Perinnöstä luopuminen, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "perillinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"perillinen"

Vieras
Perintö asioista tietävät, auttakaa!

Tilanne siis se, että isä kuoli ja kiinteää omaisuutta on vanha ja rapistunut mökki + hakattua metsää jonkin verran. Velkoja on ilmeisesti noin puolet tuosta omaisuuden arvosta + tietenkin hautauskulut.

Meitä sisaruksia on kolme ja kaksi muuta haluaa tuon mökkipaikan ja maat pitää itsellään eli joutunevat ottamaan lainaa, että saavat isän velat maksettua ettei mökkiä tarvitse myydä. Minulla ei ole mitään intressejä kyseistä tilaa kohti, enkä halua että sisaruksillani tarvitsee ns. ostaa minua ulos kuolinpesästä. Minun osuuteni olisi käsittääkseni vain muutamia tuhansia (jos siis kaikki realisoitaisiin) ja tuo mökkipaikka on sisaruksilleni sen verran tärkeä, että mielelläni luovun osuudestani.

Miten minun pitää toimia, ettei kuolinpesän velat tms. tule minun kontolleni? Voinko tehdä vain vapaamuotoisen ilmoituksen (jonnekin, minne?) että haluan luopua osuudestani?

Onko sinulla lapsia? Jos on, niin perinnöstä luopuessasi osuutesi menee heille. Ja ala-ikäisten lasten puolesta perinnöstä ei pysty luopumaan.

Tuosta linkistä en varsinaisesti tähän saanut tietoa, mutta tarkoittaako tämä että sisarusteni täytyy maksaa lapsilleni osuus tuosta mökistä jos sitä ei halua myydä? Sisarukseni ovat käytännössä varattomia, eli joutuvatko ottamaan myös tuon minun osuuteni verran lainaa että saavat ostettua lapseni ulos kuolinpesästä? En halua, että minulle tai lapsilleni tulee minkäälaista velvollisuutta mökkiä, kiinteistöveroa tai muita ylläpitokuluja kohtaan.

Äh, täytynee varmaan soittaa johonkin asianajotoimistoon tms.

Voit myydä osuutesi 70% alihintaan sisaruksillesi. Jos sen arvo on oikeasti muutamia tuhansia niin ei siitä paljoa lunastettavaa jää. Lahjoittaminenkin on mahdollista, silloin jos osuuden arvo on 4000e tai yli menee lahjavero.

Ap.. Oletko jossain ammattiliitossa jäsenenä? Tiedän ainakin pari ammattiliittoa, joilla on jäsen etuna maksuton puhelinneuvonta asianajotoimistoon. Jos lapset ovat alaiköisiä, niin heidän perintöasioihin liittyen pitää ymmärtääkseni olla yhteydessä maistraattiin? Et voi kai olla edunvalvojana lapsillesi perinnön suhteen vaan siinä maistraatti valvoo lasten etuja puolueettomana osallisena... ??

Voit myydä osuutesi 70% alihintaan sisaruksillesi. Jos sen arvo on oikeasti muutamia tuhansia niin ei siitä paljoa lunastettavaa jää. Lahjoittaminenkin on mahdollista, silloin jos osuuden arvo on 4000e tai yli menee lahjavero.

Kiitos tästä. Jos myyn osuuteni sisaruksille alihintaan tai lahjoitan niin miten käy kuolipesän veloille? Voiko perunkirjoitukseen tehdä lausekkeen, jossa sisarukseni ottavat velat kontolleen eikä minulle tule siitä seuraumuksia?

Niin ja minulla on lapsia. Ja saatoin silti luopua perinnöstä sisarusteni ja äitini hyväksi.

Ei ole mahdollista. Tai ainakaan lain mukaista. Kaikesta ei jää kiinni,ainakaan heti. Mutta noin toimien verottaja verottaa sinulta perintöveron ja sisaruksilta/äidiltä lahjaveron. Jos summat jäävät näiden verojen alarajan alle, niin silloin onnistuu...muuten voi olla mätkyjä luvassa jos verottaja huomaa.

[QUOTE="a p";28080253]Kiitos tästä. Jos myyn osuuteni sisaruksille alihintaan tai lahjoitan niin miten käy kuolipesän veloille? Voiko perunkirjoitukseen tehdä lausekkeen, jossa sisarukseni ottavat velat kontolleen eikä minulle tule siitä seuraumuksia?[/QUOTE]
Kuolinpesäosuus voidaan ja usein myydään "könttänä" joka sisältää kaiken mitä kuolinpesää sisältyy, sekä varat että velat. Kun sen osuutensa on myynyt ei ole vastuuta veloista mutta ei enää oikeutta omaisuuteenkaan. Osuuden myyntihinta määräytyy tyyliin omaisuuden arvo - velat ja vastuut.

[QUOTE="vieras";28080314]Ei kai velat periydy?[/QUOTE]

No pääsääntöisesti eivät, mutta jos kuolinpesällä on varoja, niin velat maksetaan ensin, loppu jää perillisille.

[QUOTE="vieras";28080247]Ap.. Oletko jossain ammattiliitossa jäsenenä? Tiedän ainakin pari ammattiliittoa, joilla on jäsen etuna maksuton puhelinneuvonta asianajotoimistoon. Jos lapset ovat alaiköisiä, niin heidän perintöasioihin liittyen pitää ymmärtääkseni olla yhteydessä maistraattiin? Et voi kai olla edunvalvojana lapsillesi perinnön suhteen vaan siinä maistraatti valvoo lasten etuja puolueettomana osallisena... ??[/QUOTE]

Jos lapset ovat alaikäisiä ja perinnön osuus per lapsi ylittää tietyn summan, niin sitten vasta maistraatti astuu kuvaan mukaan, ei muutaman tonnin tähden. Ja juurikin alaikäisen edunvalvojina toimivat pääsääntöisesti omat vanhemmat. Isosta perinnöstä pitää alaikäisen edunvalvojan tehdä maistraattiin vuosittain ilmoitus, on sitä käytetty tai ei, jos summa on 20 000 € tai enemmän. Joskus haluavat pienemmästäkin summasta tuon seurannan, vaan tuskin kuitenkaan muutamasta tonnista.

Perinnöstä voi luopua ennen perittävän kuolemaa tai sen jälkeen. Ennakkoluopuminen tehtävä kirjallisesti ja saatettava perittävän tietoon. Rintaperillisellä on kuitenkin oikeus lakiosaan, jos hän ei ole saanut luopumisesta vastiketta tai ellei hänen puolisolleen tai perillisille tule vastaavaa omaisuutta.

Jälkiluopuminen on aina korvaukseton. Luopuminen on mahdollista, jos perillinen ei ole ryhtynyt pesään eli ryhtynyt käyttämään hallintoasemaansa. Myös jälkiluopuminen on tehtävä kirjallisesti. Perinnöstä ei voi luopua minkään tahon hyväksi.

Luopuminen tarkoittaa vetäytymistä perimysjärjestyksestä. Myös lapsesi voivat luopua omasta perimysjärjestyksestään. Tällöin teistä ei kukaan ryhdy perintöön, vaan jäljelle jääneet perilliset selvittävät pesän, perunkirjoituksen ja perinnönjaon keskenään. Kun luovutte omasta perimisoikeudestanne, ette myöhemmin voi vaatia perintöä itsellenne.

Pesän osakkaat vastaavat pesän veloista sen varoihin asti. Sen yli jäävä velka ei tule pesän osakkaiden/perillisten henkilökohtaisesti maksettavaksi. Laki on tältä osin muuttunut.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä