Perhepäivähoitajalla 3 lasta kaikki alle 2v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oivoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oivoi

Vieras
eivät käy kerhoissa koska lapset ovat niin pieniä, ei mahdu kaikki rattaisiin, alle 2v ei varmasti jaksa kävellä niin pitkää matkaa.

1v nukkuu vielä 2 päikkärit joten hänen ehdolla mennään. eivät siis ilmeisesti puistoilekkaan kun sinnekkin matkaa..
Harmittaa vähän kun ainoa paikka mikä meille tarjottiin kunnasta.

oma 3v tottunut käymään seurakunnan kerhoissa ja haluaisi varmasti ikäisiään leikkitovereita.

tuntuu myös että nuin pienet varmasti tarvitsevat paljon hoitoa, syöttämistä vaipatusta nukuttamista niin ei hoitajaltakaan varmasti lapselleni löydy aikaa kovin. Jos aktiviteetteja ei löydy niin tietäähän sen että lapsi turhautuu ja alkaa kiukuttelemaan ja tekemään ilkeyksiä.

ja minä riemuitsisin pph paikasta lapselle... on se sellaista... oletko ajatellut, et on olemassa ihan perheitä, joissa on 3-4 alle 3v?? mitäs sitten, kun lapset ovat omia ja paikalla aina vaipatettavina, syötettävinä jne...?

Minun lapseni pph:lla jolla yhteensä siis kolme alle 2v. ja omani 3,5v. Käyvät kaksi kertaa viikossa kerhossa/jumpassa, menevät joko autolla, linja-autolla tai kävellen. Toisaalta oma poikani leikkii mielellään myös pienempien lasten kanssa, ei kai koe heitä liian pieniksi :) Tämähän riippuu lapsesta tosi paljon. Ulkoilevat kahdesti päivässä, paitsi jos sataa pikku-ukkoja taivaalta, tällöin puuhailevat sisällä.

Kysyin jo viedessäni, miltä tuntuu pikkuisten kanssa ja hän tuumasi, että aikaa on riittävästi pukemisiin sekä muihin hoitojuttuihin, kaikki neljä muksua saavat yksilöllistä hoitoa ja ikätasoonsa nähden sopivia leluja yms.

Miksi viet pph:lle jos et etsi kodinomaisuutta (= normaaleja arkivirikkeitä) vaan lapsesi tarvitsee kerhoja yms.? Itse en olisi edes osannut kaivata kerhotoimintaa, ei silti haittaa että käyvät.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Minua aina kiehtoo nämä "rajoitukset" perhepäivähoitajien lapsimäärässä.
Ymmärrän, että moisia tarvitaan, mutta samalla mietityttää kovin niiden kriteerit....

Itsellä oli aikoinaan 8 lasta alle kouluiän ja hyvin päästiin kaikkialle minne haluttiin eikä kukaan jäänyt hoivaa vaille. Se toisaalta ehkä ääriesimerkki eikä tilanne jonka olisi valinnut, mikäli ei olisi ollut ulkoisia olosuhteita siihen suuntaan ohjaamassa.

Nykyään parina päivänä viikossa hoidan omia pieniä sekä lapsenlapsia. Lapsia on silloin yhteensä 6, joista kaksi on osan päivää eskarissa (6-vuotiaat).
Pienemmän ovat 4, 3, 1 ja 1 v - enkä todellakaan koe, että heitä olisi enemmän kuin mihin yksi mummeli pystyy. Hyvin päästään neljän nuorimmaisen kanssa perhekerhoonkin.
:)

• Tykkää
Reactions: emppu75
olen hakenut 2 paikkakunnan päiväkotiin ensisijaisesti. Päiväkodin aluejohtaja joka paikkaa tarjosi ettei paikkoja yksinkertaisesti ole.

Juu tiedän että joillakin on lapsia pienellä ikäerolla. mutta kyse on perhepäivähoitajasta ja monikin täällä palstalla on harmitellut kuinka heidän muksun on pitänyt kasvaa "isommaksi" kun onkaan pienen tultua perheeseen.. eikö tässä vähän kävisi samoin.
Tosin voinhan olla väärässäkin.. harmittaa vain tämä tilanne mikä paikkakunnallamme on.

