulvahtiko huoli vammaisten tasa-arvosta sydämenne asiaksi ihan Pertti Kurikan Nimipäivien UMK-menestyksen myötä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30700988:
Eivät ne kaikki muutkaan bändit tai edustaja ole tai ole olleet musiikillisesti mitenkään erityisen mielenkiintoisia. Ja sen takia on aika outoa, että joku jaksaa tehdä tästäkin numeron. Jos ei biisi tai kilpailu kiinnosta, niin onko kovin suurta väliä, sattuuko siellä olemaan kehitysvammaisten punkbändi vai joku tanssipoikabändi?

Sinänsä olisi todella, todella kiva, jos Suomi voittaisi Euroviisut. Viimeksi, kun ne täällä pidettiin, oli tosi paljon kivoja oheistapahtumia, ulkoilmakonsertteja jne. Se oli hauskaa! Ja yleensä persoonallisilla kokoonpanoilla on ainakin ihan hyvä mahdollisuus voittaa - kuten viime vuonna se "parrakas nainen", joku vuosi ne mummot jotka melkein voittivat, jne.

Eivät kaikki todellakaan ole olleet mielenkiintoisia, mutta ketään ei ole vielä käytetty hyväksi ;( Se että "terveenä" pitävät ihmiset ajavat omaa "suvaitsevaisuuden" agendaansa käyttämällä kehitysvammaisia siinä "koristeina" lavalla, ei ei v*ttu ole oikein!!! Mitä enemmän tätäkin ketjua luen, sitä huonommalle mielelle tulen siitä, miten vammainen nähdään aina vain vammaisena. Sille annetaan mitalia kaulaan 100m juoksusta miten se "voittaa Usain Boltin"... kaikkien muiden tajutessa homman, paitsi hänen itsensä.

Musta olisi enemmän kuin hienoa että Suomi voittaisi, vaikkei koko Euroviisut kiinnosta minua pätkääkään. Sitä en silti edelleenkään toivo, että vammaisia pidetään maskottina. Se on rasistista paskaa, jossa ihmisessä nähdään sen kehitysvamma ennen sen ihmisyyttä.

Se että minä lähtisin juoksemaan satasen ystäväni "Markon" kanssa (joka on kehitysvammainen), jos antaisin hänen voittaa, se olisi sääliä, sympatiaa ja juuri sitä että pitäisin "markoa" ensisijaisesti vammaisena. Mutta en! Mä juoksen täysillä ja Marko voittaa jos voittaa. Mutta se on 100% tasavertainen ihminen mun kanssa. Se ei tarvi mitään sääliä.

Eivät kaikki todellakaan ole olleet mielenkiintoisia, mutta ketään ei ole vielä käytetty hyväksi ;( Se että "terveenä" pitävät ihmiset ajavat omaa "suvaitsevaisuuden" agendaansa käyttämällä kehitysvammaisia siinä "koristeina" lavalla, ei ei v*ttu ole oikein!!! Mitä enemmän tätäkin ketjua luen, sitä huonommalle mielelle tulen siitä, miten vammainen nähdään aina vain vammaisena. Sille annetaan mitalia kaulaan 100m juoksusta miten se "voittaa Usain Boltin"... kaikkien muiden tajutessa homman, paitsi hänen itsensä.

Musta olisi enemmän kuin hienoa että Suomi voittaisi, vaikkei koko Euroviisut kiinnosta minua pätkääkään. Sitä en silti edelleenkään toivo, että vammaisia pidetään maskottina. Se on rasistista paskaa, jossa ihmisessä nähdään sen kehitysvamma ennen sen ihmisyyttä.

Se että minä lähtisin juoksemaan satasen ystäväni "Markon" kanssa (joka on kehitysvammainen), jos antaisin hänen voittaa, se olisi sääliä, sympatiaa ja juuri sitä että pitäisin "markoa" ensisijaisesti vammaisena. Mutta en! Mä juoksen täysillä ja Marko voittaa jos voittaa. Mutta se on 100% tasavertainen ihminen mun kanssa. Se ei tarvi mitään sääliä.

