Perintöverosta huiman jännittävää ja tärkeää asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimoosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mimoosa

Aktiivinen jäsen
15.06.2009
1 134
0
36
..no ei oikeastaan.

Jos et jaksa lukea ensimmäistä kappaletta pidemmälle, älä vastaa. Viimeeksi kun kysyin täältä jotain asiaa, sain aika hassuja vastauksia, jotka selittyivät sillä, että vain ensimmäinen lause/kappale oli luettu.

Mutta, joku anonymiteettiä hyväksikäyttävä teki täällä muutama päivä sitten aloituksen tyyliin "Katainen haluaa rahasi" tjsp, ja että veroprosentti nousisi jopa 51%. Siis tarkoittaako se käyvän hinnan nousua prosentuaalisesti, vai tarkoittaako se sitä, että jos perin 100 000 arvoisen omaisuuden, joudun maksamaan veroa 51 000 (eli 51%)?

Verohallinnon sivuilta en ohjeita löytänyt, ja verkkouutiset.fi:stä löysin seuraavan uutisen: http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=19442:verokaeytaennoen-muutos-nostamassa-rajusti-perintoeveroa&catid=1:politiikka&Itemid=3 , jossa mainitaan näin: "Esimerkiksi verohallinnon verkkosivuilla uusia ohjeita ei vielä ole. Ohjeet on saanut, jos niitä on osannut itse pyytää verotoimistosta."

Eli onpas perin epähienoa toimintaa Verohallinnon ja päättävien elimien osalta, sanoisinko jopa tahallista välinpitämättömyyttä kaltaisiani taatelintallaajia kohtaan. On vissiin helkkarin kiire siellä eduskunnassa ja hallituksessa.. Keskittyisivät välillä muuhunkin, kuin omien palkkojensa nostelemiseen, perskule sentään. Nyt varmaan joku loukkaantuu ja sanoo, että kansanedustajat tekevät oikeamielistä työtä ja heillä on oikeasti tosi vaikeaa ja kiireinen elämä. Voi ollakin, en kiellä.

Miten saan päättävät ja toimivat elimet vastuuseen laiminlyönneistään Suomen maassa? Onko se edes tarpeen tämänkaltaisessa tilanteessa?

[Ainiin, puhumattakaan siitä, että päättäjät järjestelevät tyhmänlaisia lakeja (kuten mm. tekijänoikeuslain muuttaminen), vain todetakseen vuoden kestäneent valmistelun olleen turhaa ja sitä ei voi viedä läpi. Sama, kuin kutoisi sukkaa, pääsisi kärkeen asti, mutta alkaisi purkamaan sitä viimeiseen silmukkaan.]

Ps. Kiitos kuitenkin verottajalle kesätyöhön liittyneestä veronpalautuksesta.

"että veroprosentti nousisi jopa 51%. Siis tarkoittaako se käyvän hinnan nousua prosentuaalisesti, vai tarkoittaako se sitä, että jos perin 100 000 arvoisen omaisuuden, joudun maksamaan veroa 51 000 (eli 51%)? "
Minä ymmärän, että veroprosentti nousee viisikymmentäyksi prosenttia (nykyisestä), ei siis veroprosentti nousee viiteenkymmeneen yhteen prosenttiin

Alkuperäinen kirjoittaja Eläköön se pieni ero ?:
"että veroprosentti nousisi jopa 51%. Siis tarkoittaako se käyvän hinnan nousua prosentuaalisesti, vai tarkoittaako se sitä, että jos perin 100 000 arvoisen omaisuuden, joudun maksamaan veroa 51 000 (eli 51%)? "
Minä ymmärän, että veroprosentti nousee viisikymmentäyksi prosenttia (nykyisestä), ei siis veroprosentti nousee viiteenkymmeneen yhteen prosenttiin

Eli jos veroprosentti olisi kuvitellusti esim. 20%, ja se nousisi 51 prosenttia, olisi uusi veroprosentti 30,2% (20%*1,51korotus=30,2)

Ja lahjaveron korotus sitten samalla kaavalla?

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä ymmärsin sen silleen että nykyinen veroprosentti +51% on ensivuonna perintöveron % määrä... jossain on ollut lukuja tyyliin 79%

Vähän vaikea kyllä tähänkään uskoa :D Eihän siinä ole periaatteessa mitään järkeä, jos veroprosentti olisi 79% kokonaisuudessaan. Luulen, että ihmiset ovat nyt väärinkäsittäneet jotain ja menneet innoissaan riehumaan keskustelupalstoille, tosin enhän minäkään vartti sitten ollut sisäistänyt juttua.

Pitänee tutkia hieman lisää.

Eikun tuossa jutussa puhuttiin minusta verotusarvon noususta, ei veroprosentista. Eli juurikin niin että KÄYTÄNNÖSSÄ tämä arvon nosto nostaa veroprosenttia jopa 51 prosenttia ei prosenttiyksikköä. Eli niinkuin laskit, 20% -> 30,2%. Ei nyt Suomessakaan niin härskejä olla, että pyydetään kerran verotetusta omaisuudesta vielä lähemmäs 100 % veroa... En tosin ole verotuksen tai taloustieteen asiantuntija, mutta ymmärsin jutun niin, että "ohjehinnat" esim. omakotitalolle nousevat siinä määrin, että jos aiemmin pystyit pistämään talon perunkirjaan alihintaan 75000 ?, ei se enää mene verottajalta läpi, vaan "ohjehinta" olisi nyt vaikka 100000?. Ja tiedoksi, että perintövero menee porrastetusti, 20 000 euroon asti se taisi olla 0 %. Olen siis itse ollut vuonna 2008 mukana tekemässä perunkirjaa, siinä kaikki tietämykseni aiheesta (eli silkkaa mutuilua oli tämäkin vastaus :D).

Minusta se ketju oli todellakin sekava. Siitä tulkitsin, että vero nousisi 51:een prosenttiin, mutta itse päättelin, että se, joka nousisi, olisi verotusarvo. Eli se summa, jota vaikkapa talon arvona pidetään, nousisi 51 prosenttia. Ja siitä summasta maksettaisiin perintöveroa sama prosenttiosuus kuin tähänkin asti.

Tiedä sitten, kuinka hakoteille tämä järkeily minut vei. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun eksyn ihan totaalisesti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Minusta se ketju oli todellakin sekava. Siitä tulkitsin, että vero nousisi 51:een prosenttiin, mutta itse päättelin, että se, joka nousisi, olisi verotusarvo. Eli se summa, jota vaikkapa talon arvona pidetään, nousisi 51 prosenttia. Ja siitä summasta maksettaisiin perintöveroa sama prosenttiosuus kuin tähänkin asti.

Tiedä sitten, kuinka hakoteille tämä järkeily minut vei. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun eksyn ihan totaalisesti. :)

No tääkin kuulostaa vielä ihan kohtuulliselta, ja jep:in myös.

Yhteistyössä