Perhesurmat lisääntyvät kun ihmiset laitetaan ahtaalle

  • Viestiketjun aloittaja tehkää jotain
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Juu amerikassa toki tehdään nämäkin hommat suuren maailman tyyliin ja muslimimaat on kanssa ihan oma lukunsa. Kuitenkin tuntuu, ihan mutu-tuntumalta et näitä tapauksia on enempi Suomessa verrattuna ainakin suurimpaan osaan muita Euroopan maita. Tietysti uutisoidaanhan nämä Suomen tapaukset täällä näkyvämmin, mutta muiden maiden vastaavia tapauksia uutisoidaan myös, eikä niitä uutisia nyt ihan samaan tahtiin ole muista yksittäisistä maista tullut. Voi olla ihan tästä uutisoinnista johtuva harha toki tämä käsitykseni.
Ihan on oma harhasi.
 
"shihtzu"
Juu amerikassa toki tehdään nämäkin hommat suuren maailman tyyliin ja muslimimaat on kanssa ihan oma lukunsa. Kuitenkin tuntuu, ihan mutu-tuntumalta et näitä tapauksia on enempi Suomessa verrattuna ainakin suurimpaan osaan muita Euroopan maita. Tietysti uutisoidaanhan nämä Suomen tapaukset täällä näkyvämmin, mutta muiden maiden vastaavia tapauksia uutisoidaan myös, eikä niitä uutisia nyt ihan samaan tahtiin ole muista yksittäisistä maista tullut. Voi olla ihan tästä uutisoinnista johtuva harha toki tämä käsitykseni.
Tuskin meillä uutisoidaan noita kaikkia ulkomailla tapahtuneita perhesurmia, vaan ne traagisimmat tapaukset vaan, joten siksi ehkä tämä mitä täällä Suomessa tapahtuu, tuntuu niin suurelta, kun meillä tietysti uutisoidaan kaikki.
 
En väitä että Suomessa tällaista tapahtuisi faktana enemmän kuin muissa Euroopan maissa. Olisi vaan kiva tietää ylipäätään jotain lukuja. Onhan näitä tapauksia nyt tässä viime aikoina ollut poikkeuksellisen paljon täällä.
 
Viimeksi muokattu:
"silver"
Mä en usko että se sinänsä on rahapulan vika vaan ennemmin sen vika että ihmisten käsitys on se, että jos sulla ei oo hienoa asuntoa ja kaikkia vempaimia viimesen päälle, etelänmatkoja vähintään kerran vuodessa ja kalliita harrastuksia, niin oot ihan luuseri ja yhteiskunnan pohjasakkaa. Sitte ihmiset ottaa isoja velkoja saadakseen kaiken tuon heti. Sitten raha ei riitäkään velkojen maksuun, joudutaan ahdinkoon ja sitte aatellaan että joku tollanen keino on se paras tapa selvittää asia.

Ei aiemmilla sukupolvilla ollu pikkulapsiperhevaiheessa kaikkea mahdollista. Elettiin vaatimattomammin ja vaikkei sitä rahaa ollutkaan niin paljon niin silti elettiin vaan eteenpäin niillä keinoin mitä oli käytettävissä. Mä kaipaisin itse vähä tuota vanhan ajan meininkiä siinä suhteessa takaisin että materian arvo ihmisten silmissä vähenisi ja että nuoret perheet ei ajattele että kaikki mahdollinen pitää olla heti. Kun nykyään on vallalla se ajatus että pitää olla omakotitalot, kaks autoa ja Ylläksen huvila ennenku voi lasta alkaa tekemään. Kyllä ne lapset on ennenkin kasvaneet ihan hyviksi vähemmälläkin, tai vaikka se omakotitalo ois ostettu vasta sitte kun ne on isompia. Ei kaikkea tarvii olla heti eikä kaiken tarvii olla viimeisen päälle.

En tiiä osasinko esittää ajatukseni niin että joku tajuaakin sen... :D
Miksi ihmiset lähtee sen materian perään? Se on jokaisen oma valinta kuitenkin. Ja tuntuu mm. joulustakin kun puhutaan, että mikään muu ei merkkaa, kun lahjamäärä. Miksi siis lähteä mukaan?
 
