Periytyykö velat kun kuolee ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaikeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaikeaa

Vieras
Niin kysymys jo otsikossa mutta jos siirrän oman osuuteni suoraan alaikisille lapsilleni niin mites perintövero ??

Tilanne siis tämä, äidilläni on syöpä ja ei elinaikaa paljon jäljellä.
Minä ja veljeni peritään äiti jolla on lainaa sekä osaisuutta vain maata ja auto.
Velkaa siis on autosta, luottokorttilaskut
Itse meinaan tehdä niin että siirrän oman osuuteni lapsille jos he jotain perivät eli ainakin jonkin verran rahaa niin minun osuuteeni menee lapilleni ( jotka ovat alle 18v ),puoliksi.
Tuleekohan tosta perintöveroa lapislleni maksettavaksi ja kaatuuko velat päälle jos niitä ei pesänjaossa voi ja saa kaikkea maksetuksi kuolinpesän varoista jos ei rahaa ole niin paljon millä velat maksaa pois.

Lasketaan omaisuus ja siitä vähennetään ensin velat. Jos velat riittää maksuun ja jää rahaa jäljelle niin jäljelle jäävä jaetaan. Jos velat omaisuutta suurempia niin kaikki menee, mutta velat ei periydy.

Kannattaa hankkia asiantuntija tekemään perunkirjoitus. Velat eivät yleensä periydy, kun paperit osaa tehdä oikein. Perintöveroa taas menee sen mukaan, paljonko sitä perintöä tulee
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=6471;44217

Mun käsityksen mukaan sun äidin (perinnön antajan) tarvii tehdä semmonen lappu, että siirtää sen perinnön suoraan sun lapsille. Sun pitää vain allekirjoittaa se, mutta et voi itse tehdä moista lappua. Perinnöstä voit toki kieltäytyä kokonaan, mutta silloin se ei automaattisesti siirry sun lapsille.

Ja velat periytyy myös siinä tapauksessa, että jää jäljelle myös jotain rahan arvoista myytävää, esim. auto tai se tonttimaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Mun käsityksen mukaan sun äidin (perinnön antajan) tarvii tehdä semmonen lappu, että siirtää sen perinnön suoraan sun lapsille. Sun pitää vain allekirjoittaa se, mutta et voi itse tehdä moista lappua. Perinnöstä voit toki kieltäytyä kokonaan, mutta silloin se ei automaattisesti siirry sun lapsille.

Ja velat periytyy myös siinä tapauksessa, että jää jäljelle myös jotain rahan arvoista myytävää, esim. auto tai se tonttimaa.

Ei tarvitse perinnönantajan mitään lappuja tehdä, siitä voi itse luopua omien perillisistensä hyväksi. Silloin ei saa vaan itse ottaa yhtään mitään perintöä, eikä määrätä siitä, kuka omista perillisistä saa mitäkin.

Jos ottaa perinnön vastaan, ottaa myös velat. Yleensähän toki velat kuitataan perinnöllä ja nautitaan itse loput jäljelle jäävät. Mutta myös siinä tapauksessa, että haluaa jotain pientä ja tiettyä perinnöstä, pitää ottaa koko kakku. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että velkojat jäävät nuolemaan näppejään ja sinä saat kaiken omaisuuden. Pitää siis ihan virallisesti kieltäytyä perinnöstä viimeistään perunkirjoituksessa (tms), jos vainaja on miinuksella.

Se että siirtää perinnön lapsilleen, ei muuta mitenkään niitä velkoja. Mutta toki säästätte perintöveroissa, koska sinä et vie sitä siivua pois perinnöstä.

Velat eivät periydy kunhan kuolinpesä hoidetaan asianmukaisesti. Velat tosin miinustetaan kuolinpesästä ennen ku perintö jaetaan, joten saattaa olla, että jaettavaa ei jääkään paljoa.

Mitenköhän tuon suoraan lapsille siirtämisen voi toteuttaa... Siitä en tiedä. Ehkä ennakkoperintönä sinulta? Kysyisin ammattilaiselta tuota asiaa. Samoin se perunkirjoitus kannattaa teettää asianajajalla. Kulut saa vähentää perintöverotuksessa muuten.

Yhteistyössä