Perkeleen pyöräilykypärät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karvone

Vieras
Meillä on kaksi tyttöä, 12 ja 14 vuotiaat. Molemmat ovat jo viime syksystä asti kinunneet Jopoa (hinta 374 euroa/kpl). Vihdoin viimein väsyimme kuuntelemaan jatkuvaa kinuamista ja ostimme molemmille omansa. Olihan se vähän niin kuin kesälahjakin ja kulkupeli koulumatkoja varten. Lisäksi ostimme tietysti molemmille kypärät, jotka saivat tietysti itse valita. Hintaa tuli koko potille yli 800 euroa.
Nyt ollaan vaan sitten tilanteessa. että kumpikaan ei halua pitää kypärää, kun ei kukaan muukaan käytä. (Mikä on kyllä aika totta tässä ikäluokassa). Ja sääntöhän on se, että jos ei pidetä kypärää ei myöskään ajeta pyörällä. Eikö?
No, likkojen vastaus on tähän se, että he eivät tietenkään sitten suostu ajamaan pyörillään. Nyt on pihassa kaksi täysin käyttämätöntä Jopoa, joilla kukaan ei suostu ajamaan. Tekisi mieli myydä mokomat pois.
Ottaa pattiin, että tuli ostettua koko Jopot. Kyllä ennen oli tämäkin homma paljon yksinkertaisempaa kun ei ollu kypäröitä, eikä kukaan edes osannut edes kaivata niitä. Ajettiin vaan.

Kypärää käytetään. Olkoot ikä mikä hyvänsä. Tiedän, että teinien kanssa se tulee olemaan vaikeeta...

Mulla on yks kaveri, joka on teholla töissä. Melko pahoja kertomuksia oon kuullut noista kypärättömistä pyöräilijöistä. ...saa tuo kertoa niitä munkin omilleni jos (ja kun) noi alkaa joskus kypärästä marisemaan.

Ja joo. Voisin olla niin ilkeä mutsi, et jos ei kerran fillaria käytetä, möisin pois. :D Jonkun halvemman sais tilalle ...ehkä... jos joskus sitä kypärää käyttää.

Minä äitinä myisin pois. Minä taas olen ajatellut niin että on se ihana kun nykylapset käyttävät kypärää eikä tarvitse miettiä kun kaverit ei käytä. Omassa lapsuudessani 90-luvulla oikeasti kukaan ei käyttänyt niitä vaalenapunaisia/sinisiä stryrox-kypäriä. Ainakin meilläpäin (Tuusula) näkee kaikilla,myös teienillä kypärät päässä ja lippikset kädessä kun ennen oli toisinpäin. Ja nykykypärät on oikeasti kivannäköisiä!

Myy pyörät pois.

Itse vein lapset töihin tutustumaan asiakkaisiin, jotka olivat olleet pyöräonnettomuuksissa, aivovauriopotilaita siis hoidan. Aina kun se kaatuminen ei ole omista taidoista kiinni, joku voi juosta eteen, auto kääntyä päälle, irtosepeli tehdä ikävää kaarteessa ym. ym. ym. mulla nyt 14 ja 15v. lapset ja kypärästä nurina loppui tuohon käyntiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja siedätyshoitoo;28824462:
Itse vein lapset töihin tutustumaan asiakkaisiin, jotka olivat olleet pyöräonnettomuuksissa, aivovauriopotilaita siis hoidan. Aina kun se kaatuminen ei ole omista taidoista kiinni, joku voi juosta eteen, auto kääntyä päälle, irtosepeli tehdä ikävää kaarteessa ym. ym. ym. mulla nyt 14 ja 15v. lapset ja kypärästä nurina loppui tuohon käyntiin :)

mainittakoon nyt vielä, että kysyin toki asiakkailta luvan, että saavatko lapset tulla tutustumaan osastoon :) ja pomolta myös :)

Totuus on että tuo on vain ohi menevä vaihe ettei kypärää halua laittaa päähän, vaikka se saattaakin kestää muutaman vuoden. Sen sijaan sillä että lapset kulkevat joka paikkaan autolla on loppu elämän seuraukset asenteissa ja terveydessä. Kannustaisin lapsia käyttämään kypärää ja valistaisin riskeistä, mutta antaisin joka tapauksessa pyöräillä. Pahinta mitä voit tehdä on myydä pyörät pois. Invalidisoitua voi kävellenkin, mutta todennäköisimmin välttelemällä liikuntaa.

[QUOTE="Vieras";28824497]Totuus on että tuo on vain ohi menevä vaihe ettei kypärää halua laittaa päähän, vaikka se saattaakin kestää muutaman vuoden. Sen sijaan sillä että lapset kulkevat joka paikkaan autolla on loppu elämän seuraukset asenteissa ja terveydessä. Kannustaisin lapsia käyttämään kypärää ja valistaisin riskeistä, mutta antaisin joka tapauksessa pyöräillä. Pahinta mitä voit tehdä on myydä pyörät pois. Invalidisoitua voi kävellenkin, mutta todennäköisimmin välttelemällä liikuntaa.[/QUOTE]

Jees, näin toimisin minäkin.

