Perkuleen endo! Persiistä vuotaa verta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR harmaana

Vieras
Joten ilmeisesti endo levinny peräsuoleen.
Mulla siis menkat ny ja ne alko tolla persevuodolla. Muutaman kuukauden täs jo ihmetelly menkkojen aikaan ku välillä vaikuttaa tulevan perseestäkin verta mut oon sit ajatellu et kai se pillusta vaan vuotaa jotenkin omituisesti, mutta ei se sitte niin ollukkaan.

Oisko kokemuksia moisesta? Kannattaisko ny ruveta vetään e-pillereitä vai mitä? Jos sais etenemistä hidastumaan, mihinkään leikkaukseen en mee ennenku on viimenen pakko.

Joo ja meen lekuriin mutta täälä saa tälläsiin aikoja vasta ens kuus.

että työkaverillani oli joskus samaa ongelmaa.Vuosi ilmeisesti ekaa kertaa ja luonnollisesti säikähti.Sai samantien(lähti heti puhelinsoiton jälkeen) ajan lääkäriin ja tähystettiin.Tästä aikaa jo yli parikyt vuotta

[QUOTE="vieras";28836641]Mikä on endo?

Eihän se menkkaveri nyt voi persereiästä valua.[/QUOTE]

Endometrioosi, sillon voi valua.

Nyt myös kirvelee peräreikää aivan sairaasti. Onpa tosi kivaa.

[QUOTE="...";28836750]Kuka puhuu omasta vaginastaan sanalla "pillu"? Olen sen aina käsittänyt haukkumasanana... jotenkin halventavaa. :([/QUOTE]

Ehkä mahdollisesti sellainen henkilö, joka ei juurikaan arvosta tuon ruumiinosan toimintaa juuri sillä hetkellä? (Olettaen, että Hipputar kokee pillun halventavana ja käytti sitä siinä tarkoituksessa. Voisin kuvitella, että endometrioosin kanssa eläessä saattaa tiettyihin ruumiinosiin ja -toimintoihin liittyä tietynlaisia tunnereaktioita.)

Tai sitten hän vain ei jaa näkemystäsi siitä, että pillu on halventava nimitys.

• Tykkää
Reactions: Ylläri iltatähti
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28836753:
toki kannattaa kieltäytyä avusta viimeiseen asti, ei se leikkaus tapa, vaan päästää sut tuosta vaivasta

On niin huono leikkauskokemus (tulehduksen takia) takana että en anna sisuskaluja ronkkia jos ei oo pakko. Muutenkin leikkauksia ollu riittävästi jo.

Pillu on pillu tai pilde tai jopa vittu. Mun mielestä ei mitenkään halventavaa.
Lääkärille puhun sit virallisemmin.
Ja lapsille "sievemmin" eli sillon se on pimppa.

E-pillereistä vois olla apua, mut konsultoisin lääkäriä ensin. Se taas on hankalaa, jos aika on vasta kuukauden päästä tms. Mut kysy sitten.

Leikkauksesta ei missään nimessä kannata kieltäytyä, jos sellaiseen pääset. Ymmärrän hyvin jos pelottaa ja etenkin, jos on huonoja kokemuksia taustalla. Mutta endoon kyllä kannattaa puuttua ennemmin kuin myöhemmin, etenkin jos se rellestää peräsuolessa. Nuo suolileikkaukset ei ole aina helppoja ja pahimmissa tapauksissa ihmisille on jouduttu laittamaan avanne. Joten ehdottomasti leikkaukseen ajoissa! Ja sen jälkeen e-pillerit tai joku muu lääkitys, lääkäri kertoo.

Voimia endon kanssa, mutta uskallusta myös vaatia itsellesi hoitoa.

[QUOTE="endotar";28836784]E-pillereistä vois olla apua, mut konsultoisin lääkäriä ensin. Se taas on hankalaa, jos aika on vasta kuukauden päästä tms. Mut kysy sitten.

Leikkauksesta ei missään nimessä kannata kieltäytyä, jos sellaiseen pääset. Ymmärrän hyvin jos pelottaa ja etenkin, jos on huonoja kokemuksia taustalla. Mutta endoon kyllä kannattaa puuttua ennemmin kuin myöhemmin, etenkin jos se rellestää peräsuolessa. Nuo suolileikkaukset ei ole aina helppoja ja pahimmissa tapauksissa ihmisille on jouduttu laittamaan avanne. Joten ehdottomasti leikkaukseen ajoissa! Ja sen jälkeen e-pillerit tai joku muu lääkitys, lääkäri kertoo.

Voimia endon kanssa, mutta uskallusta myös vaatia itsellesi hoitoa.[/QUOTE]

No okei, mieluummin leikkaus ku avanne.
Voisko nää helkkarin vaivat joskus loppua? Mä alan olla niin totaalisen kyllästyny.