"vieras"
[QUOTE="silver";25416042]Miksi ihmiset lähtee sen materian perään? Se on jokaisen oma valinta kuitenkin. Ja tuntuu mm. joulustakin kun puhutaan, että mikään muu ei merkkaa, kun lahjamäärä. Miksi siis lähteä mukaan?[/QUOTE]

Eiköhän jokainen saa tehdä niin kuin haluaa?
 
"silver"
[QUOTE="vieras";25416052]Eiköhän jokainen saa tehdä niin kuin haluaa?[/QUOTE]

Heh, eli ei voida olla kuitenkaan ilman mitään. Onko se oikeasti sitä mitä halutaan, vai sitä mitä vaan on oltava?
 
"vieras"
[QUOTE="silver";25416073]Heh, eli ei voida olla kuitenkaan ilman mitään. Onko se oikeasti sitä mitä halutaan, vai sitä mitä vaan on oltava?[/QUOTE]

Mistä ihmeestä sinä tiedät mitä ihmiset haluavat? Jos haluaa materiaa niin haluaa, mitä se ratkaisu kenellekään kuuluu.
 
"silver"
[QUOTE="vieras";25416105]Mistä ihmeestä sinä tiedät mitä ihmiset haluavat? Jos haluaa materiaa niin haluaa, mitä se ratkaisu kenellekään kuuluu.[/QUOTE]

Pitää kuitenkin muistaa elää senmukaan, mihin on varaa. Toki on ihmisiä jotka luulevat sen ikuisen onnen tulevan mahdollisimman isosta talosta, ja uudesta autosta
 
"vieras"
[QUOTE="silver";25416163]Pitää kuitenkin muistaa elää senmukaan, mihin on varaa. Toki on ihmisiä jotka luulevat sen ikuisen onnen tulevan mahdollisimman isosta talosta, ja uudesta autosta[/QUOTE]

Siitä olen samaa mieltä, että on elettävä suu säkkiä myöten. Mutta ihmettelen mikä tarve sinulla on arvostella muita heidän elämäntyylistään ja valinnoistaan.
 
[QUOTE="silver";25416163]Pitää kuitenkin muistaa elää senmukaan, mihin on varaa. Toki on ihmisiä jotka luulevat sen ikuisen onnen tulevan mahdollisimman isosta talosta, ja uudesta autosta[/QUOTE]

Anteeksi että toistan itseäni, mutta ei kukaan losauta perhettään siksi, että auto on vanhempi kuin naapurilla, haalarit lassieta tai asuntokin pieni. Kyllähän joku voi tietysti ajatella, että vauraus tuo onnea (onko lie väärässä vai oikeassa, en ota nyt kantaa), mutta ei sillä ole mitään tekemistä tällaisten sekoilujen kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: rtee
Anteeksi että toistan itseäni, mutta ei kukaan losauta perhettään siksi, että auto on vanhempi kuin naapurilla, haalarit lassieta tai asuntokin pieni. Kyllähän joku voi tietysti ajatella, että vauraus tuo onnea (onko lie väärässä vai oikeassa, en ota nyt kantaa), mutta ei sillä ole mitään tekemistä tällaisten sekoilujen kanssa.
Pienestä se kuitenkin saattaa lähteä. Me kaikki kuitenkin elämme täällä, niiden sanattomienkin hyvän ihmisen vaatimusten keskellä. Jostain se lähtee.

En tiedä mikä näihin auttaisi, mutta jos asenneilmastoa voisi jotenkin muuttaa pehmeämmäksi, tekisin sen heti. Että ei olisi kamalaa hakea apua, apua velkoihin tai väsymykseen lasten kanssa. Ja sitä apua saisi heti.
 
hahhahhaa
Pienestä se kuitenkin saattaa lähteä. Me kaikki kuitenkin elämme täällä, niiden sanattomienkin hyvän ihmisen vaatimusten keskellä. Jostain se lähtee.

En tiedä mikä näihin auttaisi, mutta jos asenneilmastoa voisi jotenkin muuttaa pehmeämmäksi, tekisin sen heti. Että ei olisi kamalaa hakea apua, apua velkoihin tai väsymykseen lasten kanssa. Ja sitä apua saisi heti.
Kuulostaa niin naurettavalta kun SINÄ puhut asenneilmaston muuttamisesta pehmeämmäksi.

Kukaan yuskin tappaa perhettään myöskään siksi, että pitäisi olla hyvä ihminen. Päinvastoin.
 
Voisiko kysymys olla osittain myös "kilpailusta" huomion saamisessa. Jos sitä ei saa hyvässä esim. materiassa, sitä halutaa tai otetaan pahassa. Enemmin melkein syyttäisin siinä tapauksessa kuitenkin uutisointia.
 