Sitä paitsi varmasti jotkut lapset lähtevät omasta pihasta kypärä päässä mutta ottavat sen kauempana pois. Aloittajan lapset sentään ovat rehellisiä.

[QUOTE="Vieras";28824497]Totuus on että tuo on vain ohi menevä vaihe ettei kypärää halua laittaa päähän, vaikka se saattaakin kestää muutaman vuoden. Sen sijaan sillä että lapset kulkevat joka paikkaan autolla on loppu elämän seuraukset asenteissa ja terveydessä. Kannustaisin lapsia käyttämään kypärää ja valistaisin riskeistä, mutta antaisin joka tapauksessa pyöräillä. Pahinta mitä voit tehdä on myydä pyörät pois. Invalidisoitua voi kävellenkin, mutta todennäköisimmin välttelemällä liikuntaa.[/QUOTE]

Jos pyöräillään, niin kypärä pitää olla päässä. Eikä niitä lapsia tarvitse autolla kuljettaa. Onhan niillä jalatkin. Jos joutuvat kävelemään pitkiä matkoja, niin voisi se pyörä tuntuakin aika houkuttelevalta.

Tutkimuksen mukaan pyöräilijät, jotka käyttävät kypärää ovat alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kuin paljain päin pyöräilevät. Englantilais-tutkimuksessa havaittiin, että autot jättävät vähemmän tilaa pyöräilijälle ohittaessaan kypärällisen pyöräilijän kuin ilman kypärää pyöräilevän henkilön.

Autot ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää, jolloin törmäämisen vaara on suurempi. Tähän tulokseen päätyi Bathin yliopiston liikennepsykologi Ian Walker, joka oli itse koehenkilönä tutkimuksessaan, jossa hänen pyöräänsä asennettiin tietokone ja ultraäänianturi mittaamaan yli 2,500 ohittavan moottoriajoneuvon välimatkaa pyörästä.

Liikennepsykologi havaitsi, että kuljettajat ajoivat jopa kaksi kertaa todennäköisemmin aivan läheltä pyörää, kun hänellä oli kypärä päässä. Kuljettajat ohittivat kypärää käyttävän pyöräilijän keskimäärin 8,5 cm lähempää kuin paljaspäisen pyöräilijän.

Puolet tutkimuksen ajasta Walker pyöräili ilman kypärää ja puolet kypärä päässä. Tutkimuksen aikana häneen törmäsi sekä bussi että kuorma-auto, ja molemmat onnettomuudet sattuivat hänen käyttäessään pyöräilykypärää.

Kun pyöräilijälle jää vähemmän tilaa tien reunan ja auton väliin, on hänellä vähemmän mahdollisuuksia väistää yllättäviä esteitä tiellä ja törmäämisen riski autoon on suurempi.

Walker toteaa, että pyöräilykypärä suojaa päätä, jos kaatuu hiljaisessa vauhdissa, joten varsinkin lapsilla se on hyvin käyttökelpoinen. Mutta hän kyseenalaistaa, onko kypärästä todellista hyötyä, jos auto törmää pyöräilijään ajotiellä, sillä tulosten perusteella kypärän käyttö voi nostaa onnettomuuden riskiä.

Tutkijan mukaan tulokset osoittavat, että autojen ja muiden ajoneuvojen ohittaessa pyöräilijää, väliin jäävä tila riippuu pyöräilijän ulkonäöstä. Voi olla, että autoilijat ajattelevat kypärää käyttävien pyöräilijöiden olevan kokeneempia ja tasaisempia ajajia kuin ilman kypärää pyöräilevät ja ohittavat siksi lähempää.

Tutkimuksessa myös havaittiin, että suuret ajoneuvot, kuten bussit ja kuorma-autot ohittavat pyöräilijän huomattavasti lähempää kuin muut autot. Keskivertoauto ohitti pyörän 1,33 metrin päästä, kun kuorma-auto tuli keskimäärin 19 cm lähemmäs pyöräilijää. Linja-auto puolestaan ohitti pyöräilijän 23 cm lähempää kuin auto.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että naispyöräilijät kierretään hieman kauempaa kuin miehet. Naiseksi tekeytyneenä, pitkä peruukki päässä, kuljettajat antoivat Walkerille keskimäärin 14 cm enemmän tilaa ohittaessaan. Seuraavaksi tutkija aikoo selvittää, johtuuko ero sukupuolien välillä siitä, että naisten arvellaan olevan arvaamattomampia pyöräilijöitä kuin miesten, vai siitä, että naisia ei nähdä yhtä usein pyöräilemässä ajotiellä Englannissa kuin miehiä.

