perhepäivähoitaja vastaan päiväkoti ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ZIKI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ZIKI

Aktiivinen jäsen
06.03.2010
1 227
0
36
mielipiteitä kiitos ! Haluisin kuulla muiden mielipiteitä miks on valinnut toisen paremmaksi hoitovaihtoehdoksi. Meillä vaihtoehtona siis päiväkoti jossa n.60 lasta ( lapseni ryhmässä 24 alle 3 vuotiasta lasta ) Tai perhepäivähoitaja jolla lapseni mukaan lukien olisi 5 lasta.
Ja tärkein. Lapsi siis ollut jo kohta vuoden tuossa päiväkodissa, ja mahdollisesti haluaisin vaihtaa pienempään kun tuntuu että tuolla on ihan viidakon laki, ja aina kamala kaaos.
- kukaanhan ei varmaan varmaksi voi sanoa, mutta LUULISITKO että tuossa pph:lla olisi mahdollisesti lapsi harvemmin sairas ? Vai onko lapsellista kuvitella että isossa tilassa jossa on paljon ihmisiä ,liikkuu enemmän pöpöjä ja on herkempi tulemaan jatkuvasti kipeäksi ?

Lapsi kyllä tykkää HIRVEÄSTI käydä hoidossa. Vinkuu kaiket viikinloputkin koko aamupäivän että hoitoon, hoitoon...

Syötä sille lapselle maitohappobakteereita ja ehdottomasti siellä hoidossa jossa tykkää olla. Me just vaihettiin pph ja vaihettiin samantien takasin kun pph yksi pieni lapsi puri kavereita. PK ne on samanikäsiä ja toiminnat ja kaverit on oikealle ikäluokalle, en missään nimessä vaihtaisi kun kerran tykkää olla.

Tuossa tapauksessa valitsisin pph:n. Itse lto:na pidän kammottavana tuollaista 24 lapsen ryhmää ja vielä alle 3v:tä. Miten siellä lapsen kielikin kehittyy, kun meteli on varman aika kova ja jos tilat ovat ne kaksi-kolme huonetta, niin eihän sinä pysty edes pienryhmiin jakamaan tarpeeksi. Olisi kiva laittaa 24 kunnanpäättäjää samaan huoneeseen muutamaksi päiväksi tai vaikka kuukaudeksi tekemään omia hommiaa, soittamaan puheluita ilman omaa rauhaa jne... Kuka sitä kestäisi? Jos sen jälkeen alkaisi herua rahaa tähän tärkeään, mutta niin aliarvostettuun asiaan.

Jos lapsi tykkää käydä päiväkodissa ja hänellä on siellä kavereita, niin älä missään nimessä siirrä häntä muualle. Pph:lla on erilaiset ongelmat.

Meillä esikoinen oli ensimmäisen vuoden pph:lla, joka osoittautui täysin kelvottomaksi. Hänet siirrettiin kesken kauden toisiin tehtäviin. Nyt lapset ovat olleet päiväkodissa ja esikoinen viihtyy siellä loistavasti ja haluaisi päästä sinne myös lomilla ja sairaana ollessaan.

Alle 3v- lasten ryhmässä suositeltaisiin olevan 9lasta, että aika suurelta tuo ryhmäkoko kuulostaa. Muuten valitsisin ehdottomasti päiväkodin, sillä siellä hoitajilla on koulutus. Se, että paikalla on useampi hoitaja turvaa myös sitä, ettei "hoitovirheitä" tapahdu niin helposti, eli jos perhepäivähoitaja on inhottava lapsille, ei kukaan ole siitä hänelle huomauttamassa.

