Perhepäivähoitajakin on ihminen ja hänellä on elämä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "perhepäivähoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"perhepäivähoitaja"

Vieras
Hoitoaikojen ja päivien tulisi pitää paikkansa myös perhepäivähoidossa. Mulle on muutaman vuoden aikana tullut useita perheitä asiakkaiksi, joille tämmöinen on vaikeaa. Onneksi ei sentään kaikki. Jos hoitoajaksi on sovittu esim 6.30, niin ei lasta voi tuoda hoitoon jo 6.10 tai jos on sovittu että haku on 16.00, niin ei voi olettaa lasta voidaan pitää puoli viiteen hoidossa. Ihan vain siksi että sähän olet vaan kotona.
On se hoitajallekkin ikävää kun perheet yllättää hoitajan vähissä vaatteissa aamulla ilmestymällä eteiseen puolituntia etuajassa. Tai toisessa päässä päivää esim kampaamo/lääkäri/harrastus jää väliin, koska lapsi haetaan puolituntia myöhässä. Samoin aamutuonnin venyttäminen on ikävää. Tarkoitan, että jos tuonti on sovittu 7.30 ja tullaankin ilmoittamatta vasta 8.15. Turhauttavaa odotusta.
Kyllähän me hoitajat yleensä joustetaan, kun on tarvetta satunnaiseen yliltykseen ja kun sitä pyydetään, mutta säännöllinen vanhempien ilmoittamaton välinpitämättömyys on ikävää.
Sitten vanhemmat ihmettelevät hoitajan ylityövapaita ja ovat niistä vihassa, kun ei tahdota käyttää varahoitona päiväkotia. Tulee paljon turhaa ylityötä turhista hoitoajoista.
Ja sitten toinen ihmetyksen aihe, poissaolot. Ettei niistä aina ilmoiteta. Menee ruokia hukkaan ja niitä ei pph:lle korvata.
Työ on toisaalta oikeasti ihanaa ja antoisaa, kun se toimii perheiden kanssa, mutta kovin aiheuttaa stressiä jos ei. Varmaan myös päiväkodissa on vastaavia ongelmia, mutta onneksi siellä ei ole hoitajan palkasta pois jos lapsi ei tule yms.

no varmasti menisi viesti parhaiten perille jos kertoisit tämän kyseisille vanhemmille. Ihan ystävällisesti voi asian muotoilla vaikka näin: Meillä on sovittu hoitoajat niin, että tuotte lapsen aamulla klo 7 ja haette klo 16. Toivon, että noudattaisitte näitä hoitoaikoja jatkossa tarkemmin, minulla on nimittäin iltaisin muita menoja ja aamuisinkin on hommaa ennen lasten tuloa. Pidetään sopimuksista kiinni.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Tämä on ihan yleinen ilmiö, kasvavassa määrin, myös päiväkodeissa. Hoitoajat sovitaan mutta niistä ei pidetä kiinni. Ja tällä en tarkoita sitä että sovitaan että lapsi tulee hoitoon klo 8 ja hän tuleekin vaikka 08:30, vaan sitä että tänään tulee klo 10, huomenna klo 10:30, seuraavana päivänä klo 9, sitten klo 11 (että ehtii just syömään) ja kappas, yhtäkkiä ilmestyykin klo 8. Ja ei siinäkään mitään jos ryhmässä olisi yksi tai kaksi miten sattuu-tulijaa, mutta kun ryhmässä on 20 miten sattuu-tulijaa niin kyllä se aikalailla vaikeuttaa sitä ryhmän toimivuutta kun ei koskaan tiedä mihin aikaan on lapset paikalla. Sitten kun aloitetaan toiminta niin vanhemmat suutuvat kun heidän lapsensa ei ehtinyt mukaan.

[QUOTE="hmmm";28003386]Kokeile joskus ettet avaa ovea klo 06:10. Tai että jos ei neljään mennessä ole hakemassa niin soitat. Ja viiden minuutin päästä uudestaan. Ja uudestaan.[/QUOTE]

Hyvä ehdotus. Jos siis sanominen ei auta.

