perhepäivähoito vastaan päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami84

Vieras
eli luetelkaas, kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto. tai luetelkaa hyviä ja huonoja puolia jommastakummasta tai molemmista.
yritän tässä pähkäillä kumpaan lapset laittaisin

Perhepäivähoitoahan suositellaan pienille lapsille, se kun on kodinomaista hoitoa.

Jotkut täällä on kirjoittanut, että pph kanssa ei tiedä kuinka kohtelee lapsia. Päiväkodissa on aina muita aikuisia jotka voivat puuttua asiaan.

Tytön pph on onneksi aivan loistava hoitaja ja tyttö viihtyy hoitopaikassaan. =)

Riippuu ihan lapsen iästä, en alle vuosikasta raaskisi päiväkotiin viedä, mut omat on tod-näk syksyllä menossa hoitoon, ja vain päiväkotipaikkaa olen hakenut. Mulla tosin oma lehmä ojassa, kun itsekin lto, joten tunnen paikat aika hyvin.

Meiän tyttö meni pph:lle kun oli 3vee ja alotin työt. Sillon se tuntu paremmalta vaihtoehdolta kun päikkäri. Mut nyt omien kokemusten perusteella taidan kyllä kallistua päikkärin puoleen, jos lapset joskus hoitopaikkaa tarvii.

Tuolla lapset oli monesti pihalla keskenään, kun hoitaja sisällä pukemassa viimesiä, lisäks oli ajelleet kylällä autolla ilman turvaistuimia, hoitajan sylissä osa lapsista.

Perhepäivähoitajalle mä laittasin, ku siellä on kuitenkin kodinomaisempi tunnelma ja mun mielestä turvallisempaa..

Päiväkodeissa mun mielestä lapsi ei välttämättä saa tarpeeks huomiota päivän aikana..

Valitsin päiväkodin siksi, että en halua lapsiani vietävän varahoitopaikkaan kun hoitotäti sairastaa tai lomailee.
Lisäksi päiväkodissa tosiaan on enemmän valvovia silmiä: yhden tädin huono päivä ei voi pilata lasten päivää, sillä siellä ei täti voi kiukutella kuten yksityisasunnossa jossa kukaan paitsi lapset ei näe.
Päiväkodissa on myös mielestäni turvallisempaa: lapset ei ole esim. keittiössä. Pph tekee ruokaa ja yrittää siinä samassa katsoa lapsia. Kun yhden peppua pestään vessassa, muut on yksin. Päiväkodissa ei tätäkään ole.
Ja päiväkodissa on aina oman ikäistä seuraa, sekä lastentarhanope joka tuntee kunkin ikäisten lasten kehitystason.
Tähän päälle vielä omat ja tuttujen negatiiviset kokemukset perhepäivähoitajista, niin ei ollut kovin vaikeaa päättää minne meidän lapset menee hoitoon. Tottakai valitsin myös päiväkodin sillä perusteella, että se vaikuttaa kivalta. Olenkin ollut tosi tyytyväinen lastemme päiväkotiin. Pieni päiväkoti, ja lapsia yhtä aikuista kohden vähemmän kuin pph:lla!

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Perhepäivähoitajalle mä laittasin, ku siellä on kuitenkin kodinomaisempi tunnelma ja mun mielestä turvallisempaa..

Päiväkodeissa mun mielestä lapsi ei välttämättä saa tarpeeks huomiota päivän aikana..

Päiväkodissa (meidän lasten) on 3 lasta per aikuinen. Perhepäivähoitajalla on neljä lasta, plus varahoitoon tulevat, eli joskus voi lapsia olla jopa kuusi.
Hoitaja tekee ruokaa ja kotitöitä samassa kun hoitaa lapsia, eli toisin kuin päiväkodissa, ei pysty keskittymään vaan lapsiin.
Turvallisuus onkin harhaa.