Ahaa. Eli koko ongelman ydin on nyt se, että nimenomaan tämän PKN:n yhteydessä ei saa puhua mistään yhteiskunnallisesta, koska silloin tekee bändistä maskotteja. Ja ilmeisesti juuri tämä bändi ei saisi osallistua samaan kilpailuun "terveiden" kanssa, vai? Koska silloin ainoa vaihtoehto on olla säälistä mukana ja saada säälipisteitä - niinkö?

Ainahan kaikkien ilmiöiden yhteydessä aletaan puhua laajemmin aiheista, joihin se liittyy. Eivätkä ne keskustelut useinkaan lähde henkilöstä itsestään. Ja toisaalta sitten, miksi nimenomaan kehitysvamman perusteella annettu ääni olisi enemmän väärin kuin vaikka ulkonäkösyistä, hauskan lavashown, absurdin sanoituksen, tms perusteella annettu ääni? Ainahan Euroviisuissa on myös äänestetty naapurimaan tai oman kotimaan (jos sattuu itse asumaan muualla) edustajia - miksi nyt siis kauhea haloo siitä mahdollisuudesta, että PKN saattaisi saada kehitysvamman perusteella ääniä? Sitä paitsi edelleen sanon, että voihan moni äänestää ihan vaan punk-biisin perusteella, vaikka tyyliin "hiton euroviisut, me ei (melkein) koskaan pärjätä, joten tässä teille punk-rähinää saatana, pitäkään tunkkinne".

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Eivät kaikki todellakaan ole olleet mielenkiintoisia, mutta ketään ei ole vielä käytetty hyväksi .

Missä unelmandiassa elät? Näytä mulle muusikko jota ei ole käytetty hyväksi, niin mä näytän sulle elokuvatähden jota ei o koskaan filmattu.

Myöskään Hawkingille ei ole tehty mitään "vammaisten fyysikoiden sarjaa"?

Tissivetoisille tähtösille on, nimeltä autotune tai melodyne.

[video=youtube;2FU3aAEayUE]https://www.youtube.com/watch?v=2FU3aAEayUE[/video]

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30701100:
Ja toisaalta sitten, miksi nimenomaan kehitysvamman perusteella annettu ääni olisi enemmän väärin kuin vaikka ulkonäkösyistä, hauskan lavashown, absurdin sanoituksen, tms perusteella annettu ääni?

Kehitysvamma ei ole joku hauska juttu mille pitää nauraa. Se ei ole vaan hassu päähine, jonka voi ottaa pois esityksen loputtua. Tämän enempää en edes jaksa... vammaisuus kun ei ole tuota. Yritittäisit edes tasavertaisuutta... huoh..

Kehitysvamma ei ole joku hauska juttu mille pitää nauraa. Se ei ole vaan hassu päähine, jonka voi ottaa pois esityksen loputtua. Tämän enempää en edes jaksa... vammaisuus kun ei ole tuota. Yritittäisit edes tasavertaisuutta... huoh..

Pitääkö sinusta sitten nauraa esimerkiksi vanhuudelle (venäjän mummot) tai transseksuaalisuudelle (conchita wurst)?

• Tykkää
Reactions: virtsanpylväs

Suhtautumisesi on kyllä käsittämättömän alentuvaa. Niinkuin kukaan ei voisi aidosti pitää musiikista, jos tekijänä on kehitysvammainen. Haloo, musiikki on makukysymys, toisin kuin joku juoksukilpailun voitto.

Ymmärtäisin huolen, joskaan en tuollaista mustavalkoista asennatta, jos kyseessä olisi bändi joka olisi koottu vain tätä kisaa varten soittamaan muiden tekemää ja määräämää musiikkia. Mutta bändi on itse tehnyt musiikkinsa ja halunnut osallistua. Tasa-arvoako olisi mielestäsi ollut se, että heitä olisi kielletty osallistumasta, koska ovat kehitysvammaisia?