"ulla"
Pienestä se kuitenkin saattaa lähteä. Me kaikki kuitenkin elämme täällä, niiden sanattomienkin hyvän ihmisen vaatimusten keskellä. Jostain se lähtee.

En tiedä mikä näihin auttaisi, mutta jos asenneilmastoa voisi jotenkin muuttaa pehmeämmäksi, tekisin sen heti. Että ei olisi kamalaa hakea apua, apua velkoihin tai väsymykseen lasten kanssa. Ja sitä apua saisi heti.
Kyllä, samaa mieltä!
 
[QUOTE="ulla";25416299]Kyllä, samaa mieltä![/QUOTE]

Olen kyllä huomannut varovaista pehmenemistä, ainakin mitä tulee äitiyteen ja siihen liittyvään suoriutumiseen. Lehdissä on artikkeleja siitä, kuinka apua ei saa vaikka pyytää jne. Se on alku, ainakin.

Toivottavasti.

Mietittiin ystävän kanssa, että sitten kun omat lapset on vähän isompia ja jos itsellä on jaksamista, liitytään sellaiseen piiriin jossa ollaan vuoron perään apuna pikkulapsiperheissä. Pientä apua, henkistä tukea, lastenhoitoa.
 
"Vieras"
Erot? Pettämiset? Mun mielestäni noista vois löytyä paremmin syyt perhesurmiin, kuin taloudellisesta tilanteesta. Mä luulen, että enemmän miestä syö se, että on menettämässä sen perheensä. Ja onhan täällä jatkuvasti noita ero ja pettämisketjujakin eli mun mielestäni nuo on enemmänkin niitä syitä, jotka pamauttaa ihmisiltä pään sekaisin.

Jotenkin mä en usko, että talous on se syy monessakaan tapauksessa. Pikemminkin kosto, valtataistelu ja/tai mustasukkaisuus. Jos on alkoholiongelmia ja muutenkin epävakaa persoonallisuus, niin esimerkiksi eroilmoitus tai joku pettämisen ilmitulo saattaa sysätä ihmisen totaalisesti raiteiltaan.
 
............
[QUOTE="vieras";25416105]Mistä ihmeestä sinä tiedät mitä ihmiset haluavat? Jos haluaa materiaa niin haluaa, mitä se ratkaisu kenellekään kuuluu.[/QUOTE]

Minua niin ärsyttää tämä asenne...

Jokainen tekee omat valintansa, mutta kyllä tällaisissa asioissa ja asennekysymyksissä - jotka vaikuttavat meihin kaikkiin - pitäisi voida esittää asiallista kritiikkiä.
 
"vieras"
Minua niin ärsyttää tämä asenne...

Jokainen tekee omat valintansa, mutta kyllä tällaisissa asioissa ja asennekysymyksissä - jotka vaikuttavat meihin kaikkiin - pitäisi voida esittää asiallista kritiikkiä.
Asiallista kritiikkiä toisten elämänarvoista ja valintakysymyksistä? Miksi sinulla on tarve esittää kritiikkiä muiden elämään liittyen?
 
........
[QUOTE="vieras";25417155]Asiallista kritiikkiä toisten elämänarvoista ja valintakysymyksistä? Miksi sinulla on tarve esittää kritiikkiä muiden elämään liittyen?[/QUOTE]

Minä en tarkoita kenenkään YKSITTÄISTEN ihmisten kulutusvalintojen tai elämänarvojen ruotimista.

Mutta kun näistä asioista ei voi keskustella edes YLEISELLÄ TASOLLA (kenenkään yksilön elämäntilanteisiin tippaakaan viittaamatta) ilman että monet vetävät massiiviset herneet nenään tai yrittävät lopettaa keskustelun alkuunsa tyyliin "jokainen käyttää ansaitsemansa rahat mihin haluaa, piste" tai "jokainen elää kuten haluaa, mitä se sinulta on pois" tai "hohhoijaa, kyllä ihmisiä jaksaa kiinnostaa muiden elämä" (vaikkei kenenkään elämään edes olisi ollenkaan viitattu muuta kuin teorian tasolla!).

Niistä keskusteluista tehdään väkisinkin henkilökohtaisia tyyliin "MINÄ AINAKIN teen niin ja näin..."
 

Yhteistyössä