Perhesuhteet & raha-asiat - Olenko kohtuuton???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Noin kaksi vuotta sitten mieheni otti omille nimilleen isälleni autolainan rahoitusyhtiöltä. Auton hinta oli noin 14 000 euroa. Mieheni siis auttoi isääni autohankinnassa, sillä isällä itsellään ei ole "puhtaita" luottotietoja. Isä lupasi maksaa auton lyhennykset ja muut maksut. Jonkun aikaa niin tekikin, ehkä noin puoli vuotta, mutta sitten maksuja jäi maksamatta ja lopulta rahoitusyhtiö haki auton pois ja miehelleni alkoi tulla kymppitonnin perintälaskuja. Mieheni sai perintätoimiston kanssa sovittua maksusuunnitelman, jotta velka ei menis häneltä ainakaan ulosottoon. Isäni lupasi maksaa meille kaikki takaisin. Nyt on tosiaan aikaa kulunut ja koko tänä aikana hän on tainnut maksaa meille velkojaan hurjat 100e. Sekin kauhean pyytelemisen takana.

Riidellään mieheni kanssa tosi paljon tästä asiasta. Ja mieheni myös ryyppää tosi paljon. Tänäänkin hän ryyppäsi ja riideltiin tuosta samasta asiasta - noin tuhannennen kerran. Meillä on esikoisen laskettu aika kahden viikon kuluttua. Olen ollut masentunut vaikka tän pitäis olla ilon aikaa. Olen tottakai iloinen vauvasta ja niin on mieskin. Ahdistaa vaan meitä molempia tää tilanne ku velkaa enemmän ku tuloja. Taloudellinen tilanne epäväkaa ja mieskin ryyppää... Ja mulla on isäni kanssa mennyt välit. Olen hyvin pettynyt häneen, kun tekee oman tyttärensä perheelle noin.

Tänään pyysin isältäni allekirjoitusta velkakirjaan, että ois sit ainakin semmoinen olemassa. Isä haukkui minut pystyyn ja mitään allekirjoitusta ei tule. Se oli mulle viimeinen pisara. Ilmoitin, että maksetaan se velka sitten itse, enkä halua olla enää missään tekemisissä isän kanssa, ja toivottelin vielä, että toivottavasti oli kymppitonnin arvoista pilata välit.

Olenko kohtuuton, kun pistin välit lopullisesti poikki isäni kanssa tuon autovelan takia?

Et ole kohtuuton.

Teidän olisi heti kannattanut tehdä velkakirja ja sanoa, että autorahaa ei tipu jos ei tule nimeä paperiin. Mutta eipä sille enää mitään voi :/ Parempi maksaa se velka pois ettei ole teidän vaivana lopun elämää.

Et ollut, minusta isäsi on ajattelematon ja ilkeä. Minä en olisi edes suostunut loppuvelan maksajaksi. Miehesi reaktio on täysin inhimillinen, riitanne johtuivat varmaan siitä että olit isäsi puolella asiassa ennen välien rikkoutumista?

Et todellakaan.
Todella paska jätkä sulla isänä. Tekisin aivan samoin.

Meillä miehen isästä ei ole kuulunut mitään, kun mies ensimmäistä kertaa elämässään uskalsi sanoa hänelle, että ei tunnu kivalta, kun ei pidä lupauksiaan koskaan. On esim. luvannut maksaa meille saman mitä muille lapsilleen (asumiseen liittyen), itse tarjonnut, mutta ei maksa. Lupasi maksaa meille tavaran, itse ehdotti, kun tiesi meillä kyseisen tavaran olevan. Noin 2000 km. edestakaisin veimme, ei maksanut sovittua hintaa, jonka itse puhelimessa ehdotti maksavansa. (matkoista ei tietenkään mitään)

Miehen isä kohtelee tosi huonosti miestä, johtuen kai jostain niin alkeellisesta asiasta, että mies on kouluttautunut korkeasti, ja miehen isällä ei koulutusta. Muut lapset divät ole korkeakoulutettuja. Eli jotain katkeruutta kai taustalla.