Voi olla nyt ihan ot mutta kun pph sairastuu joutuu lapsen viemään varahoitoon kun taas pk:ssa näin ei käy.Meidän edellinen pph oli jatkuvasti sairas ja varahoitopaikka kaukana.Nykyinen ei onneksi kovin sairastavainen taida olla ( koputtaa puuta)

[QUOTE="vieras";24947539]Syötä sille lapselle maitohappobakteereita ja ehdottomasti siellä hoidossa jossa tykkää olla. Me just vaihettiin pph ja vaihettiin samantien takasin kun pph yksi pieni lapsi puri kavereita. PK ne on samanikäsiä ja toiminnat ja kaverit on oikealle ikäluokalle, en missään nimessä vaihtaisi kun kerran tykkää olla.[/QUOTE]

maitohappobakteereilla voit vaikka pyyhkiä persettäs ! ( anteeksi karkeus ) Mut niitä on syötetty lähes syntymästä asti ja silti koko vuoden tyttö on viikon päivähoidossa, ja viikon pois, valehtelematta ympäri vuoden viikko kipeänä, seuraava terveenä, seuraava kipeänä. Mahatauti, flunssa, yskä, poskiontelotulehdus, keuhkoputkentulehdus....rupee riittämään. Pakko on töissä köydä, ei mahda minkään. Tyttö nyt reilut kaksi vuotta. Tämän vuoden aikana itselleni kolmet potkut lapsen sairauksien takia kun olen ollut jatkuvasti pois, melkein enemmän pois kun töissä.....laitontahan se on sen perusteella irtisanoa mut minkäs teet kun koeajalla käy puolin ja toisin ilman syytä tuo irtisanominen...alkaa vähän neuvot loppua.

Lapsista huomaa kyllä selvästi, milloin asiat ovat hyvin ja milloin jokin on huonosti. Jos hän pitää päiväkodistaan, pitäisin lapsen siellä tutussa kaveriseurassa, vaikka ryhmäkoko kuulostaakin hurjalta. Ylipäänsäkin en itse laittaisi lastani pph:lle ellen tuntisi kyseistä hoitajaa erityisen hyvin ja luottaisi tähän 100%sti. Kuka heidän toimiaan siellä päivät pitkät valvoo.

No, mä työllistyin yllättäen, joten 1,5-vuotias ei päässyt pph:lle mun toiveiden mukaan, vaan aloitti ryhmiksessä. Sinänsä siinä ei ollut muuta vikaa kuin a)rauhattomuus ja b)lapsi oli koko ajan sairaana. Lapsi sai 2-vuotiaana paikan pph:lta, ja sinne vaihdettiin, ja se oli loistopäätös. Kotona illat ovat rauhoittuneet, lapsi nukkuu paremmin, ja ennen kaikkea on sairastanut ihan hirveän vähän. Viime keväänä oli ihme, jos oli jossain välissä viikon terveenä, mutta nyt tänä syksynä on ollut vasta kaksi pientä flunssaa! :)

Mutta tietysti, meille nyt sattui ihana pph, jolta alunperinkin paikkaa toivoin kun hänet tunnen. Tällaisia eivät kaikki ole. Mutta minusta alle 3-vuotiaan paikka ei ole noin isossa ryhmässä, eikä päiväkodissa ehkä muutenkaan. Omani toivon viihtyvän pph:lla ainakin 4-vuotiaaksi, mutta tilanteen mukaan mennään.

Riippuu ihan päiväkodista ja pph:sta. Meillä lapsi on pph:lla missä on 3 samanikäistä myös ja pph on ihana sekä lapsiin- ja nuoriin suuntautunut lähihoitaja ammatiltaan. Ollaan todella tyytyväisiä ja onnellisia, että meille kävi niin hyvä tuuri, koska sitä ei oikein tiedä etukäteen minkälaisen pph:n armoille joutuu lapsensa jättämään hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaihdoin;24947752:
No, mä työllistyin yllättäen, joten 1,5-vuotias ei päässyt pph:lle mun toiveiden mukaan, vaan aloitti ryhmiksessä. Sinänsä siinä ei ollut muuta vikaa kuin a)rauhattomuus ja b)lapsi oli koko ajan sairaana. Lapsi sai 2-vuotiaana paikan pph:lta, ja sinne vaihdettiin, ja se oli loistopäätös. Kotona illat ovat rauhoittuneet, lapsi nukkuu paremmin, ja ennen kaikkea on sairastanut ihan hirveän vähän. Viime keväänä oli ihme, jos oli jossain välissä viikon terveenä, mutta nyt tänä syksynä on ollut vasta kaksi pientä flunssaa! :)

