perintä/ulosotto, tietävät, apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Hei, nyt jos perintäfirma laittaa velan ulosottoon, käräjille?? mitä se tarkoittaa, miten se käytännössä menee? onko sitten vielä aikaa maksaa lasku ja tuleeko tuossa ajassa jo joku 200e lisäkulu jolla ne pelottelee? vai miten se menee?

Perintätoimiston kanssa voit sopia maksuaikaa. Paitsi jos he ovat jo lähettäneet asian käräjäoikeudelle, silloin on myöhäistä ja sun tulee maksaa summa kokonaisuudessaan ennen käräjiä, ettei tule luottohäiriömerkintää. En nyt ihan varmaksi muista, mutta itse joskus hoidin maksun siinä vaiheessa kun olin saanut haasteen (mutta ennen käräjiä siis) ja maksu taisi silloin tapahtua käräjäoikeuden kansliassa.
Se 200e (ja luottohäiriömerkintä) tulee siinä vaiheessa jos käräjäoikeus ehtii tekemään päätöksen.

Lisäys: perintätoimisto voi siis siirtää laskun ulosottoon myös ilman käräjiä, silloin maksuaikaa sovitaan ulosoton kanssa. Lisäkustannus ulosotosta on muistaakseni 80e kieppeillä.

Viimeksi muokattu:
www.kuluttajaliitto. fi

"Ulosotto

Jos laskua ei ole perintätoimistonkaan muistutusten jälkeen maksettu, asia etenee noin 4-5 kuukauden päästä käräjäoikeuteen. Velkoja hakee oikeuden tuomiota, jotta saisi rahansa pois. Jos laskun maksuun ei vieläkään löydy rahaa, oikeus tuomitsee velan ulosottoon. Ulosottomies lähettää sinulle perintäkirjeen. Vieläkin sinulla on mahdollisuus neuvotella maksuaikataulusta.

Ulosotto tarkoittaa sitä, että sinulta ulosmitataan omaisuutta tai tuloja, niin kauan että olet maksanut laskusi. Huomaa että laskuusi kilahtaa taas lisää maksettavaa, tällä kertaa oikeudenkäynnin kulut (n. 250-335 €) ja ulosottomaksut (7-185 € perittävän määrästä riippuen). Aluksi pienikin lasku voi näin paisua valtavaksi!"

Siis mulla voi ollakin (perintäfirmojen epämäärisistä uhkeiluista huolimatta) aikaa maksaa ne koko potit vielä monta kk ?!

Siis mulla voi ollakin (perintäfirmojen epämäärisistä uhkeiluista huolimatta) aikaa maksaa ne koko potit vielä monta kk ?!

Perintätoimisto antaa sulle kaksi vaihtoehtoa, maksaa heille tai ulosottoon. Miksi tämä mielletään aina uhkailuksi? Käriksestä riippuen, tuomiossa saattaa kestää julmetun pitkä aika, tai se voi tulla nopeastikin. Eli en lähtisi ajatukseen "ehtiihän tässä vielä..".

Yhteistyössä