perioral dematitis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
eli siis suunympärys ihottuma. Kenelläkään kokemusta kyseisestä, inhottavasta vaivasta. Onko antibiootti auttanut vai onko vaiva todellakin pitkäikäinen...
Kenelläkään tietoa, mistä johtuu?

Kiitän jo etukäteen!

on siis ruusufinnin eli rosacean sukulainen, ja mulla on molempia. Yritän pitää sitä kurissa Rosazol-voiteella, välillä auttaa, välillä ei. Tetrasykliinikuuri pitää vaivan poissa jonkun aikaa (viime kuurin jälkeen pysyi muutaman vuoden ).

Syytä ei tiedetä, kortisonivoiteita pitää välttää, ja mielellään kosmetiikka pitää vähissä muutenkin. Ihottuma alueelle kannattaa käyttää akneihon tuotteita, mutta ei asetyylisaliinia (asetol salic tai jotain sinnepäin). Eli katsot vain, että niitä ei oe tuotteissa. HErkän ihon tuotteet ovat myös pop.

Katsoppa www.topkat.fi tai joku sinne päin oleva osoite :) (Bion-tuotteet jne) siellä on jotkain ruusufinnijuttuja, ja samat säännöt pätee perioraaliin.

MOi!
Mulla todettiin POD n. vuosi sitten oikeastaan ihan sattumalta, kun kävin tyttäreni kanssa ihotauti lääkärillä. Hoidettuaan tyttöni asian hän kysyi minulta et saisiko määrätä mullekin antibiootti kuurin suunympärysihottumaani. Otin kuurin vastaan, ja hoito kesti 3kk ja sen jälkeen iho on ollut todella hyvä. Lääkeaine oli muistaakseni nimeltään Tetralysal.
Lääkäri sanoi et toi POD on yleinen, ja päivittäin vastaan tuleva ihovaiva n.30-v kieppeillä olevilla naisilla. Ja se voi levitä nenän seutuukin, jos vaivaa ei hoida pois.
Tämän lisäksi olen käyttänyt apteekista saatavaa Vishy-sarjan ihorasvoja, ne eivät tuki ihohuokosia.
Suosittelen käymään lääkärillä, hyvä iho on sen arvoinen

Hei!

Lääkärissä käyty ja sain kyseisen tetralysal kuurin + rozex voidetta. Tulos; Kasvot aivan kamalan punaisen "ryyhkän" vallassa. Pistelee ja hieman kutisee ja tosi kuiva. Siis koko kasvot. kävin uudestaan lääkärissä ja nyt syön toistaiseksi vain Ataraxia. Juuri tätä minun tuuria.
Mutta kiitos vastanneille.

vain sisäisesti tuota tetrasylia, ja kokeilla voidetta sitten myöhemmin. JA jos sisäisesti lääke aiheutta oireita, niin jotain toista antibioottia voi kokeilla kanssa, jos tetrasykliini ei sovi. Silloin kyllä varmaan tuo voide sopii.

täällä kanssa yksi jolla puhkesi kyseinen ihottuma kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn 2.5 vuotta sitten.koko raskausajan iho oli kamala.synnytyksen jälkeen helpotti hieman mutta taas kun aloitin hormonit paheni ja nyt kun vaihdoin yhdistelmiin niin alkaa olla parempi.lopetin nekin nyt taas.saa nähdä mitä iho sanoo.

itse käytin skinorenia vaivaan mutta en saanut apua siitä kun aina lyhyeksi aikaa.

Yhteistyössä