Perhetyöntekijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Tulen saamaan meille perhetyöntekijän, joa käy aluksi kahdesti viikossa ja sen jälkeen alkaa käymään yhdesti viikossa.
Mulle on ihan epäselvää, mitä sellainen perhetyöntekijä tekee.
Osaisko joku kertoa?

Saan sen jäätyäni kahden pienen kanssa yksinhuoltajaksi ja olen todella uupunut. lastensuojelusta sanottiin, että saan sellaisen mutteivat kertoneet, mitä hän voi meillä tehdä. Enkä ymmärtänyt kysyäkään, selviää kuulemma eka kerralla kun tulee meille.

Olisi kiva kuulla sitä ennen, millaisia kokemuksia siitä on. Ekaan aikaan on kuitenkin pari viikkoa vielä.

Ihanaa että Suomessa autetaan ja on mahdollista saada tukea ja apua, jos sitä tarvii :)

Sä sst konkreettista apua arkeen, voi auttaa sua lastenhoidossa, siivouksessa.. mutta ei tee tietenkään puolesta. samalla voitte jutella.
Joskus perhetyöntekijä voi myös esim. ulkoilla lasten kanssa hetken, että sä saat siivota rauhassa, ottaa pienet päikkärit..hoitaa jotain asioita itsekses!

Se riippuu täysin siitä, miten kunnassasi on perhetyö määritelty. Joissain kunnissa se on psykososiaalista tukea, mm. keskusteluapua. Toisissa se on konkreettisempaa. Täällä on jaettu se kahteen erilliseen muotoon. Toinen on kotihoidollista ja toinen nimeomaisesti perustuu enemmän lastensuojelulliseen muotoon ja henkiseen tukemiseen.

Viimeksi muokattu:
mun siskolla kävi kans perhetyöntekijä ja se siivos, tiskas, oli lasten kanssa ulkona.. teki kaikkea mahdollista... siskoni sit sai vaikka nukkua tai auttoi siivoomisessa tai hoiteli juoksevia asioita.. myös kävivät yhdessä kaupassa jopa sossun piikkiin.. mutta välillä oli sellanen perhetyöntekijä joka vaan istu ja jutteli.. kirjotteli kaikki mahdolliset sanomiset ylös..

mulla kävi raskausaikana, odotin kolmatta. useimmiten lähdin ite pois kotoo olemaan yksin. ihan yhtä hyvin olisin voinut painua nukkumaan jos väsyttää.. perhetyöntekijän päätehtävä on meidän kunnassa olla lastenhoitoapuna. sen jälkeen vasta auttaa kodin pikkutöissä. siivos kyllä oma-aloitteisesti keittiön ruokittuaan lapset (minä tein ruuan valmiiksi jääkaappiin).

Ei ptt:n tehtävä ole tehdä puolesta, jos on toive että asiakas "kuntoutuu".
Itse ajattelisin että olla tukena ja tehdä YHDESSÄ. Jos uupumusta selkeesti unen vähyyden vuoksi, niin toki antaa nukkua ne päiväunet.

Kun mä olen näitä kokemuksia kuunnellut, niin tuntuu siltä, et jos perhetyöntekijä käy lastensuojelullisista syistä niin tuntuu et sillon tosiaan istuu sohvalla ja kyttää ja kirjaa kaiken ylös. Mut taas jos jostain muusta syystä niin silloin tekee kotitöitä, hoitaa lapsia jne.

Siskolla käy perhetyöntekijä ihan siksi, koska kunta tarjosi hoitoapua kun siskon tilanne on semmonen jaksamista koetteleva. Uhmaikänen poika ennestään ja kaksoset synty muutama kuukaus sitten, joten vipinää riittää ja siivoukselle ja muulle ei oikeen jää aikaa. Siskolla perhetyöntekijä siivoaa, auttaa lastenhoidossa että vanhemmat saa levätä, joskus laittanut ruokaa jne..