Sinä siis kuvittelet, että bändi sai ääniä vain säälistä. Mistä sinä sen kuvittelet tietäväsi? Kuten sanottu, musiikki on makukysymys, samoin kuin muukin taiteellinen ilmaisu. Monia nykytaiteen teoksia voisi kuvitella 5-vuotiaan tekeleiksi tai mielisairaan kasaamiksi romuläjiksi. Silti niitä voidaan arvostaa ja viedä Kiasmaan näytille.

Jos jokin ongelma on olemassa, niin nimenomaan se, että kehitysvammaiset eivät saa samanlaisia mahdollisuuksia eikä heidän taiteellisia ilmaisujaan oteta vakavasti. Hienoa, jos se on muuttumassa. Kenenkään asiana ei ole määrätä, että musiikista tai taiteesta ei saisi pitää vain koska tekijällä on jokin vamma.

PKN:n voitto oli sitä paitsi niin ylivoimainen, että vaikka olisi jotain sääliääniä mahtunut mukaan, olisivat voittaneet UMK:n silti. Sitä paitsi ei sitä sääliä paheksuta silloin, kun odotetaan että edes naapurimailta heruisi pisteitä, vaikka Suomen euroviisubiisi olisi niin tylsä ja heikkotasoinen, ettei yhdestäkään puolueettomasti suhtautuvasta maasta ole ääniä tullut. Näissä naapurimaiden säälipisteissä on niin selkeä kaava, että ilmiön olemassaolo on kiistaton. Sitä taas ei kukaan tiedä, tuleeko kehitysvammaisuuden takia jostain säälipisteitä, joten asialla on aivan turha spekuloida ja siten vähätellä mahdollista menestystä. Ja sehän ei sitten taas ole mitään sääliä, jos arvostaa biisin sanomaa ja sen takia sitä äänestää. Tietysti sanoma on musiikissa tärkeällä sijalla ja tässä kappaleessa se on täysin uusi ja omakohtainen. Se on ainakin minulle tärkeä pointti. Tosin en minä äänestänyt UMK:ssa. ;) Ei nyt vaan ole yleensäkään tapana tuollaisiin osallistua, joten en osallistunut nytkään, vaikka minusta tämä voittajabiisi oli kyllä ehdottomasti paras.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti

Ja sinusta sitten kehitysvamman perusteella annettu ääni ei voi liittyä mihinkään muuhun kuin siihen, että se naurattaa tai on hassua?

En itse katsonut karsintoja enkä olisi varmaan äänestänyt, vaikka olisin katsonutkin. Mutta jos olisin äänestänyt, olisin todennäköisesti äänestänyt varmaan Pertti Kurikan Nimipäiviä. En siksi, että bändin jäsenet ovat kehitysvammaisia, vaan juuri siksi mitä tuolla yllä kirjoitin - minusta juuri tuon kaltainen biisi olisi hauska nähdä euroviisuissa. (Ja "hauska" ei tarkoita tässä yhteydessä koomista, vaan yleisestui ottaen positiivista.)

Ihan samoin voisin äänestää, jos ehdolla olisi ollut joku Sex Pistolsin tapainen punk-bändi. Nimenomaan Euroviisuihin! Omiin stereoihin laitan jotain muuta soimaan, mutta ei haittaa yhtään, vaikka Pertti Kurikan Nimipäiviä tai sex Pistolsiakin välillä jossain kuulee.

Mä en myöskään katsonut karsintoja, mutta voin silti todeta että paras voitti.

