Perhepäivähoitajuudesta tietävät hoi!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva pph?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva pph?

Vieras
Mitkä ovat suurimmat erot siinä onko yksityinen vai kunnallinen hoitaja? Kumpi on kannattavampaa? Hyvät ja huonot puolet?

Minulla on 1- ja 4-vuotiaat lapset itselläni, saisin siis ottaa 2,5 lasta hoitoon? Paljonko saisin tuosta lapsimäärästä palkkaa ja kulukorvauksia?
Pph:n koulutusta minulla ei ole mutta olen työskennellyt lastenhoitajana ja omista lapsista myös tietty kokemusta.

Miten tarkkaan koti syynätään kun aikoo hoitajaksi? Meillä on kaksitasoinen rivitaloasunto, lapsilla olisi käytössään yhteiset tilat (iso olokeittiö), pienempien lasten leikkihuone ja mahdollisesti nukkumiseen meidän makuuhuoneemme. Isojen lasten (koululaisten) huoneisiin en hoitolapsia päästäisi, ok?!

Ruoka? Kuinka vaihtelevaa sen pitää olla? Millaisia aamu- ja välipaloja, pitääkö olla jotain kummallista vai voinko "innoittaa" itseäni katsomalla vaikka päiväkotien ruokalistoja?

Kaikkea muuta mitä mieleen tulee saa kertoa ja kirjoittaa, kiitän jo etukäteen! =)

Ja mitenkä menee jos olen itse sairas, jos lapseni on sairas tai jos hoitolapsi on sairas? Onko urbaanilegendaa ettei näissä tapauksissa saa palkkaa vai voiko pitää paikkansa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä;22795074:
Ja mitenkä menee jos olen itse sairas, jos lapseni on sairas tai jos hoitolapsi on sairas? Onko urbaanilegendaa ettei näissä tapauksissa saa palkkaa vai voiko pitää paikkansa?

Jos sairastat itse, saat palkkaa. Jos lapsesi sairastaa, et yleensä saa palkkaa (joissakin kunnissa tosin saat). Jos kaikki hoitolapset ovat sairaita, etkä lähde esim. päiväkotiin töihin, voit jäädä ilman palkkaa. Meillä tosin palkka juoksi kotiinkin, jos oli omia lapsia.

Riippuu paikkakunnasta. Meillä saa kolmesta ekasta päivästä palkan oman lapsen ollessa sairaana. Toisissa kunnissa ei makseta ollenkaan... :( Täällä palkka neljästä lapsesta on 1750e (3v koulutuksella, esim. lähihoitaja). Kouluttamattomalla tuo on jo monta sataa vähemmän mutta sinulla ilmeisesti on joku koulutus, kun olet lastenhoitajana toiminut. Meillä on lasten käytössä ollut olohuone, keittiö, aula ja yksi pikku huone. Omaan makuuhuoneen en päästä hoitolapsia. Tilojen ei tarvi kovin isot olla, kun pph on kuitenkin paljon myös ulkona ym :) Kunnalliseksi pääsee, jos tarvetta. Yksityiseksi voit toki alkaa koska vaan ja palkka on parempi mutta myös pitää enemmän huolehtia asioista itse. Kunnallinen hoitaja ei täällä ainakaan voi vaikuttaa siihen, että minkäikäisiä lapsia tulee hoitoon ja työpäivät voivat olla 10-12 tuntisiakin helposti. Yksityisenä voit paremmin rajata mutta kunnallisena se etu ettei lapsia tarvitse itse ettiä...

Minä olen kunnallisena ja jos itse sairastun/oma lapsi sairastuu niin saan palkallisena 1työpäivän, muut sen jälkeen ovat palkattomia. Jos hoitolapsi sairaana (ketään ei hoidossa) niin en menetä mitään, mutta jos minulla on ylityö tunteja jemmassa se sakotetaan niistä pois.

Ruoan tulee olla vaihtelevaa ja monipuolista. Täällä lukee perehdytys kansiossa, että jauheliha, makkara tms ruokaa saa olla vain 1krt viikossa ja loput ihan kunnon lihaa mutta omat hoitolapseni söivät kokolihaa niin huonosti että vanhemmatkin ihmettelivät moista sääntöä. Aamuisin eri puuroja ja joskus muroja. Välipalalla kiisseleitä, jukurttia ym. Minusta kuitenkin pääasia, että lapset syövät. Jos tekee kovin erikoisia ruokia tekee vain itselleen hallaa, kun joutuu pois heittämään ja lapsetkin ovat nälkäisiä. Päiväkodin listaa seurasin itse alkuun ja aloin karsimaan niitä pois mitä meillä ei mennyt ym.

