Perhepäivähoitajaksi vuodeksi - onko hyvä vaihtoehto?

kpb
Hei voitteko jeesata...

Pohdin tässä, että josko jäisin vielä vuodeksi kotiin ja ottaisin kaksi hoitolasta omien kahteni rinnalle. Juttelin päiväkodin johtajan kanssa ja hän sanoi, että voisi hyvin palkata minut perhepäivähoitajaksi.

Pohdin tätä vaihtoehtoa koska nuorempi lapseni on vielä suunnitellun työhönmeno ajankohdan aikaan alle 1½vuotias. Vanhempi tuolloin 3½vuotias.

Minulla suvussa perhepäivähoitajia joilta saisin vinkkejä ja 'työnohjausta'. Lisäksi minulla on jo kokemusta työskentelystä lasten kanssa. Uskoisin, että pienellä perehtymisellä pph päivärytmiin ja muuhun olisin valmis työhön.

Mutta siis voitteko auttaa pohtimaan kaikki mahdollisia työn huonoja ja hyviä puolia?

Sen tiedän jo, että palkkaus ei olisi sama kuin jos menisin takaisin omaan työhöni. Mutta jotenkin tuntuu tärkeämmältä antaa lapsilleni vielä vuosi aikaa olla kotona. Ja pph vaihtoehdossa he saisivat kotiin myös uusia tuttavuuksia. Hmmm.

Onko kukaan kokeillut tätä vaihtoehtoa?

Onko ihan hullu idea?

Kiitos kaikista kommenteista!

vieras
No kukaan ei varmaankaan kovin äkkiä sulle lastaan tuo, kaikki haluaa pitkäaikaisemman suhteen hoitajaan. Ja tämän hetken työllisyystilanne myös vähentää hoitajien tarvetta, että ei niitä välttämättä lupauksista huolimatta anneta.

Olen ollut jo vuoden listalla että otan tarvittaessa hoitolapsia, ei ole lupauksesta huolimatta näkynyt. En nyt enää odotakkaan kun palaan ensi syksynä omaan työhöni. Ja mulla on 20 vuoden kokemus hoitolapsista, äitini oli perhepäivähoitaja.

ent. ypph
Mä aloin ypphoitajaksi kun lapsi 0li 2,5v , olin 4vuotta ja tykkässin. Mulla oli hoidossa omani lisäksi 3lasta, kaikki peräkkäisinävuosina syntyneet.

Huonopuolia en juuri osaa listat muutakuin senb että jos oli jotain omaa menoa esim. hammaslääkäri, tai lapsen lääkäri käyntejä niin ne oli tietysti palkattomia ja palkattomia omat lomat tottakai.

Sairaslomalla en ollut päivääkään eikä lapseni joten sairalomaa ei tarvinut pitää.

Päivät oli pitkiä 7-17 oli lapset hoidossa mutta en tätä pitänyt huononapuolena.

vieras
Tän takia en edes harkinnut myöntyväni, kun mulle tarjottiin vaihtoehtona yksityistä pph:aa, joka oli kotona omien pienten lastensa kanssa. Kun nuorin olisi täyttänyt kolme, olisi hoitaja todennäköisesti lähtenyt muille työmarkkinoille. Onneksi lapsi pääsi pieneen päiväkotiin, jossa suurin osa hoitajista sentään pysynyt aikojen kuluessa samana.

Tellu
En toisi sinulle lastani hoitoon kuin äärimmäisessä hädässä. Ensinnäkin motivaatiota ei ilmeisesti ole koska haluat vain olla omien lastesi kanssa kotona. Et siis oikeasti halua hoitaa niitä vieraita lapsia. Lisäksi kun tietää että kohta lopettaisit joka tapauksessa, mitään pitkäaikaista hoitoa ei olisi luvassa, mielummin heti kunnollinen pph jonka kanssa on jatkuvuutta.

mie
Itse just mietin myös pph:ksi siirtymistä.
Huonoja puolia on just pitkät päivät mutta jos lasken sen ajan mikä menee lasten viemiseen tarhaan ja työmatkoihin niin eipä kauheesti olekkaan enää eroa.
Lomat tietenkin mietityttää ja palkkaus mitäs jos onkin lapset paljon kipeenä tai lomilla niin palkka pienenee vielä siitäkin vähästä.

Gluteus maximus
minä mietin aikoinaan samaa, mutta onneksi vain mietin. Tuli niin paljon enemmän negatiivista kuin positiivista kun listasin paperille, että en halunnut edes yrittää. Miinuksina minulla oli: huono palkka, koti kuluu, hirveän pitkät työpäivät ja töissä yömyöhään ruokia valmistellen, siivoamista ja paikkojen järjestelemistä jatkuvasti, hoitolapset olisi tosi pieniä jne....

kpb
Kiitos kommenteista

En tosiaan tullut ajatelleeksi asiaa noin pitkälle 'asiakkaiden' näkökulmasta. En ainakaan ihan noin negatiiviseen sävyyn kun jotkut sitä kommentoivat.

Pakko sen verran sanoa, että ei kai kukaan edes suunnittelisi pph ryhtymistä jos ei olisi kiinnostunut myös hoitolasten hyvästä hoidosta?!?

Jään vielä pohtimaan asiaa... :flower:

Vieraijia
Mulla olisi kiinostusta ruveta kunnalisen perhepäivähoitajaksi.Sain tässä lomakeen täytetäväksi,mutta mulla ei ole koulutusta,mutta olen ennen omia lapsia hoitannut siskon lapsia ja omien lapsia lisäksi joskus hoitannut naapurin lapsia jos ovat hoitamassa asioita.Olen Lahdesta.Voisin ottaa yhden lapsen hoitoon,vaativatko koulutusta kun minusta ei ole lukuihmiseksi.Omat lapset ovat koulussa.Pitääkö 1-3v.lasten kanssa hirveesti askarteluja ,ulkoilla käydä leikkipuistossa,lukea heille kuunella satuja,piirtää,värittää, leikkiä,hyvää ruokaa,päikkärit ym. Kertokaan mitä teette päivisin ym?

Yhteistyössä