Perhepäivähoitajilta neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne-äiti

Vieras
Kertokaas hieman teidän päivistä, miten olette rytmittäneet kaikki touhut? Pidättekö työstä, voisitteko listata työn hyvät ja huonot puolet? Montako lasta voi ottaa hoitoon jos itsellä esim. koululainen ja eskarilainen? Olen päässäni pyöritellyt ajatusta ruveta perhepäivähoitajaksi, kun ei tässä taida muitakaan töitä saada / löytyä? Mihin pitää ottaa yhteyttä ja mitä kaikki asioita hoitaa, ennen kuin työt aloittaa. Olette ilmeisesti yksityisyrittäjiä? Ja ennenkaikkea, vaaditaanko työhön perhepäivähoitajan ammattitutkinto? Me asutaan maalla,kaupunkiin on matkaa, joten jos esim. haluaisin kuljettaa lapsia perhekerhoissa tms. niin saako omalla autolla lapsia kuljettaa? Miten nämä ruoanlaitot mm. menee? Teettekö edellisenä iltana seuraavan päivän ruoan valmiiksi? Entäs missä välissä valmistatte omalle perheelle ruoan?
Kertokaas kaikki kokemukset työstä, kiitos! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Anne-äiti;22118909:
Kertokaas hieman teidän päivistä, miten olette rytmittäneet kaikki touhut?

Normaali päivärutiini aamupala-ulos-lounas-päikyt-välipala-ulos-

Pidättekö työstä, voisitteko listata työn hyvät ja huonot puolet? Montako lasta voi ottaa hoitoon jos itsellä esim. koululainen ja eskarilainen?

Pidän. Plussaa työn vapaus, miinusta jotkut vanhemmat jotka ei tajua että pph on ihminen jolla on työaika...

Olen päässäni pyöritellyt ajatusta ruveta perhepäivähoitajaksi, kun ei tässä taida muitakaan töitä saada / löytyä? Mihin pitää ottaa yhteyttä ja mitä kaikki asioita hoitaa, ennen kuin työt aloittaa. Olette ilmeisesti yksityisyrittäjiä? Ja ennenkaikkea, vaaditaanko työhön perhepäivähoitajan ammattitutkinto?

Ota yhteys alueesi päivähoidosta vastaavaan. Pitää olla joko pph:n tutkinto tai joku muu alaan liittyvä. Pph:t ovat joko yksityisiä tai kunnallisia.

Me asutaan maalla,kaupunkiin on matkaa, joten jos esim. haluaisin kuljettaa lapsia perhekerhoissa tms. niin saako omalla autolla lapsia kuljettaa?

Perhekerhoon hoitolasten kanssa...? Et saa kuljettaa autolla.

Miten nämä ruoanlaitot mm. menee? Teettekö edellisenä iltana seuraavan päivän ruoan valmiiksi? Entäs missä välissä valmistatte omalle perheelle ruoan?

Perhe syö samaa ruokaa kuin hoitolapsetkin ja ruuan teen edellisenä iltana valmiiksi.

Kertokaas kaikki kokemukset työstä, kiitos! :)

Auttoiko yhtään?

Noh.. aamulla lapset tulee hoitoon, ensimmäinen klo 6. Klo 8 on aamupala ja sen jälkeen hetki lauletaan ja leikitään ja sitten mennään ulos. klo 11.30 lounas ja sen jälkeen lapset päiväunille...nukkuvat lähes kaikki 13.30-14 asti . Välipala klo 14, sen jälkeen askartelua/leikkiä ja n. klo 15.30 ulos. Klo 17 haetaan viimeinen lapsi. Pidän lastenhoitotyöstä..huonoja puolia työssä on se, että oma koti kuluu, lasten leluja, pottia, matkasänkyjä jne. on "ylimääräisenä" omassa kodissa.. eikä meillä ole oikeen säilytystilaa minne ne saisi esim viikonlopuksi piiloon.
Sä saisit ottaa sen täydet 4 lasta, kun sulla ei ole yhtään lasta päivisin kotona. Jos sulla olis päivisin oma lapsi kotona, niin hän veisi yhden paikan..jos kaksi lasta niin he veisi 2 paikkaa.
Perhepäivähoitajat on yleensä kunnalla tai kaupungilla töissä, mutta heitä on myös yksityisiä..itse olen kunnan palkkalistoilla. Lapsia saa kuljettaa omalla autolla, mutta siihen pitää olla vanhemmilta suostumus JA sinulla pitää olla autossa jokaiselle lapselle oma turvaistuin.
Ruoat valmistelen edellisenä päivänä valmiiksi ja jätän ruoan aamusta hellalle/uuniin muhimaan kun menen lasten kanssa ulos, se on sitten valmista kun tullaa sisälle..ruokaa valmistan aina kerralla niin paljon, että oma perhe myös syö siitä sitten päivällisen.

