Periikö kukaan täysikäiseltä lapseltaan vuokraa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lissukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä ketään joka perisi mutta itse menin 15 vuotiaana töihin ja maksoin äidille puolet palkastani mutta tein sen vapaaehtoisesti. Isäni kuoli sydänkohtaukseen puoli vuotta sen jälkeen kun muutettiin omakotitaloon ja äidille jäi isot talovelat. Veljeni oli lukiossa ja minä päätin mennä koulun jälkeen töihin että saatiin talo maksettua.

Riippuu tietysti paljon vanhempien ja lapsen taloudellisista tilanteista.

Mun mielestä on kuitenkin ihan ok ja hyväkin juttu, jos työssäkäyvältä lapselta peritään ihan vaan muodon vuoksi vaikka satanen kuussa, vaikka vanhemmat olisivat kuinka äveriäitä.
Tai vaihtoehtoisesti aikuinen, työssäkäyvä lapsi käy välillä koko perheelle kaupassa tmv.
En siis "tue" ajatuksena sitä, että aikuinen lapsi olisi kuin hotellissa vanhempiensa luona, eli opiskelevakin "joutuu" osallistumaan kotitöihin jne.

Kotityöt on eri asia kuin vuokran periminen.

jos nyt vähän pyytää niin ei se nyt minusta vanhemmasta huonoa tee, kohtuus toki pitää siinä vuokran perinnässäkin olla että ei nyt pyydetä 50% siitä palkasta.
voi olla jopa että tekee karhunpalveluksen jos lapsi saa ilman vastuuta asua ja tienata kotona niin että vanhemmat maksaa jopa puhelinlaskutkin.
on kova pudotus sitten kun aikanaan omilleen muuttaa jos ei opi ottamaan vastuuta, jopa asuminen sähkö ruoka pyykkipesu ym maksaa.

Suurin osa kuitenkaan varmaan ei ole maksanut vanhempien luona asuessaan vuokraa ja kuitenkin ovat ihan hyvin pärjänneet omassa asunnossa. Ei vuokran ja laskujen maksu kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole, joten normaalijärkisen aikuisen pitää kyllä niistä selvitä ilman, että pitää vuosikausia harjoitella "leikkivuokrilla" vanhempien kanssa.

Voihan sitä laskujen maksua harjoitella vaikka maksamalla itse puhelinlaskunsa jo teininä, niin tulee sekin käytäntö tutuksi.

En perisi vuokraa, jos lapsi kuitenkin opiskelisi/kävisi töissä. Jos vaan loisisi kotona ilman mitään mielenkiintoa koulutukseen tms, niin olisi eri ääni kellossa. Ja opiskeleva/työssäkäyvä saisi itse maksaa omat vaatteet ja mielellään tulla vastaan ruokakuluissakin.

Yhteistyössä