Tiedostan toki työni "ongelmat" ja kakkaiset puolet. Sekä työni hyvät puolet. Ja kaikkihan valitsevat toki itseammattinsa jne. Halusin vain keskustella asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap perhepäivähoitaja;28003447:
Tiedostan toki työni "ongelmat" ja kakkaiset puolet. Sekä työni hyvät puolet. Ja kaikkihan valitsevat toki itseammattinsa jne. Halusin vain keskustella asiasta.

Joka työssä on huonot puolensa mutta säännöllinen työajan ylitys ei kuulu niihin. Ei voi ajatella että "tämän työn huono puoli on se etten koskaan tiedä mihin aikaan työni alkaa enkä koksaan tiedä mihin aikaan se loppuu". Tyäaika on työaika ja sitä pitää vanhempien kunnioittaa. Mikäli pph:n työajat eivät vanhemmille sovi, voivat vanhemmat hakea lapselleen hoitopaikan päiväkodista.

Yhteistyö toimii molempiin suuntiin ja edellyttää molempien osapuolten aktiivisuutta. Pph ei voi yksin yrittää olla yhteistyössä jos vanhemmat blokkaavat.

jos meillä päiväkodissa on ilmoitettu että ensimmäinen lapsi tulee 6:30 niin ovia ei avata ennen kuin 6:30, vaikka siellä olisi henkilökunta sisälläkin. paikalla ei yleensä ole kuin hoitoapulainen keittämässä puuroa ja hoitoapulainen ei saa ottaa lapsia vastaan. Hoitajan työaika alkaa yleensä samaan aikaan kun ensimmäisen lapsen hoitoaika alkaa.

jos meillä päiväkodissa on ilmoitettu että ensimmäinen lapsi tulee 6:30 niin ovia ei avata ennen kuin 6:30, vaikka siellä olisi henkilökunta sisälläkin. paikalla ei yleensä ole kuin hoitoapulainen keittämässä puuroa ja hoitoapulainen ei saa ottaa lapsia vastaan. Hoitajan työaika alkaa yleensä samaan aikaan kun ensimmäisen lapsen hoitoaika alkaa.

Juurikin näin.

Tiedän päiväkodin missä äiti sai rauhassa soitella ovikelloa ennen hoitoajan alkamista, kukaan ei mennyt avaamaan ovea.

Alkuperäinen kirjoittaja ap perhepäivähoitaja;28003378:
Olen kyllä toki sanonut ja sanonut oikein selkeästi ja suoraan. Sekä aluejohtajallekin sanonut. Mutta ei se auta.

siinä tapauksessa mä en avaisi ovea ennen kuin 6.30 (jos nyt hoitoaika alkaa 6.30). Ihan rauhassa saisivat seisoskella oven takana siihen saakka. Tai voithan sä purkaa koko hoitosopimuksen jos ei sääntöjä noudateta. Varmasti löydät tilalle toisen lapsen tilalle, perhepäivähoitajistahan on pulaa.

Ajatuksena että en avaisi ovea kuin vähän ennen hoitoajan alkua tuntuu vain niin julmalta. Olla sisällä niinkuin ei ymmärtäisi että perhe on ovella/pihalla. Tämä hoitoaika asia on tosiaan noussut muutaman viime vuoden aikana näkyvästi. Jotenkin sitä on niin yksin pph:na tämän asian kanssa, olla yksin hoitajana "julma". Vaikka asia on toki todellinen ja hoitajana oikeassa.

Mä tein kerran niin krooniselle myöhästelijälle (pomon suostumuksella) että kun ilmoitti taas kerran puoli tuntia ennen sovittua hakuaikaa että tuleekin myöhästymään 45min niin sanin että valitettavasti mun on ihan pakko lähteä silloin kun mun työaika loppuu mutta että jos ette millään ehdi lasta hakea niin onneksi mun mieheni on kotona niin mies seisoo lapsen kanssa ulkona niin pitkään että ehditte paikalle.