Mutta tietysti, meille nyt sattui ihana pph, jolta alunperinkin paikkaa toivoin kun hänet tunnen. Tällaisia eivät kaikki ole. Mutta minusta alle 3-vuotiaan paikka ei ole noin isossa ryhmässä, eikä päiväkodissa ehkä muutenkaan. Omani toivon viihtyvän pph:lla ainakin 4-vuotiaaksi, mutta tilanteen mukaan mennään.

ONNEA! Ite ole pph ja monet hulivili lapset saanut päiväkodista hoitoon . Lapset olleet päiväkodin henkilöklunnan mielestä jo valmista kamaa lääkitykselle.
Moni lapsi rauhoittunut luonani kun vaan on saanut aikaa itselleen ja huomioista ei ole tarvinnut kilpailla. Ja toki tavat jokainen oppii luonani mutta ei millään uhkaa kiristä tyylillä.
Meil on leppoista meininkiä tällä hetkellä. 5v 4v 2v ja 1v menevät kuin sisarukset päivisin. Mukaan liittyy iltapäivällä oma eskarilainen ja 2 koululaista ( 9v ja 11v)
Normaalia kotielämää tääl vietetään. Lapset tietää päivän rytmin ja ulkoillakin saa kaks kertaa päivässä. Kirjoja joka päivä luetaan ja askartelua joka toinen päivä sillä nyt ollut todella hyvät ulkoilu säät ja siel menee aikaa useimmiten parituntia. Askartelut lisääntyy pakkasten myötä. Ja sitten tehdääkin pitkäkestoisia töitä. Esim peikon metsää aletaan tekee nyt kun materiaalia luonnosta kerätty syksyn ajan.

Mulla ei ollut mitään mahdollisuutta edes valita pph:n ja päiväkodin välillä, sillä tarvitsen lapselle hoitoa lähes 10h/vrk ja perhepäivähoitajillahan tuli se työaikalaki. Itsellä on siis pitkä matka töihin ja se vie aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaihdoin;24947752:

Se terveys nyt johtuu vain ja ainoastaan siitä että lapsi sairastellessaan sai vastustuskyvyn. Meillä ei ole mitään piikkejä tullut päiväkodissa kun muutenkin ollaan sosiaalisia ja käydään kerhoissa eikä olla vain kotona.

En veisi kumpaankaan. Missä kaupungissa on päiväkodissa 24 lapsen pienten ryhmä? Eipä ole koskaan tullut tuollaista vastaan.

Ja perhepäivähoitajallakaan ei lain mukaan saa olla viittä kokopäiväistä hoitolasta. Voi olla korkeintaan neljä + eskarilainen, joka on puolipäivähoidossa.

En veisi kumpaankaan. Missä kaupungissa on päiväkodissa 24 lapsen pienten ryhmä? Eipä ole koskaan tullut tuollaista vastaan.

Ja perhepäivähoitajallakaan ei lain mukaan saa olla viittä kokopäiväistä hoitolasta. Voi olla korkeintaan neljä + eskarilainen, joka on puolipäivähoidossa.

Ei kyse varmaankaan ole pienten ryhmästä jos lapsia on 24 ja lapsi on täyttänyt 3v vaan ryhmässä voi olla 3-5-vuotiaita.