Nyt ensimmäistä kertaa elämässään lähes 40-vuotiaana sanoi, että hieman ottaa päähän isänsä käytös.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole missään vaiheessa ole ollut isäni puolella. Mieheni vaan tuntuu välillä syyttävän minua tästä tilanteesta.

Miksi halusitte maksaa isällesi auton alunperin? Ei kunnon isä lapsiltaan autoja pyytele. Ainakaan jos ei voi edes maksaa. Siis jos hän on sairas tai jotain, tai teillä on paljon rahaa, mutta jos itse olette p.a. on todella törkeästi tehty.

En ole missään vaiheessa ole ollut isäni puolella. Mieheni vaan tuntuu välillä syyttävän minua tästä tilanteesta.

Kylläkai se äkeissään syyttää: olethan isäsi tytär ja ilman sinua ei olisi tätä isääkään eikä myös miehellä velkaa.... :( Typerä ajatusmalli, mutta ei sitä varmaan harmistuksissaan kummempaa järjenjuoksua voi vaatiakaan.
Helppoa olis vaan jankata, että miksi ihmeessä suostuitte alunperin mutta koska siitä ei ole mitään hyötyä enää, niin maksatte vaan kiltisti. Mutta isääsi päin en enää edes sylkäisi tämän jälkeen jos hän kerran lyö hanskat ihan tiskiin koko maksamisen suhteen.

Isä pyysi että autettaisko ja hyvää hyvyyttäämme suostuimme. Oltiinpas tyhmiä kun uskottiin, että maksaa velan. Ois tosiaan pitäny tehdä se velkakirja jo siinä tilanteessa ku mies lähti lainaa ottamaan isälle. Että osataankin olla sinisilmäisiä.... Opittiinpa jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi halusitte maksaa isällesi auton alunperin? Ei kunnon isä lapsiltaan autoja pyytele. Ainakaan jos ei voi edes maksaa. Siis jos hän on sairas tai jotain, tai teillä on paljon rahaa, mutta jos itse olette p.a. on todella törkeästi tehty.

Eihän he autoa isälle ostaneetkaan, ottivat vain velan omiin nimiinsä ja isä lupasi hoitaa kaikki maksut.

Tuntuu tosi pahalta mieheni puolesta. Hän halusi hyvää hyvyyttään auttaa isää ja isä teki tuommoisen tempun. Mua hävettää oma isä.

Rakastan miestäni tosi paljon. Vaikka vaikeaa välillä on niin kyllä tästä selvitään yhdessä. Esikoisemmekin syntyy ihan pian...! Se tuo varmasti meille iloa ja auringon paistetta =)

Ja vielä yksi hyvä juttu on, että olen luultavasti saamassa isohkon summan korvauksia yhdestä työsyrjintäjutusta. Toivotaan, että ammattiliittoni mulle hakema hyvitys (13 000e) menis läpi. Voi mennä aikaa jutun käsittelyssä, jos on jutturuuhkaa käräjillä, mutta ois se kyllä hienoa jos voitettais se juttu (aika selvä juttuhan se kyllä on) ja saisin sen hyvityksen. =)

Jaksan vielä ajatella positiivisesti ja luottaa siihen, että asiat järjestyy. Voi kun tuo minun mieskin jaksais... Yritän tukea häntä siinä kaikin tavoin.

