Perjantaina ostetut saappat ovat rikki, onko minulla oikeutta palauttaa niitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmm"

Vieras
Ostin perjantaina saappaat. En ole ehtinyt käyttää ko. saappaita kuin 2 kertaa ja tänään sitten huomasin, että toisesta saappasta, koron kohdalta on repeytynyt pieni pala. Pala repsottaa korossa, ei ole mikään hirveän iso, mutta minua ainakin häiritsee.
Onko minulla oikeutta palauttaa näitä saappaita?

...siitä oletko itse polkaissut koron johonkin, jonka seurauksena on palkeenkieli tullut. Siltä nimittäin vaikuttaisi, sillä ei repsottavia paloja oikein ilman kolhaisua tule. Jos vaurio on itse aiheutettu, ei palautusoikeutta tietenkään ole.

[QUOTE="Hmm";29227729]Ostin perjantaina saappaat. En ole ehtinyt käyttää ko. saappaita kuin 2 kertaa ja tänään sitten huomasin, että toisesta saappasta, koron kohdalta on repeytynyt pieni pala. Pala repsottaa korossa, ei ole mikään hirveän iso, mutta minua ainakin häiritsee.
Onko minulla oikeutta palauttaa näitä saappaita?[/QUOTE]

Kyllä on oikeus palauttaa jos kengät ovat rikki. Minäkin palautin kerran kengät, joista ensimmäisellä käyttökerralla meni korko paskaksi.

Et voi palauttaa, kun niitä on kerran käytetty. Mutta voit tehdä reklamaation, tosin sekin riippuu miten se on hajonnut. Jos katsotaan, että olet sen johonkin terävään repinyt, niin eipä auta reklamaatio, kun kyseessä ei ole valmistusvika.

Kenkien kuuluu kestää enenmmän kuin 2 käyttökertaa. Vie takaisin kauppaan ja pyydä rahat takaisin. Jos käyvät musuttamaan soita kuluttaja-asiamiehelle, niin homma hoituu sitä kautta.

[QUOTE="viera";29227778]Et voi palauttaa, kun niitä on kerran käytetty. Mutta voit tehdä reklamaation, tosin sekin riippuu miten se on hajonnut. Jos katsotaan, että olet sen johonkin terävään repinyt, niin eipä auta reklamaatio, kun kyseessä ei ole valmistusvika.[/QUOTE]

Toisaalta kuluttajalla on oikeus olettaa, että Suomessa myydään suomalaisiin oloihin ja maastoon sopivia kenkiä, poislukien tietenkin juhlakengät marjasaappaina. Yhteisössä tavallisena pidettyä ja tarkoituksensa mukaista käyttöä on kenkien kestettävä kauemmin kuin viikonlopun verran.

Jos eivät kengät kestä esimerkiksi kadulla kävelyä, olisi siitä myyjän huomautettava jo ostovaiheessa esim. muodoissa "Nämä ovat kesäkengät" tai "Kenkien pinta ei kestä tiesuolaa" tai "Näillä kengillä ei ole tarkoitus kävellä kuin punaisella pehmeällä matolla", jotta asiakas voi tehdä ostopäätöksensä kaikkien ehtojen valossa. Jos myyjä ei kerro, vastuu on kaupan.

Eli lyhykäisesti - jos olet kävellyt kengillä tavallisilla kaduilla, eikä mitään tavanomaisesta poikkeavaa onnettomuutta ole sattunut, kaupan pitäisi kantaa vastuunsa käyttökelvottomien kenkien myymisestä ja reklamoida omasta puolestaan valmistajalle.

En ole mitään sen kummempaa kengät jalassa tehnyt, perjantaina kävelin ehkäpä enintään kilometrin verran, jos sitäkään. Lauantaina käväisin parissa kaupassa ja kävelin taas sen enintään kilometrin verran. Siksi tuntuukin omituiselta, että kengät ovat hajonneet kun eivät ole olleet edes juhlakäytössä tms, jossa hajoamista ei tarvitsisi ihmetellä.

On kaksi eri asiaa, että kenkä on rikkoutunut tai kenkää on kolhittu. Tuntuisi ihmeelliseltä, että kengästä nahka itsestään repeäisi tuolla tavalla. Myyjänä kyllä vastaisin, että se on johonkin potkaistu.