Haluan myös ajatella itsestäni, etten ajattele ihmisiä vamman, vaan persoonan kautta. En minä ainakaan sanoisi koskaan että "tykkään kaikista vammaisista", kuten tää sibuli lohkasi suuressa viisaudessaan. Pidän harvoista ihmisistä ylipäänsä.
Esim Erilaiset Frendit tv-sarjasta tykkään kahdesta tyypistä, en niistä kaikista. Ihmiset kun tuppaa olemaan kaikki omanlaisiaan, olivat "vammaisia" tai eivät.
PKN:ssä tykkään bändistä, ihmisiä en tunne. PARAS VOITTI. Nyt viitsii katsella viisut, täytyy pitää peukkuja että pääsevät finaaliin.

Mitä mieltä pkn:stä?
Mielipiteeni on että en tykkää heidän musiikistaan.

Eikä ole kyse siitä että olisin heitä vastaan vaan että heidän musiikkinsa ei ole mun mieleen.

Työskentelen kehitysvammaisten hoitopuolella, ihania ihmisiä ovat mutta tuo biisi on ihan hirveetä kuraa.
En tiiä onko aineksia voittoon, mutta jos voitto tulee se heille suotakoon. Kunhan ei menestyksellä ole varjopuolta, nimittäin heidän edunvalvonjansa jotka vie voitot hyväntahtoisilta ihmisiltä omiin taskuihin.

Suomalaisten musiikkimaku ei ole sama kuin muiden eurooppalaisten musiikkimaku ja piste.Kyllä meitä pidetään aika outona kansana ja sitähän tämä euroviisuvalintakin vain vahvistaa. Kerrankin olisi ollut laadukkaampia vaihtoehtoja mutta kun se ei käynyt suomi-juntille !!!

Suomalaisten musiikkimaku ei ole sama kuin muiden eurooppalaisten musiikkimaku ja piste.Kyllä meitä pidetään aika outona kansana ja sitähän tämä euroviisuvalintakin vain vahvistaa. Kerrankin olisi ollut laadukkaampia vaihtoehtoja mutta kun se ei käynyt suomi-juntille !!!

Hmm... noo, mä vähän luulen ettei Euroviisuilla ole ihan hirveän suurta merkitystä sen suhteen, millaisena Suomi tai suomalainen musiikki maailmalla nähdään... Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että kohtalaisen moni suomalainen bändi on ihan tunnettu ja pidetty ulkomaillakin. Sen suhteen on ihan sama, esiintyykö Euroviisuissa PKN vai Jari Sillanpää. Eikä Suomi ole Euroopassa mikään kaikille tuntematon outo uusi pikkuvaltio. Eiköhän jonkinlaisia mielikuvia ole Euroviisuista riippumatta.

Pidetäänkö suomalaisia Euroopassa outona kansana? Miten se ilmenee?

Sami on älykkäämpi kuin minä, ja paljon parempi englannissa kuin palstalaiset.
Kari on rokimpi ja punkimpi kuin kukaan tässä maassa koskaan!
Punk on juuri tätä, juuri tätä!! Vitun hieno homma! Aitoa ja arkea, asennetta!

[video=youtube;7AZnp8sHD-E]https://www.youtube.com/watch?v=7AZnp8sHD-E[/video]

Sinä siis kuvittelet, että bändi sai ääniä vain säälistä. Mistä sinä sen kuvittelet tietäväsi?

Olepa nyt rehellinen itsellesi. Minä olen enemmän kuin suvaitsevainen kehareita kohtaan, kun olen heidän parissaan työskennellytkin. Mutta olepa rehellinen! PKN voitti VAIN siksi, että tietty paskarasistinen kukkahattukerho halusi saada vammaisia lavalle. Ja vain siksi, että he saisivat mielihyvän siitä. Se edelleenkin vain on väärin.

Ainahan näin on sanottu. Joka ikinen vuosi.

Millaisena sinä pidät itävaltalaisia viime vuoden edustajan perusteella tai israelin kansaa vuoden 1998 edustajan perusteella? Tai esim puolalaisia viime vuoden tai romanialaisia toissavuoden perusteella?

Yhteistyössä