Pk:ssa saa olla SEITSEMÄN sinun lapsesi ikäistä lasta yhden hoitajan vastuulla. Aika moni 3-vuotiaskin on vielä pieni, lisäksi ryhmässä voi "tilapäisesti" olla pienten ryhmästä alle 3-vuotiaita.

niin ja ei tuo ikäero muihin lapsiin niin haittaisikaan jos kävisivät nuissa jumpissa tai kerhoissa,,, edes puistossa missä lapsi voisi halutessaan leikkiä ikäistensä lasten kanssa. Jos ulkoilu rajoittuu kulkemisen takia vain kodin ja pihan välille niin on se vähän surkeaa??

Tosin ymmärrän että vaikea on kulkea nuin pienten kanssa rattailla kun ei ole paikkoja kaikille..

Munkin mielestä on ihan eriasia että on itellä monta pientä kun se että hoitaa toisen pieniä. Omassa perheessä jokainen sopeutuu tilanteeseen sitä mukaa kun niitä pieniä siihen perheeseen tulee ja ne on omia. Pph:lle vaan yks kaunis päivä tuodaan ihan pieni joka on pois omasta kodista. Mä en koskaan halunnu lastani pph:lle vaikka nyt tiedänkin että on olemassa aivan ihania pph tätejä, mutta kaikki ei sitä oo ja se laps on yhden tädin armoilla, jos pieni itkee tädin aika menee häne kanssaan ja isommat pärjää. Työpaikka jossa ei ole aikuiskontrollia.
Toivottavasti teillä kuitenkin menee hyvin. Voisin kuvitella että mun 5 vuotias tykkäis olla tollasessa paikassa kun on kova hoitamaan pienempiään ja haluis itellekin pikkusisaruksen.

Siis kuinka pitkä matka sinne puistoon on?

Meidän tyttö on pph:lla, jolla on yksi 1-vuotias, kaksi juuri 2 vuotta täyttänyttä ja yksi kolmevuotias. he kävelevät joka päivä puistoon vähän vajaan kilometrin matkan, ja ainoa joka tuplarattaissa istuu, on tuo 1-vuotias. Muut, mukaanlukien oma 2-vuotiaani joka kotioloissa ei pitkiä matkoja tallustele, kävelevät reippaasti. Hyvin sujuu. Kerhot ja muut ovat kaukana joten niissä eivät pahemmin käy. Askartelevat, laittavat ruokaa jne., nähdäkseni myös 3-vuotias siellä viihtyy ihan hyvin. Näiden vakilasten lisäksi hoitajalla käy n. kahtena päivänä viikossa vielä yksi 2-vuotias varahoidossa säännöllisesti, koska vakilapsista kaksi on osa-aikahoidossa (arkivapaita).

Hoitaja on yli viisikymppinen, reipas naisihminen, ja hyvin on pärjännyt näiden kanssa, ja mielestäni saavat ihan monipuolista, hyvää ja perusturvallista kotihoitoa. Iloisilla mielin jäävät hoitoon ja lähtevät sieltä. Ja sanottakoon, että kaikki alle 3-vuotiaat ovat vielä vaipoissa ja nuorinta 1-vuotiasta pitää syöttää, 2-vuotiaitakin tietysti pitää ruokailussa aikalailla auttaa.

Minulla on kaksi 1-vuotiasta ja yksi 2-vuotias ja yksi 3-vuotias. Hyvin pääsemme menemään ja jos noi pienet nukahtaa aamupäiväulkoilussa niin so what? Nukkuvat kuitenkin päikkärit muiden kanssa. Käymme srk:n kerhossa ja perhekahvilassakin tällä kokoonpanolla. 2- ja 3-vuotiaat kävelevät. Hidasta meno välillä on, mutta meillä on 9 tuntia päivässä aikaa ;-D

Yhteistyössä