Perintöasiaa! Osaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hj

Vieras
Kyseessä aviopari, jossa miehellä on entisestä avioliitosta kaksi lasta. Yhteisiä lapsia uuden vaimon kanssa ei ole, eikä tule. He ottavat talolainan turvaksi pariturvan (henkivakuutukset), joka kattaa toisen kuollessa lainasumman.

Kysymys kuuluu, mitä tapahtuu, jos mies kuolee ensin? Eli talo saadaan velattomaksi henkivakuutuksen turvin ja sen puitteissa leski voisi jäädä siihen asumaan. Mutta entäs sitten nämä miehen edellisestä avioliitosta olevat lapset? Eiväthän he voi vaatia "osuuttaan" talosta vielä lesken eläessä? Eikö leskellä ole oikeus jäädä asumaan hänen ja miehensä yhteiseen kotiin ja lakiosuutensa talosta miehen lapset saavat vasta sitten, kun leskestäkin on aika jättänyt?

Valitettavasti leski saa asua talossa maailman tappiin asti, vaikka hommaisi uuden äijänkin sinne.

Lapset sitten maksavat kiltisti perintöverot omaisuudesta minkä päällä faijan uusi hutsu istuu.

Alkuperäinen kirjoittaja onneksi avoliitossa asia ei mene noin:
Valitettavasti leski saa asua talossa maailman tappiin asti, vaikka hommaisi uuden äijänkin sinne.

Lapset sitten maksavat kiltisti perintöverot omaisuudesta minkä päällä faijan uusi hutsu istuu.

Ja lastenhan ei ole mikään pakko vastaanottaa perintöä. Ei kannata laskea elämäänsä sen varaan, että pappa betalar vielä haudasta käsin. Kyllä se niin on, että oikein on että laki on tässä lesken, eikä lapsien puolella. Vai olisikos itestäs mukavaa menettää aviopuoliso ja sitten vielä joutua kadulle kun puolisovainaan lapset heittää??

Tässä tapauksessa se kyllä oli lasten äiti, joka oli se hutsu...

Valitettavasti? Tosi valitettavaa joo ettei sitä lehmää voi heittää taivasalle...

Itse olen päättänyt, että riippumatta tuosta laista, aion myydä yhteisessä omistuksessa olevan talon, jos /kun jään todennäköisesti lekskeksi, jotta mieheni lapset saavat osuutensa. Näin riippumatta siitäkin, että meillä on hallintaoikeustestamentti, joka antaa minulle melko vapaat kädet toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Itse olen päättänyt, että riippumatta tuosta laista, aion myydä yhteisessä omistuksessa olevan talon, jos /kun jään todennäköisesti lekskeksi, jotta mieheni lapset saavat osuutensa. Näin riippumatta siitäkin, että meillä on hallintaoikeustestamentti, joka antaa minulle melko vapaat kädet toimia.

Mutta eihän siinä välttämättä tarvittaisi edes sitä hallintaoikeustestamenttiä? Eli leskellä on jo perintökaaren perusteella oikeus jäädä tuohon taloon.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mutta eihän siinä välttämättä tarvittaisi edes sitä hallintaoikeustestamenttiä? Eli leskellä on jo perintökaaren perusteella oikeus jäädä tuohon taloon.

Meillä on muuta omaisuutta ja varallisuutta, josta osa on tunnearvoltaan merkittävää ja hallintaoikeus kattaa koko omaisuuden. Sen sijaan isoa taloa tai rahaa en kaipaa, vaan niiden osalta luovun osittain hallintaoikeudesta hyvässä yhteisymmärryksessä miehen ja miehen lasten kanssa :). Haluan heille hyvää, kun taas omat lapseni voivat odottaa (ovat siis nuorempia ).

Alkuperäinen kirjoittaja hj:
Kyseessä aviopari, jossa miehellä on entisestä avioliitosta kaksi lasta. Yhteisiä lapsia uuden vaimon kanssa ei ole, eikä tule. He ottavat talolainan turvaksi pariturvan (henkivakuutukset), joka kattaa toisen kuollessa lainasumman.

Kysymys kuuluu, mitä tapahtuu, jos mies kuolee ensin? Eli talo saadaan velattomaksi henkivakuutuksen turvin ja sen puitteissa leski voisi jäädä siihen asumaan. Mutta entäs sitten nämä miehen edellisestä avioliitosta olevat lapset? Eiväthän he voi vaatia "osuuttaan" talosta vielä lesken eläessä? Eikö leskellä ole oikeus jäädä asumaan hänen ja miehensä yhteiseen kotiin ja lakiosuutensa talosta miehen lapset saavat vasta sitten, kun leskestäkin on aika jättänyt?

Juuri näin. Aviovaimo perii puolet talosta ja aviomiehen lapset puoliksi toisen puolen. Omasta osuudestaan lapset joutuvat maksamaan perintöveron mutta pesää ei jaeta ennen kuin leskikin on kuollut. Leskihän saa testamentata oman osuutensa sitten kenelle tahansa.

Aviovaimohan ei peri puolta talosta vaan saa pitää oman puoliskonsa. Aviopuolisot eivät peri toisiaan (ilman testamenttia) jos on lapsia. Omaisuus laitetaan puoliksi ja elossa oleva puoliso pitää oman puoliskonsa ja vainajan puolisko jaetaan lasten kesken.

Yhteistyössä