Miten mä nyt en ihan usko että tytöt eivät suostu ajamaan pyörillä, joita ovat itse kinunneet melkein vuoden, vain siksi koska heidän pitäisi laittaa itse valitsemansa kypärät päähän...

Tuli sellainen fiilis että joku yrittää tällä ketjulla myydä kaksi pöllimäänsä jopoa….

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tutkimuksen mukaan pyöräilijät, jotka käyttävät kypärää ovat alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kuin paljain päin pyöräilevät. Englantilais-tutkimuksessa havaittiin, että autot jättävät vähemmän tilaa pyöräilijälle ohittaessaan kypärällisen pyöräilijän kuin ilman kypärää pyöräilevän henkilön.

Olen lukenut useammankin tutkimuksen, kuinka kypärän käyttö muuttaa myös käyttäjänsä käyttäytymistä. Esim. Lasketteluonnettomuudet lisääntyvät samassa suhteessa kuin kypäränkäyttö yleistyy. Kypärän käyttäjällä on enemmän vauhtia ja hän ottaa suurempia riskejä kuin jos laskisi/pyöräilisi ilman kypärää.

Alkuperäinen kirjoittaja viksu epäilee;28824607:
Miten mä nyt en ihan usko että tytöt eivät suostu ajamaan pyörillä, joita ovat itse kinunneet melkein vuoden, vain siksi koska heidän pitäisi laittaa itse valitsemansa kypärät päähän...

Tuli sellainen fiilis että joku yrittää tällä ketjulla myydä kaksi pöllimäänsä jopoa….

Mä taas hyvin uskon, että löytyy noin turhamaisia ja epävarmoja nuoria, joille kypärän käyttö on mahdottomuus. Olen varmaan itsekin ollut sellainen:D

Hommassa haiskahtaa vain se, että miksi teinit tunnustavat etteivät käytä kypärää? Ns. vakioratkaisu olisi lähteä se päässä kulman taakse ja ripustaa ohjaustankoon. Toisaalta roikottamalla kypärää tangossa paljastaa olevansa ulkonäkökeskeinen ja välittävänsä toisten mielipiteistä, eli onkohan sekään erityisen coolia:)

Alkuperäinen kirjoittaja viksu epäilee;28824607:

No just! Jos käyttäisin hymiöitä, niin nauraisin sulle paskaisesti, mutten viitsi.

Hyviä kommentteja, kiitos niistä.
Totuus vaan on se, että ilmeisesti teineille on tärkeämpää toimia niin kuin kaveritkin toimivat. Pelko naurun alaiseksi joutumisesta on monella vahva ja kyllä minä itsekin sen herkästä iästä muistan. Vaikka tosi asiassa kukaan ei naura esim. pyöräilykypärälle, niin se näky mikä esiteiniä kohtaa peilissä on itselle hävettävän näköinen. Ja niin se teini myös luulee, että muutkin sen näkevät.

Vaikka meidän tytötkään eivät kenellekään pyöräilykypäräiselle naura, niin silti se ei poista sitä luuloa, että muut heille niin tekisivät.

No just! Jos käyttäisin hymiöitä, niin nauraisin sulle paskaisesti, mutten viitsi.

Hyviä kommentteja, kiitos niistä.
Totuus vaan on se, että ilmeisesti teineille on tärkeämpää toimia niin kuin kaveritkin toimivat. Pelko naurun alaiseksi joutumisesta on monella vahva ja kyllä minä itsekin sen herkästä iästä muistan. Vaikka tosi asiassa kukaan ei naura esim. pyöräilykypärälle, niin se näky mikä esiteiniä kohtaa peilissä on itselle hävettävän näköinen. Ja niin se teini myös luulee, että muutkin sen näkevät.

Vaikka meidän tytötkään eivät kenellekään pyöräilykypäräiselle naura, niin silti se ei poista sitä luuloa, että muut heille niin tekisivät.

Sitä samaa ulkonäkökeskeisyyttä ne Jopotkin on :D

[QUOTE="Vieras";28824621]Olen lukenut useammankin tutkimuksen, kuinka kypärän käyttö muuttaa myös käyttäjänsä käyttäytymistä. Esim. Lasketteluonnettomuudet lisääntyvät samassa suhteessa kuin kypäränkäyttö yleistyy. Kypärän käyttäjällä on enemmän vauhtia ja hän ottaa suurempia riskejä kuin jos laskisi/pyöräilisi ilman kypärää.[/QUOTE]

Täälä ainakin päästellään kun kaistapäät, oli pottaa tai ei. Varovaisemmat on suojanneet myös päänsä. Itse en hurjastele pyörällä oli kypärä tai ei. Ja kyse ei oo vain riskien otosta, vaan siitä että pyörällä jokatapauksessa vauhtia on enmmän kun kävellessä ja koskaan ei voi olla varma etteikö eteen tulis ikävä yllätys.