Aika rajun väitteen heitit. :O Et ole vissiin koskaan kuullut siitä, että leikkauksissakin on riskejä?
mulle on tehty monta isoa leikkausta, ja riskit tiedän varsin hyvin. mua vaan ihmetyttää sekin, että esin. eräällä mun tuttavalla on lonkkakuluma, johon ei enää muuta konstia ole kuin leikkaus. mutta ystävä vaan varaa aina uutta, ja uutta aikaa lääkäriin, vaikka vastauksen tietää. mitä se auttaa mennä istumaan lääkärin pakeille, jos kieltäytyy ainoasta avusta, mitä on.

Soita gynen poliklinikalle, siellä sua on varmaan ennenkin hoidettu jos endo on vaivannut jo pitempään, ja pyydä akuutti aika lääkäriin. Leikkaukseen kannattaa ilman muuta mennä jos endo on levinnyt jo peräsuoleenkin, ettei leviä enempää. Joskus suolta joudutaan poistamaan paljonkin, jos tauti on päässyt jylläämään pitkään.

Mulla on ollut vähän samanmoista, pers tosi kipeä ja suoli tulehtunut välillä pesäkkeiden takia, yhdyntä oli aika-ajoin melkein mahdotonta ja kivut jatkuvia. Minipilsut ei auttanu, yhdistelmät aiheutti migreenin, alko oleen jo aika epätoivonen olo kun 8 antibioottikuuri noihin tulehduksiin oli takana. Sitten mulle määrättiin Provera 10mg keltarauhashormoni, ja se oli kyllä ihan paras troppi! Sitä piti syödä 3kk 1tbl x3/vrk, kaikki vuodot jäi pois ja kivut loppu viikossa. Sen jälkeen sitte laitettii hormonikierukka, niin ei päässy pahenemaan uudestaan, se oli siihen asti kun yritettiin vauvaa ja nyt oonki raskaana paraikaa.

Jos pillerit auttaa niin niitä, mutta jos ei, niin Provera oli tehokas, ja ei tarttenu onneks lähtee laparoskopiaa tekeen, leikkauksista herkästi aiheutuu lisää kiinnikkeitä ja sitä myötä lisää kipua.

En oo ollu missään hoidossa endon takia. Vimmesimmän sektion yhteydessä todettiin munasarjoissa endoa mutta ei siitä muuta sanottu.
Menkat onaina ollu runsaat, epäsäännölliset ja kivuliaat, joskin kivut on vuosien saatossa lievittynyt. Muita oireita ei oo ollu.

Leikkausta pelkään myössiksi ku mulle tulee herkästi kiinnikkeitä ja noi jo olevat kiinnikkeetkin aiheuttaa omat ongelmansa.

[QUOTE="HippuTAR";28836839]En oo ollu missään hoidossa endon takia. Vimmesimmän sektion yhteydessä todettiin munasarjoissa endoa mutta ei siitä muuta sanottu.
Menkat onaina ollu runsaat, epäsäännölliset ja kivuliaat, joskin kivut on vuosien saatossa lievittynyt. Muita oireita ei oo ollu.

Leikkausta pelkään myössiksi ku mulle tulee herkästi kiinnikkeitä ja noi jo olevat kiinnikkeetkin aiheuttaa omat ongelmansa.[/QUOTE]
Eli sua ei ole edes tutkittu? Mene päivystykseen, niin naistentautien päivystäjä laittaa sut tutkimuksiin ja saat avun, oli se sitten pillerit, leikkaus tai muuta. Voihan toi olla vaikka syöpääkin, jos ei ole tutkimalla varmistettu että endosta on kyse. Ja hoitamattomana endokin on paha tauti.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28836835:
eikös se voi hoitamattomana aiheuttaa jopa syöpää

No ei kyllä käsittääkseni. Endo on sitäpaitsi krooninen sairaus, hoitaa voidaan, mutta ei nykyisellä lääketieteen tietämyksellä parantaa.

Tosin ap:lle sanoisin, että kannattaa mennä lääkäriin. Jos peräsuolessa on avointa vuotavaa haavaumaa, niin on siinä jonkinmoinen tulehdusriski siinäkin.

Täälä ei tämmösestä saa päivystysaikaa.
Kun ei sitä vuotoa persuksesta niin paljo oo. Tai en mä nyt sit tietty niin tarkkaan osaa sanoa paljoko sitä mistäki reiästä tarkkaan ottaen tulee, mutta ei se vuoto ny kuitenkaan niin runsasta oo että päivystykseen pääsis. Voihan sitä maanantaina yrittää saada ajan tk:seen mutta tuskin sitäkään tälle kuulle saa, sielä ku on vaan yks lekuri tämän kuun töissä.

Yhteistyössä