Kysymyksiä herää taas...
Kun omani nyt 4v menee (puolipäiväiseksi) esikouluun niin sittenkö voisin ottaa hoitoon 3 kokoaikaista lasta?
Onko kunnallisena mahdollista toivoa lapsia (kahta siis nyt alkuun) samasta perheestä?

Ja tyhmä kysymys... Vaikuttaako hoitolapset taloyhtiölle maksettavaan vesimaksuun?

[QUOTE="aloittaja";22795239]Kiitos kovasti vastauksista kaikille.

Onko teillä ollut vanhempien kanssa jotain ongelmia?
Entä miten pitkiksi työpäivät voivat ja saavat venyä?[/QUOTE]

Minulla ei ole ikinä ollut ongelmia vanhempien kanssa. Pisimmät työpäiväni olivat aamuseitsemästä iltaseitsemään. Mutta työkaverillani oli työpäiviä jopa aamuviidestä iltakymmeneen... Ja samaan aikaan yksi vanhempi, joka riehui hänen kotonaan lapsia hakiessa. Kun lapsi olikin vielä välipalapöydässä hakuhetkellä, vanhempi viskeli kiukuspäissään eteisessä kaikkien lasten ulkovaatteet pitkin lattioita... Mutta suurin osa vanhemmista on vähintäänkin menetteleviä, jos eivät peräti mukavia!

[QUOTE="Draumsyn";22795297]Minulla ei ole ikinä ollut ongelmia vanhempien kanssa. Pisimmät työpäiväni olivat aamuseitsemästä iltaseitsemään. Mutta työkaverillani oli työpäiviä jopa aamuviidestä iltakymmeneen... Ja samaan aikaan yksi vanhempi, joka riehui hänen kotonaan lapsia hakiessa. Kun lapsi olikin vielä välipalapöydässä hakuhetkellä, vanhempi viskeli kiukuspäissään eteisessä kaikkien lasten ulkovaatteet pitkin lattioita... Mutta suurin osa vanhemmista on vähintäänkin menetteleviä, jos eivät peräti mukavia![/QUOTE]

Jos päivät venyvät noin pitkiksi niin kai niistä saa ylityökorvausta? Vai?

Kyllä vaan sitten voit ottaa kolme hoitoon, kun omasi on eskarissa :) Voit toivoa, mutta se riippuu kunnasta, työnantajasta ja tilanteesta että vastaavatko toiveisiisi. Itselleni johtaja lupaili, että voin äitiysloman jälkeen palata työhön pehmeämmin ottamalla aluksi jotkut sisarukset jos vain löytyy. Mielestäni vesimaksuun ei vaikuta mutta jos vettä menee enemmän kuin ilmoitettu niin sehän näkyy tasaus laskussa kai. Työpäivät ovat pääsääntöisesti sen 10h. Perhepäivähoitajaa ei suojaa työaika laki. Työaika voi siis venyä periaatteessa miten pitkäksi vaan. Täällä maksetaan 43,15 ylimenevistä ylityökorvaukset.

Itselläni ollut hankaluuksia lähinnä varahoitolasten vanhempien kanssa, kun eri käytännöt ja helposti yrittävät muuttaa meidän käytäntöjä omanlaisikseen. Täytyy vaan itse pysyä tiukkana ja siinä ajatuksessa, että meillä on nämä säännöt ja niissä pysytään. Kaikkia ei voi miellyttää, kun perheitä voi olla useampia niin ei voi yhden mukaan mennä. Monilla on ongelmia vanhempien kanssa sen suhteen, että hoitoajat eivät pidä ollenkaan (lapsia tuodaan ja haetaan miten sattuu. ei ilmoiteta listoja ym.) Itselläni ei onneksi tuota ongelmaa ollut, kun vanhemmat ymmärsi hyvin että myös minun on tiedettävä työaikani ja pph:llakin on oma elämä.

[QUOTE="aloittaja";22795348]Jos päivät venyvät noin pitkiksi niin kai niistä saa ylityökorvausta? Vai?[/QUOTE]

Ylityökorvauksia ei ole tällä alalla tunnettu koskaan. Mutta vissiin sitten, kun työaikalaki alkaa koskea meitäkin, saattaa niitäkin saada.

