Perhepäivähoitajan palkka ja ehdot, tietääkö joku???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahdollinen PPH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahdollinen PPH

Vieras
Kertokaahan joku, jolla on edes vähän tietoa siitä mitä kunnalliselle PPH:lle maksetaan palkkaa yhdestä tai kahdesta hoitolapsesta.
Ja mitenkäs nuo ehtoasiat, pystyykö itse vaikuttamaan yhtään hoitoaikoihin, esim. mihin aikaan aikaisintaan saa lasta tuoda hoitoon tai hakea pois.
Onko jotain muita kohtia, joihin saa itse vaikuttaa?

Ja siis itselläni on 3 lasta, eli saisin siis vain 1 hoitolapsen, eikö totta? Vai yksi täysipäiväinen ja toinen puolipäiväinen, vai miten se menee?

Olisin kiitollinen vastauksista.
Harkitsen itse ehkä mahdollisesti ryhtyväni PPH:ksi koska aleella jossa asun on aivan mieletön pula hoitajista.
Haluan kuitenkin ottaa ensin hyvin selvää, mihin olen ryhtymässä, ennekuin edes soitan kunnalle ja ryhdyn tiedustelemaan tilannetta.

Oletko suorittanut pph tutkinnon?aika monet kunnalliset perhepäivä hoitajat jo ovat suorittaneet perhepäivähoitaja tutkinnon ja sitä myöskin vaaditaan,että eivät enään kunnalle palkkaa sellaista joka ei ole suorittanut perhepäivähoitajan tutkintoa.

Itselläni palkka on 1200euroa eli käteen jää 1000euroa,kun menee vero ja mulla hoidossa 4 lasta.
mulla on kaksi täysipäiväistä ja kaksi osapäiväistä,omia lapsia mulla ei ole.
perhepäivähoitajan palkka ei siis ole mikään sellainen että sillä eläisi,jos siihen ryhtyy,pitää rakastaa lapsia todella kovasti niinkuin mä pidän kovasti lapsista.

työaika mulla on klo:7-18 ja työaikaan en voi vaikuttaa,koska olen kunnallinen,yksityinen perhepäivähoitaja voi vaikuttaa omaan työaikaansa.

Meillä ei kunta edes palkkaa hoitajaa, joka voisi ottaa vain yhden lapsen hoitoon. Jos esim. jonain päivänä olisi vain yksi hoitolapsi, niin tarhaan pitää mennä tämän kanssa, vaikka olisi omiakin lapsia. Nämä sitten tarhaan mukaan. Mä en tiedä, mitä olisi palkka yhdestä. Ap voisi ottaa 1,5 lasta. Puolikkaan pitää olla eskarilainen tai koululainen. Mulla on neljä hoidokkia ja palkka vähän vajaa 1600 + verottomat kustannuskorvaukset 4,55/lapsi/hoitopäivä. Työpäivä päättyy viimeistään klo 17 ja alkaa aikaisintaan 6.30. Meidän kunnassa joutuu lapset vuorohoitoon, jos on tarvetta hoidolle noitten aikojen ulkopuolella. Perhepäivähoitajat ei hoida vuorohoitolapsia, mutta muuten ei juurikaan pysty mihinkään vaikuttamaan.

Meillä varmaan palkattaisiin yhdellekin hoitaja, tai en tiedä varmasti.. Mut palkkaahan siitä ei saa kun 350? ja työpäivät on pitkiä, että jos jaksaa alle kahden euron tuntipalkalla vääntää, niin sitten. Itselläni on kolme lasta hoidossa ja tuntuu, että palkkaus ei ole riittävä työmäärään nähden..

Tessin mukainen palkka on 353,91/kokopäivälapsi, 176,96/puolipäivälapsi. Kulukorvaus n.4,5?/kokopäivälapsi/pvä. Jos hoitajalta voidaan varata 1½ paikkaa niin palkka määräytyy sen 1½ paikan mukaan vaikka hoidossa olisikin vain yksi lapsi.

Lisiä maksetaan jos on paljon työvuosia (5,10), ja ryhmän hoitoisuuden mukaan (TVA). Joissain kunnissa maksetaan jos on koulutus, tai palkkaa omista lapsista, mutta ei siis kaikissa.

Työaika 43h 15 min/vko (keskimäärin), sen jälkeen maksetaan ylityökorvausta. Työ on usein jaksotyötä (2-4vko).

Ja ryhmässä tosiaan saa olla neljä alle kouluikäistä ja lisäksi puolikkaana eskari tai koululainen, omat alle kouluikäiset mukaanlukien.

Se kuinka paljon voi vaikuttaa esim. työaikoihin jne. riippuu kunnasta, ja siitä millaisia lapsia on hoidossa.

Tämä siis yleisesti, kunnissa on eroja. Perhepäivähoitajan palkkaus on aika kimurantti, eikä siihen ihan tässä pysty tyhjentävästi vastaamaan. Esim. oma palkkani (varatut paikat+TVA+henkilökohtaiset lisät) n. 2500?/kk, täydellä ryhmällä, ja meillä sekään ei vaikuttaisi, vaikka olisi omia, kun niistä maksetaan palkka samoin kuin vieraista lapsista.

Yhteistyössä