Mä vaihtaisin päiväkotia, jollei asioihin pysty nykyisessä pk:ssa vaikuttamaan. Meillä oli päiväkodissa 26 lasta isojen ryhmässä ja ihan järkyttävä meno. Lapsen sain onneksi sopivasti silloin kotiin, mutta perheen nuoremmat lapset menivät toiseen päiväkotiin, jossa ei vastaavia jättiryhmiä toteuteta ja muutenkin ote parempi kaikkeen. Kun olin ekana viikkona päiväkotiin tutustumassa, ihmettelin, miten täällä voi olla niin hyvä järjestys ja hiljaista, vaikka monta lasta pienissä tiloissa.

Päiväkoteja on erilaisia, ei kannata tyytyä huonoon.

Meillä lapsi meni pph:lle 2-vuotiaana ja siirtyi sieltä vasta 6-vuotiaana eskarin myötä päiväkotiin.

+ pieni ryhmä (matala melutaso)
+ kotiruoka
+ sama ryhmä ja sama hoitaja

En ole valinnut omilleni vielä kumpaakaan hoitomuotoa, mutta en ikinä laittaisi alle 3-vuotiasta llasta 24 hengen ryhmään. Eikös tuo ole iso ryhmä vaikka ekaluokkalaisiakin.. Aikamoinen meno voi olla pahimmillaan ja luulenpa, että vaikka olisi minkälaiset kasvatuksen akrobaatit töissä ja tilat hienot, niin silti on liian meluisaa ja ihan vain liikaa sosiaalisia suhteita pienelle lapselle.

Tokikaan en vaihtaisi lapseni tykkäämästä päiväkodista kenelle tahansa perhepäivähoitajalle, vaan vain hyvälle sellaiselle. Uskon kyllä, että kirkkaasti suurin osa heistä on hyviä. Eli jos tarjolla on hyvä paikka pph:lla, niin sinne sitten vain! Kannattaa kyllä miettiä siirtymäajankohtaa, ettei ole muita mullistuksia lapsella. Ja jos lapsi on jo lähemmäs 3-vuotias, niin hänellä voi jo olla kavereitakin, joihin sitten kannattaisi pitää yhteyttä iltaisin ja viikonloppuisin.

Mulla ei ollut mitään mahdollisuutta edes valita pph:n ja päiväkodin välillä, sillä tarvitsen lapselle hoitoa lähes 10h/vrk ja perhepäivähoitajillahan tuli se työaikalaki. Itsellä on siis pitkä matka töihin ja se vie aikaa.

ryhmis toimii 24h.
Tai mieti voitko lyhentää päivää muuttamalla lähemmäksi työtä. Hoitopaikan saa myös työpaikan vierestä.

Olen ollut perhepäivähoitajana, ja päiväkodissa. Päiväkodissa ollessani mietin paljon sitä, miten lapsilla on mielekkäämpi elämä jos saavat olla hyvällä perhepäivähoitajalla!

[QUOTE="vieras";24948638]Ei kyse varmaankaan ole pienten ryhmästä jos lapsia on 24 ja lapsi on täyttänyt 3v vaan ryhmässä voi olla 3-5-vuotiaita.

Mä vaihtaisin päiväkotia, jollei asioihin pysty nykyisessä pk:ssa vaikuttamaan. Meillä oli päiväkodissa 26 lasta isojen ryhmässä ja ihan järkyttävä meno. Lapsen sain onneksi sopivasti silloin kotiin, mutta perheen nuoremmat lapset menivät toiseen päiväkotiin, jossa ei vastaavia jättiryhmiä toteuteta ja muutenkin ote parempi kaikkeen. Kun olin ekana viikkona päiväkotiin tutustumassa, ihmettelin, miten täällä voi olla niin hyvä järjestys ja hiljaista, vaikka monta lasta pienissä tiloissa.

Päiväkoteja on erilaisia, ei kannata tyytyä huonoon.[/QUOTE]

Ap.n lapsi on reilut 2v ja sanoo että ryhmässä siis 24kpl alle 3v. Itse olin ryhmässä jossa 1-3v 17kpl ja sekin oli jo hirveää.

Yhteistyössä