Minö olen yksityinen pph. Saan itse valita hoitolapset ja sitä myötä myös työaikani. Tällä hetkellä teen töitä 7.30-16.30, ja lapsia on riittänyt hoitoon, nytkin on kyselyitä ensi syksylle. Tuloja enemmän kuin kunnallisella, koska kuntamme maksaa isohkoa kuntalisää yksityiseen hoitoon. Tosin itse joutuu hoitamaan kaikki asiat, eläkevakuutuksen, ennakkoverot ja asiat vanhempien kanssa, mutta minulla ainakin sujunut kaikki tähän mennessä oikein hyvin.

Ainut miinus yksityisenä olemisessa itselläni on, ettei minulla ole tarjota perheille varahoitoa jos itse tai lapseni (kaksi omaa kuuluu vielä hoitoryhmään) ovat kipeänä. Perheiden tulee hankkia itselleen varahoito tällaisissa tapauksissa. Toistaiseksi onnistunut hyvin, ja hoitoperheiden kanssa asiat sujuneet loistavasti.

käypä sivulla hoitopaikka.net..löytyy paljon tietoa niin yksityisestä kuin kunnallisesta. Itse olen yksityinen, ja en ole katunut,on enemmän itsensä pomo ja saa tehdä asioita omalla tavalla, mutta meitäkin "valvoo" pph ohjaaja. Itse toki täytyy lapset etsiä, mutta ainakin minä loppujen lopuksi löysin helposti. Itse teen ihan perusruokaa, vaihtelevaa kylläkin. ja aamupalaksi usein puuroja ja välipaloiksi mm jogurttia, leipää, hedelmiä. minulla lukee sopimuksessa, että hoitajan ollessa sairaana 1-3 päivää palkallista, mutta yksityisenä ei usein varahoitopaikka järjesty kuten kunnallisella puolella, joten helpointa jos on mummola tms minne lapsi voi mennä, jos hoitaja sairastuu.
Itselläni ei ole ollut vanhempien kanssa mitään ongelmia, mutta tähän työhön kuuluu, että täytyy pystyä avoimesti puhumaan ja sanomaan jos jokin asia hiertää, esim ei ole lapsella tarpeeksi vaatetta, tai lapsi haetaan miten sattuu, Minä olen saanut asiat selvitettyä ihan asiallisella keskustelulla, ei ole tarvinnut hermoja menettää :)
Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen :) Palkka minulla on 730e/lapsi ja minulla on kolme hoidossa, omani vie yhden paikan. Tietysti tuosta pois verot ym.

Kiitos taas vastauksista kaikille!
Yksityiseksi ryhtyminen ehkä enemmän kiinnostaisi, ja tosiaan täälläkin kunta maksaa siihen lisää.
Luulisin myös että lapset löytyisi suht helposti, asumme alueella jossa paaaaaljon lapsiperheitä ja hoitopaikat kiven alla.

käypä sivulla hoitopaikka.net..löytyy paljon tietoa niin yksityisestä kuin kunnallisesta. Itse olen yksityinen, ja en ole katunut,on enemmän itsensä pomo ja saa tehdä asioita omalla tavalla, mutta meitäkin "valvoo" pph ohjaaja. Itse toki täytyy lapset etsiä, mutta ainakin minä loppujen lopuksi löysin helposti. Itse teen ihan perusruokaa, vaihtelevaa kylläkin. ja aamupalaksi usein puuroja ja välipaloiksi mm jogurttia, leipää, hedelmiä. minulla lukee sopimuksessa, että hoitajan ollessa sairaana 1-3 päivää palkallista, mutta yksityisenä ei usein varahoitopaikka järjesty kuten kunnallisella puolella, joten helpointa jos on mummola tms minne lapsi voi mennä, jos hoitaja sairastuu.
Itselläni ei ole ollut vanhempien kanssa mitään ongelmia, mutta tähän työhön kuuluu, että täytyy pystyä avoimesti puhumaan ja sanomaan jos jokin asia hiertää, esim ei ole lapsella tarpeeksi vaatetta, tai lapsi haetaan miten sattuu, Minä olen saanut asiat selvitettyä ihan asiallisella keskustelulla, ei ole tarvinnut hermoja menettää :)
Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen :) Palkka minulla on 730e/lapsi ja minulla on kolme hoidossa, omani vie yhden paikan. Tietysti tuosta pois verot ym.

Tuo palkkahan kuulostaa jo ihan ok:lta, varsinkin kun omasta muksusta saisi vielä kht:n päälle.

