Perhepäivähoitajia paikalla? Paljonko voisin tienata...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Koulutukseltani olen sosionomi (AMK) ja lto, jos ryhtyisin yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, niin mitä voisin tienata realistisesti... Mulla ei ole mitään hajua näistä palkka-asioista ja on tosi hankala löytää netistä mitään järkevää keskustelua tai sivua aiheesta. Aloin miettiä, että jos äitiysloman jälkeen ryhtyisinkin perhepäivähoitajaksi. Mulla on kaksi lasta, toinen juuri syntynyt ja toinen 2,5v. Paljonko näiden lisäksi edes saisi ottaa lapsia hoitoon? Kaksi vai kolme?

Joissakin kunnissa maksetaan myös omista lapsista :) kannattaa kysellä päivähoitotoimistosta ja tai kunnan nettisivuilta.. muuten saat ottaa omien lisäksi kaksi ja puoli lasta eli tuo neljä puoli on koko ryhmän koko yhtä aikuista kohti.

[QUOTE="vieras";28341042]Joissakin kunnissa maksetaan myös omista lapsista :) kannattaa kysellä päivähoitotoimistosta ja tai kunnan nettisivuilta.. muuten saat ottaa omien lisäksi kaksi ja puoli lasta eli tuo neljä puoli on koko ryhmän koko yhtä aikuista kohti.[/QUOTE]

Niin aivan... Kumpihan sitten ois järkevämpää, yksityisenä vai kunnallisena pph:na? Jos miettii tulojen kannalta..

Kaksi saat ottaa omiesi lisäksi ja vielä eskarilaisen/ekaluokkalaisen "puolikkaaksi", mutta harvemmin kellään näitä puolikkaita on. Palkasta sen verran, että minä saan neljästä hoitolapsesta ikälisineen noin 2000 euroa kuukaudessa. Olen ollut työssä 7v.

[QUOTE="aapee";28341077]Niin aivan... Kumpihan sitten ois järkevämpää, yksityisenä vai kunnallisena pph:na? Jos miettii tulojen kannalta..[/QUOTE]

Yksityisenä määrittelet itse hoitomaksun, tosin ei vanhemmat mitään maltaita maksa :laugh: jos pyydät liikaa et saa hoidettavia. Yksityinen tosin voi myös rajata hoitoaikoja ja hoidettavat valita melko pitkälle itse. No jos hoitoajat on liian kapea, et saa hoidettavia ja jos oot liian kranttu et saa hoidettavia. Joudut hankkimaan toiminimen ja maksamaan itse telllit ja lellit.
Kunnalla kunta määrää sun työajat, palkan etkä voi itse päättää ketä otat hoitoon.

[QUOTE="vieras";28341113]Yksityisenä määrittelet itse hoitomaksun, tosin ei vanhemmat mitään maltaita maksa :laugh: jos pyydät liikaa et saa hoidettavia. Yksityinen tosin voi myös rajata hoitoaikoja ja hoidettavat valita melko pitkälle itse. No jos hoitoajat on liian kapea, et saa hoidettavia ja jos oot liian kranttu et saa hoidettavia. Joudut hankkimaan toiminimen ja maksamaan itse telllit ja lellit.
Kunnalla kunta määrää sun työajat, palkan etkä voi itse päättää ketä otat hoitoon.[/QUOTE]

Höpö höpö ei tarvita mitään toiminimeä! Ypph on yksityinen ammatinharjoittajia ja maksaa YEL maksua itse. Kunta ei nyt ihmeemmin pysty määräämään kunnallisten pph työaikaa.Niille tuli työehtolaki ja kahdeksan tunnin päivät.Mahdolliset ylimääräiset tunti saa tasoitusvapaana ja lapset jossain muualla silloin hoidossa. Ap googlaa netistä jonkin yhdistyksen sivuille tai vaikka hoitopaikka.netistä. Ei ihan kannata uskoa tämän palstan jokapaikan höylätietäjiin....

niin maksat ennakot vakuutukset jne itse
riippuu siitä missäpäin maata asut mikä on ns. suositus hinta mutta hinnanhan lopulta määrität itse.
Lohjan yksityiset ppht esim. kannattaa googlailla hintoja ja inffoa. Ja sitten hoitopaikka.net sieltä saat ehkä kattavimman tietopaketin suosittelen.

Tuolla koulutuksella sinun kannattaa erikoistua, esim musiikki tai liikuntapainotteiseksi hoitajaksi. Tai sitten oppimispainotteiseksi hoitajaksi esim. opetat lapsille jo pienestä leikin avulla lukemaan jne. Kunnissa/kaupungeissa on monissa käytössä palvelusetelit, joilla vanhemmat voivat valita mielensä hoitajan ja juuri tuollainen johonkin asiaan erikoistunut hoitsu saa ryhmän helposti täyteen ja kun koulutustakin löytyy. Itse olen LTO ja sain heti hoitoryhmän täyteen :)

[QUOTE="vieras";28341026]Lapsia voi olla 4½ ja palkka on pieni.[/QUOTE]

Minulla on neljä ja puolikas hoitolapsi päälle.Kuukausitulot yli 3000€ .Toki maksan verot ja YEL maksut siitä.Ensin saa vähentää verottoman kulukorvauksen vähän yli satasen lapsi eli minulla yli 500€.Veroja kuitenkin nyt joka ikinen maksaa tuloistaan...YEL maksut sää vähentää verotuksessa.

Itse kunnallisena pph:na ja kahden oman lisäksi 2,5 hoitolasta. Käteen jää noin tonni kuukaudessa, riippuen miten hoitolapset paikalla (paljonko kustannuskorvauksia tulee). Ei todellakaan kultakaivos taloudellisesti, mutta saa olla omat lapset kotona äidin kanssa ja löytyy leikkiseuraa. Työn mukavuus riippuu paljon siitä, millaisia perheitä saa asiakkaakseen. Meitä on niin moneen junaan. Yksityisenä voi itse valita asiakkaansa, kunnallisena moni asia taas tulee ns.talon puolesta.

Yhteistyössä