Aamulla sisällä ja aamupala, ulos ja sisälle syömään, sisällä lukemista, askartelua, leikkiä, välipala, ulos ja lapset kotiin. Siivous ja ruoanlaitto omalla perheelle. 4 saa sulla olla ja pph ei aloteta sen takia ettei muuta työtä ole. Lapset eivät tarvi perhekerhoja kun on hoidossa, jotkut hoitajat kuljettavat iltapäiväkerhoihin isompia, niiltä ajoilta ei lapsesta makseta palkkaa jotka ovat kerhossa. Aamulla ennenkuin lapset tulevat, tehdään ruoat niin että ne saa nakata vaikka uuniin ulos lähtiessä tai sitten kerroskattilassa perunat ja kastike lämmitetään kun tullaan ulkoa. Salaatit yms. aamulla ennen kuin lapset tulevat.

Nostan hatun tosi korkealle ketä jaksaa tehdä pph:n töitä. Päivät voivat olla todella pitkiä! pph:n palkka suhteessa työaikaan on HUONO. Itse tuskailin saman asian kanssa muutama vuosi sitten, ja päädyin kokeilemaan pph:n töitä; voin sanoa että en ikinä enää alkaisi siihen uudestaan!

Silloin kun itse olin pph, ei vaadittu vielä koulutusta; tämän päivän käytännöstä en ole ihan varma. Sen tiedän että koulutetulla hoitajalla on hieman parempi palkka kuin ei koulutetulla, mutta siinä ei kyllä suurta eroa silti ollut silloin minun aikana.

Joitain parannuksia pph:n työhön on tullut, mutta ota selvää ihan kaikesta ennenkuin alat siihen. Mieti myös kuin sidottu olet kotiin, tietysti olet omien kanssaki, mutta sitten kun sinulla "vieraat" lapset hoidossa, et välttämättä pääse senkään vertaa liikenteeseen kuin omien kanssa. Jos vanhemmat eivät anna lupaa kuljettaa omiaan, heidän kanssa ei vaan silloin lähdetä autolla liikenteeseen...

Tee lista ja mieti hyvät ja huonot puolet :)

[QUOTE="vieras";22119038]... ja pph ei aloteta sen takia ettei muuta työtä ole. Lapset eivät tarvi perhekerhoja kun on hoidossa...[/QUOTE]

Joskus joku on pph sitä varten, että muuta sopivaa työtä ei tunnu löytyvän. Ihan niin kuin joskus joku on myyjä sen takia että ompelijan työtä ei löydy.

Kaikki tuntemani pph:t ovat käyneet joskus perhekerhoissa. Oman lapseni pph kävi kaksi kertaa viikossa.

klo 8 aamupala, n.9 ulos, 11 syönti, 12-14 päiväunet, 14 välipala, n.15 ulos. Lapset on 7.30-16.30 välillä. Mulla on omat lapset: ekalla, toinen eskarissa ja kolmas on 3v eli kotona. Mulla on sen lisäksi 2 hoitolasta ja kolmannen otan vuoden vaihteessa. jos sulla on koululainen ja eskari, niin voit ottaa 4 hoitolasta. Mulla on paljon hyviä kokemuksia ja tykkään työstä :-) Yksityisenä pph:na huonona puolena on vaan kesäaika joka on hankala rahallisesti, vaikka hoitomaksun otankin, mutta pienempänä kuin normaalisti.

Mulla on hoitoalantutkinto ja joko hoitoalan tai pph:n tutkinto on vaatimus että voi alkaa ypph täällä päin. Autolla kuljettamista ei suositella. Me käydään perhekerhossa. Mitä pahaa siinä on (nro 2 ilmeisesti ihmetteli tuota?)? Lapset ja vanhemmat tykkää, että ollaan muidenkin kanssa tekemisissä.

Ruuan teen aina työpäivän aikana! Aamulla usein kuorin potut tai teen muut vastaavat esivalmistelut, lapset syö samalla aamupalaa. Sitten kiehautan potut, sammutan levyn ja potut hautuu sen aikaa kun ollaan ulkona. Teen niin ison annoksen, että siitä riittää perheelle illaksi asti.

Minä suosittelen lämpimästi tätä alaa kaikille jotka pitävät lapsista. Tämän parempaa työtä en itselleni ainakaan ole keksinyt ja olen sentään kokeillut muutakin. Paljon on hyviä puolia tässä työssä ja niitä vähiä huonoja puolia en edes viitsi ajatella. Niitä on kuitenkin jokaisessa ammatissa joitain :)

Joskus joku on pph sitä varten, että muuta sopivaa työtä ei tunnu löytyvän. Ihan niin kuin joskus joku on myyjä sen takia että ompelijan työtä ei löydy.

Kaikki tuntemani pph:t ovat käyneet joskus perhekerhoissa. Oman lapseni pph kävi kaksi kertaa viikossa.

Aivan varmasti näin, mutta toivottavasti kukaan ei tuo lapsiaan pph jonka motiivit on kun ei muutakaan ole...