Kuinka paljon suurinpirtein sinulla jää käteen verojen jälkeen? Mietin vain, että miten paljon tuosta lähtee veroja/muita kuluja pois.. Itse olen kunnallinen pph nyt..

Kuinka paljon suurinpirtein sinulla jää käteen verojen jälkeen? Mietin vain, että miten paljon tuosta lähtee veroja/muita kuluja pois.. Itse olen kunnallinen pph nyt..

En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta minäkin olen ypph. Minulla hoitomaksu 700/590€ per lapsi (alle 3v/yli 3v), ja tuosta pois hoitokulut (n. 100€/lapsi) sekä YEL-maksu (n. 15% aloittavalla yrittäjällä). Jäljelle jäävästä pois verot oman prosentin mukaan. Eli minulla hoitolapsia kaksi alle 3v, hoitomaksut 1400€, josta kulut -200€ ja YEL-maksu 180€, jäljelle jää 1020, josta pois verot. Kohta minulla YEL-maksukin nousee reiluun 21%:iin, sitten bruttotulot ennen veroja on vain n. 950€. Työaika 9h/päivä eli 45h viikko.

Paljon riippuu kunnasta josta hoitolapset ovat, maksaako kuntasi yksityisen tuen hoitolisää. Itse pyydän vanhemmilta hoitomaksua 250€, Kelasta/kunnasta tulee loput.

Ja kannattaa muistaa että yksityisenä sinulla ei ole välttämättä palkallista lomaa, vaan saatat olla kuukauden-pari tulottomana kesällä, varsinkin jos hoitolapset vaihtuvat. Silti en vaihtaisi. :)

Oon ollu yksityisenä perhepäivähoitajana nyt 1.5vuotta. Mulla on hoidossa 3,5 lasta. Yhdestä lapsesta pyydän 750e. Työajan olen rajannut 8-17. Minä itse laitoin hoitosopimukseen että minulla on oikeus 1kk palkalliseen kesälomaan ja 1-3vrk sairaslomaan. Perheille tämä sopi hyvin, kerran itsekkin saavat loma ajalta palkan. Varahoito on yleensä toisen yksityisen perhepäivähoitajan luona, jos tarvitsen hoitajaa esim. hammaslääkärin ajaksi, mutta jos tarvitsen sen 1-3pvä niin kunnan pph ohjaaja järjestää lapsille varahoidon päiväkotiin, tämä sovittiin yksityisen pph ohjaajan kanssa kun aloitin.

Kotia ei syynätty tarkkaan. Rappusissa portit ylä ja alapäässä, lääkkeet ja pesuaineet ylhäällä, ei myrkyllisiä kasveja, ei terä esineitä...nämä perus jutut tarkastettiin. Sitten piti kartoittaa pihan turvallisuus ja kaikki vaarat ennakoida.

[QUOTE="ypph";22796427]Oon ollu yksityisenä perhepäivähoitajana nyt 1.5vuotta. Mulla on hoidossa 3,5 lasta. Yhdestä lapsesta pyydän 750e. Työajan olen rajannut 8-17. Minä itse laitoin hoitosopimukseen että minulla on oikeus 1kk palkalliseen kesälomaan ja 1-3vrk sairaslomaan. Perheille tämä sopi hyvin, kerran itsekkin saavat loma ajalta palkan. Varahoito on yleensä toisen yksityisen perhepäivähoitajan luona, jos tarvitsen hoitajaa esim. hammaslääkärin ajaksi, mutta jos tarvitsen sen 1-3pvä niin kunnan pph ohjaaja järjestää lapsille varahoidon päiväkotiin, tämä sovittiin yksityisen pph ohjaajan kanssa kun aloitin.

Kotia ei syynätty tarkkaan. Rappusissa portit ylä ja alapäässä, lääkkeet ja pesuaineet ylhäällä, ei myrkyllisiä kasveja, ei terä esineitä...nämä perus jutut tarkastettiin. Sitten piti kartoittaa pihan turvallisuus ja kaikki vaarat ennakoida.[/QUOTE]

Vau, hienoa että teillä on mahdollisuus kunnalliseen varahoitoon. Meillä ei, vaan vanhempien on hankittava varahoito itse, ja tietysti nopealla aikataululla. Siksi vähennän vanhempien osuuden sairaslomapäiviltä. Minullakin palkallista lomaa, vuoden aikana 5 viikkoa. Mutta usein lapset vaihtuvat juuri kesällä, joten olen ollut muutamana kesänä kuukauden - pari ilman tuloja.

Yhteistyössä