Älä enään riitele miehesi kanssa asiasta, tehty mikä tehty, eihän sille mitään voi :hug: . Jokainen tekee virheitä. Nyt vaan hoidatte lyhennykset ja opitte asiasta.. Mutta mitä isäsi suhteen tulee on oikein että olet loukkaantunut mutta kaikkeen kuuluu anteeksianto jos hän pyytä anteeksi aikanaan.
Uskon että isääsikin harmittaa tilanne että ei pystynyt hoitaan asioita

Ois hän varmaan ees siihen velkakirjaan pystynyt nimensä laittamaan jos ois halunnut, mutta allekirjoittamatta hän ainakin varmisti, ettei velka virallisestikaan tule hänen kontoilleen.... Se allekirjoittamatta jättäminen kertoi jo tosi paljon, ettei hän ole ees aikeissakaan maksaa. Niin me se käsitettiin.

Ois hän varmaan ees siihen velkakirjaan pystynyt nimensä laittamaan jos ois halunnut, mutta allekirjoittamatta hän ainakin varmisti, ettei velka virallisestikaan tule hänen kontoilleen.... Se allekirjoittamatta jättäminen kertoi jo tosi paljon, ettei hän ole ees aikeissakaan maksaa. Niin me se käsitettiin.

Eikö niin?

tehtyä ei saa tekemättömäksi mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä et kannattaa harkita tosi pitkään kannattaako tollaisiin "kauppoihin" ryhtyä siis ottaa lainaa kenenkään toisen puolesta. Itselle ei kyllä tulis edes mieleen pyytää jotain sukulaista ottamaan lainaa jotta saan esim. auton ostettua. Mieluummin olen ilman tai tyydyn halvempaan jos en kerran itse sitä pysty hankkimaan/ saa lainaa sitä varten.

Kyllä se kertoo. Se ois täysin eri tilanne jos isäs ois kaikin keinoin yrittäny maksaa velkaa eikä vaan pystyis, sillon ois ymmärrettävää. Mutta se, että se on valmis laittamaan tyttärensä ja tämän perheen tollaseen asemaan oman etunsa nimissä, ja vielä kieltäytyy vastuunkantamisesta, kertoo kyllä hänestä karua kieltä. Oisin ite toiminu aivan samoin tossa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:

Kyllä se kertoo. Se ois täysin eri tilanne jos isäs ois kaikin keinoin yrittäny maksaa velkaa eikä vaan pystyis, sillon ois ymmärrettävää. Mutta se, että se on valmis laittamaan tyttärensä ja tämän perheen tollaseen asemaan oman etunsa nimissä, ja vielä kieltäytyy vastuunkantamisesta, kertoo kyllä hänestä karua kieltä. Oisin ite toiminu aivan samoin tossa tilanteessa.

Täysin samaa mieltä. Isä ei edes yritä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Mä oon niin blondi, et miten 14 000e autosta, jonka rahoitusyhtiö on hakennu pois voi YHÄ olla 10 000 perintälasku? :xmas:

No samaa mä mietin, että jos koko episodista on aikaa 2 vuotta ja auto ollut 14 000 e arvoinen. Ja jos auto on jo lunastettu takaisin, niin miten sen arvo on voinut pudota noin paljon?

Paska juttu muuten, etkä ap ole mitenkään kohtuuton. Itse asiassa olet itse kohtuuttomassa asemassa, isäsi ja miehesi välissä :hug:.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Olen minäkin ottanut omiin nimiini sukulaisten netti ja puhelinliittymiä. Olenko sitten tyhmä tämän perusteella? Kymmeneen vuoteen ei ole vielä tullut ongelmia, enkä usko että edes tulee.

Minun mielestäni aina kannattaa luottaa. Ensimmäinen on vahinko, toinen on toisen vika ja kolmas kerta on vasta oma vika. Jos taas käy noin, kuten ap:lle, niin ei kannata odottaa edes toista kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Mä oon niin blondi, et miten 14 000e autosta, jonka rahoitusyhtiö on hakennu pois voi YHÄ olla 10 000 perintälasku? :xmas:

Auton arvo oli rahoitusyhtiön mukaan tipahtanut niin paljon. Auto huutokaupattiin 3000 eurolla - joku ulkopuolinen osti.

Yhteistyössä