[QUOTE="vieras";22119220]Aivan varmasti näin, mutta toivottavasti kukaan ei tuo lapsiaan pph jonka motiivit on kun ei muutakaan ole...[/QUOTE]

Voi apua! Rahan takiahan kaikki työtään tekee, vai?

Tääläkin oli kerhoissa muutama pph viimetalvena. Mikäs siinä että kerran viikossa käytttää lapsia ja itseään kerhossa.

Tällä hetkellä työ tuntuu taas ihan yliraskaalta.. Tällä viikolla työpäivät on 11h (6.30-17.30) joten nämä työajat ensimmäinen miinus.
Itse yleensä tykkään työstäni, on tietty vapaus mitä päivän aikana tehdään, näkee lasten kasvavan kehittyvän jne. Nyt on vain sellainen ryhmä,ettei lapsilla leikit suju ja aika pieniä joten askartelut. jää vähiin. Lisäksi olen palannut juuri äitiyslomalta, joten omalta osaltakaan työ ei suju rutiinilla vielä.:) Kaiken kaikkiaan mukava ammatti, joskin välillä tuntuu ettei kukaan arvosta.
Ja lisään vielä, ettei pph:na jaksa kovin kauaa jos ei oikeasti tee työtä sydämmellä, meidän kunnassa lopetti viime vuonaa 10(!!!)nuorta pph:ta, jotka alkoivat hommaan kun muutakaan ei ollu..

[QUOTE="vieras";22119225]Ei saa jos vanhemmat ei anna lupaa ja mihin niitä lapsia nyt olis tarve kuljetella?[/QUOTE]

Kuljetus on aika hankala juttu... Itse oltiin esikoisen aikaan aika nihkeitä, kun ne turvaistuimet ei olleet ihan samaa tasoa kuin omassa autossa. Jos välimatkat on pitkiä, niin pph:lla saattaisi olla joskus tarve käydä jossakin (kerho, kauppa, leikkipuisto jne). Kaupungeissahan (pk-seutu, Tampere, Turku yms) pph:t käy vaikka missä ilmaisilla bussikyydeillä, mutta maalla ja pikkukaupungeissa on vaikeampi liikkua.

Jos joku nyt sanoo, ettei hoitolasten kanssa käydä kaupassa, niin kylläpäs vain useimmat käyvät. Ja minun mielestäni saakin käydä, jos ei nyt joka päivä käydä.

Jyväskylässä ei ainakaan päiväkodin työntekijät saa kuljettaa hoitolapsia omalla autolla, jos esim. sattuu tapaturma ja lasta lähdetään viemään terveyskeskukseen niin taksilla on mentävä.
Luulisin että kunnallisilla perhepäivähoitajilla olisi sama sääntö.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti;22119325:
Jyväskylässä ei ainakaan päiväkodin työntekijät saa kuljettaa hoitolapsia omalla autolla, jos esim. sattuu tapaturma ja lasta lähdetään viemään terveyskeskukseen niin taksilla on mentävä.
Luulisin että kunnallisilla perhepäivähoitajilla olisi sama sääntö.

Eli sitten heitetään neljä lasta samaan taksiin (ilman turvaistuimia) ja lähdetään kaahaamaan sairaalaan?

Mikäs siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja pph myöskin..;22119294:
Ja lisään vielä, ettei pph:na jaksa kovin kauaa jos ei oikeasti tee työtä sydämmellä, meidän kunnassa lopetti viime vuonaa 10(!!!)nuorta pph:ta, jotka alkoivat hommaan kun muutakaan ei ollu..

Millaisesta prosentista tuossa mahtaa olla kyse? Eli paljonko teidän kunnassa on pp-hoitajia yhteensä?

No tottakai omalla autolla saa kuljettaa!!! Taksillakos pitäis mennä :D

Yleinen suuntaus siihen suuntaa et autolla ajo kielletään työaikana. Kaupungin vakuutus ei korvaa vahinkoa joka saattaa sattua matkalla lapselle. Se korvaa kuitenkin aina pakollinen liikennevakuutus. mutta silloin asia on hoitajan ja vanhemman välinen ei kaupungin.
Mutta kielto estää hoitajia menemästä järjestettyihin tapahtumiin, ei perhekerhoille sun muille.
Omaa lastasi et voi saattaa kouluihin tai viedä kerhoihin. ne ei kuulu työaikaan.
Ihaan omaa vapautta tässä hommas ei ole. Moni asia sitoo meidät olemaan paikallamme.
Kunnittain suuria eroja.

pph hoitajalla ei ole oikeutta jäädä esim hoitovapaalle, ainoa vaihtoehto palkaton.
Jos oma lapsesi sairastaa et voi hoitaa 3pv lastasi palkallisesti niin kuin muualla saa, joten otat taas palkatonta ennestään pienestä palkasta.

Yhteistyössä