Varmaan vaihtelee paljon paikkakunnan, lapsen iän, persoonan ym. mukaan. Minusta päiväkoti sopii yli neljävuotiaille järjestelmällistä päiväohjelmaa tarvitseville lapsille. Perhepäivähoitopaikassa ei ollut oikein omaa pihaa ja hoitajalla oli liikaa lapsia hoidossa, joskus jopa 9 muksua. Päiväkodissa on aina joku töissä ja ei tarvitse vaihtaa paikkaa, jos oma hoitaja sairastuu. Tietysti tartuntataudit kulkevat, mutta tarttuvat ne perhepäivähoitopaikastakin. Päiväkoti on rauhattomampi kuin perhepäivähoito, mutta minusta on hyvä harjoitella isossakin ryhmässä toimimista ja ohjeen kuuntelua, vaikka häiriötekijöitä olisikin. Tämä riippuu paljon lapsesta. Päiväkodissa on saatavilla lastentarhanopettajan palveluita jo aika pienillekin, kun vain vanhemmat pyytävät. Meille niiden saatavuus on tulevaa kouluunmenoa ajatellen ollut tärkeää. Toki lapsi saa olla lapsi, mutta jos on kehityksessä kirittävää muihin nähden on hyvä aloittaa sopivan aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Päiväkodissa (meidän lasten) on 3 lasta per aikuinen. Perhepäivähoitajalla on neljä lasta, plus varahoitoon tulevat, eli joskus voi lapsia olla jopa kuusi.
Hoitaja tekee ruokaa ja kotitöitä samassa kun hoitaa lapsia, eli toisin kuin päiväkodissa, ei pysty keskittymään vaan lapsiin.

Ja kuinka paljon viime vuosina on lapsia kuollut päiväkodeissa?

olin tässä keväällä päiväkodissa töissä ja kiitin mielessäni että lapseni ei joudu olemaan siellä. Kamala meteli ja meno kokoajan, hoitajat eivät ehdi antamaan sitä hellyyttä mitä lapset tarvitsevat, huutoa ja itkua riitti.
Omat lapset on ryhmäperhepäivähoidossa ja toooosi tyytyväinen olen :)

Meillä toiminut pph. Tosin hoitajakin on ihan loistava.
Käyvät teatterissa, muskarissa, jumpassa ja kerhossa.
Paljon yhteistä toimintaa muiden perhepäivähoitajien kanssa ja usein ulkoillessa on enemmän kuin 1 silmäpari vahtimassa.

Mun lapset menee syksyllä päiväkotiin tai tarkemmin ryhmäkotiin, joka on päiväkodin alainen pienempi ryhmä eri tiloissa. Ryhmis on kodinomaisempi kuin päiväkoti, ja mikä parasta, sisarukset pääsevät näin samaan ryhmään. Ryhmässä on 8 lasta ja 2 hoitajaa.

Mä en laittaisi lapsiani pph:lle, koska siinä yhdellä ihmisellä on niin paljon valtaa, kukaan ei ole näkemässä, miten kohtelee lapsia. Tietty jos voisi jotenkin varmistua, tai joku toinen suosittelisi tiettyä pph:aa, niin voisin harkita. Lisäksi ihan käytännön asia: sittenkun pph on lomalla/kipeä, niin hoitolapset joutuvat varahoitopaikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja kuinka paljon viime vuosina on lapsia kuollut päiväkodeissa?

Tulee mieleen kaksi, molemmat muuten yksityisiä päiväkoteja (karannut Anton ja se lapsi joka jäi kiipeilytelineen alle).
Perhepäivähoitajaltakin karkasi lapsi viime talvena, ja hukkui.
Kun muistetaan, että ylivoimaisesti suurin osa lapsista on päiväkodissa eikä pph:lla, ei tuo kaksi kuolemantapausta ole paljon. Liikaa kyllä nekin. Mutta liikaa on tuo yksi kuolema pph:llakin.

Yhteistyössä