Yllättäen olikin täysin oikeaan aikaan lasta hakemassa kun tiesi että mun mies ei todella olisi muuta tehnyt kuin vahtinut että lapsi pysyy pihassa ja ei satuta itseään. Lapsi oli jo isompi, menossa syksyllä eskariin, joten 45min ylimääräinen odottelu olisi varmasti ollut lapselle yhtä tuskaa.

Sen jälkeen joku meni perille ja ovat olleet aina ajoissa.

Yksi varmasti toimiva vaihtoehto näille myöhästelijöille on ilmoittaa että lapsi löytyy oikean hakuajan jälkeen lähipäikystä. Ja aamuisin mun ovet eivät aukea kuin sovittuun aikaan jos muutoksesta ei olla ilmoitettu viimeistään illalla (tai ei ole hätätilanne josta on soitettu/viestitetty aamusta ja sovittu niin).

Alkuperäinen kirjoittaja ap perhepäivähoitaja;28003528:
Ajatuksena että en avaisi ovea kuin vähän ennen hoitoajan alkua tuntuu vain niin julmalta. Olla sisällä niinkuin ei ymmärtäisi että perhe on ovella/pihalla. Tämä hoitoaika asia on tosiaan noussut muutaman viime vuoden aikana näkyvästi. Jotenkin sitä on niin yksin pph:na tämän asian kanssa, olla yksin hoitajana "julma". Vaikka asia on toki todellinen ja hoitajana oikeassa.

Ei se ole julmaa. minullakin ollut perheitä jotka eivät käsittäneet hoitoajan merkitystä. Niin rasittavaa.. minä ainakaan en avaa ovea kuin vasta silloin, kun hoitoaika alkaa. Minulla on muutakin tekemistä oman perheen kanssa kun kytätä hoitolasten tuloa, eli tulevat silloin kun on sovittu.. joku järjestys ja kohtuus sentään.

Ei kukaan muukaan suostu tekemään töitä ilman palkkaa työajan ulkopuolella. Mutta perhepäivähoitajilta sitä nähtävästi vaan odotetaan :/ En itse ole perhepäivähoitaja mutta olen ollut jutuissa heitin kanssa. Yks hoitaja kertoi että lapsi oli piirrettyjä kattonut kun äiti oli tullut hakemaan. Äiti oli vaan jäänyt katsomaan lapsen kanssa sohvalle piirrettyjä..Okei..

Alkuperäinen kirjoittaja ap perhepäivähoitaja;28003528:

Mitä jos kertoisit etukäteen että tästä lähtien en enää avaa aamulla ovea ennen kuin hoitoaika alkaa? Silloin vanhempi on saanut varoituksen ja osaa odottaa asiaa.

Itse hoitajana toimiessani ilmoitimme etukäteen, jotta lapset joita ei noudeta määräajalla tai tuodaan aikaisemmin siirretään sosiaalipäivystyksen hoitoon eli käytännössä tarkoitti sitä, että soitimme sosiaalityöntekijän paikalle ja minun hoitoaika loppui siihen ja täti jatkoi. Jo saatiin äiti noudattamaan aikoja ...

Alkuperäinen kirjoittaja ap perhepäivähoitaja;28003814:
Ehkä rohkenen tätä ehdotusta yrittää. Kuitenkin on vielä kyettävä toimimaan yhteistyössä aina sanojensa ja tekojensa jälkeen.

Tämä on koettu ainakin meillä töissä ongelmaksi. Kun yritetään laittaa vanhemmille rajoja (ensin nätisti, sitten rautalangasta vääntämällä, sitten tiukasti) saadan vain vihat niskoille ja työnteko vaikeutuu yleensä näinden vanhempien kanssa..

Yhteistyössä