Kun mä olen näitä kokemuksia kuunnellut, niin tuntuu siltä, et jos perhetyöntekijä käy lastensuojelullisista syistä niin tuntuu et sillon tosiaan istuu sohvalla ja kyttää ja kirjaa kaiken ylös. Mut taas jos jostain muusta syystä niin silloin tekee kotitöitä, hoitaa lapsia jne.

Siskolla käy perhetyöntekijä ihan siksi, koska kunta tarjosi hoitoapua kun siskon tilanne on semmonen jaksamista koetteleva. Uhmaikänen poika ennestään ja kaksoset synty muutama kuukaus sitten, joten vipinää riittää ja siivoukselle ja muulle ei oikeen jää aikaa. Siskolla perhetyöntekijä siivoaa, auttaa lastenhoidossa että vanhemmat saa levätä, joskus laittanut ruokaa jne..

Miksi ei palkannut siivoojaa?

Miksi ei palkannut siivoojaa?

Koska kunnassa on niin hyvin asiat, että voivat tarjota apua tällaisessakin tilanteessa. Eikös joissakin kunnissa kaikki synnyttäneet "saa" perhetyöntekijän käymään muutaman kerran ihan muuten vaan ja varmaan vähän niinkun ongelmia ennaltaehkäisevänä hommana. Palkkaisitko itse jonkun jos saisit ilmaiseksikin?:D

Mun mielestä ei oo kyllä mitään hyötyä perhetyöntekijästä, joka vaan istuu ja juttelee tai pahimmassa tapauksessa kyttää sohvalla ja äiti (ja isä) uupuu lastenhoidon, unettomuuden ja kodin hoitamisen takia. Jos mulla ois joku ongelma, niin viimeiseksi haluaisin vieraan ihmisen sohvalle kyttäämään.

[QUOTE="epätietoinen";24600231]Tulen saamaan meille perhetyöntekijän, joa käy aluksi kahdesti viikossa ja sen jälkeen alkaa käymään yhdesti viikossa.
Mulle on ihan epäselvää, mitä sellainen perhetyöntekijä tekee.
Osaisko joku kertoa?

Saan sen jäätyäni kahden pienen kanssa yksinhuoltajaksi ja olen todella uupunut. lastensuojelusta sanottiin, että saan sellaisen mutteivat kertoneet, mitä hän voi meillä tehdä. Enkä ymmärtänyt kysyäkään, selviää kuulemma eka kerralla kun tulee meille.

Olisi kiva kuulla sitä ennen, millaisia kokemuksia siitä on. Ekaan aikaan on kuitenkin pari viikkoa vielä.

Ihanaa että Suomessa autetaan ja on mahdollista saada tukea ja apua, jos sitä tarvii :)[/QUOTE]

täällä päin saaa vaan perhetyöntekijän jos on alko tai hume onkelma,yritin joskus aikoinaa saada.

meillon käyny ptt nyt kun oon liki viimeisilläni ja yh. Kuulema hän voi sitten kuskata isompia lapsia 3 krt viikossa hoitoon ettei minun tarvitse vauvan kanssa lähteä viemään. Voi kuulema myös käyttää kaupassa, leikkiä isompien lasten kanssa ja olla kuunteluapuna. Nyt parina kertana on leikkinyt lasten kanssa ja mie oon siivoillu tms.

Kiitos runsaista vastauksista :)
Kirjoitelkaa toki vieläkin jos jotain tulee mieleen :)

Tästä saa sen kuvan, että on todella olemassa paljon erilaisia perhetyöntekijöitä.
Saa nähdä millainen meille tulee ja mitä tekee.
Toivon totisesti, ettei ole pelkkä sohvalla istuskelija :D Eihän sellaisesta ole muuta kuin haittaa, kun paineet kasaantuu sellaisen takia.

[QUOTE="anu";24600487]pakko lisätä vielä, että minä MAKSAN perhetyöstä. ei ole ilmaista, mutta toki edullista. on kai ilmainen vain jos on lastensuojelullisista syistä.[/QUOTE]

Siskolla ei ainakaan ole lastensuojelullisista asioista kyse. Nyt kun tuli puheeksi niin enpä ole ihan satavarma maksaako se jotain mut ei käsittääkseni. Olisko kuntakohtaista?