Perheenne D-vitamiinimäärät?

  • Viestiketjun aloittaja iso D
  • Ensimmäinen viesti
farmaseutti
Olen apteekissa töissä, farmaseuttina, ja suositus lapsille ja aikuisille on 10 mikrog, vanhuksille (varsinkin osteoporoosia sairastaville) 20 mikrog, mutta ei koskaan tämän yli, koska ruuastakin saa aika paljon d-vitamiinia, varsinkin kalasta (mm. silakka), rasiamargariineista ja ruokaöljyistä. Sillä 10 mikrogrammalla vuorokaudessa pärjää hyvin, ei kannata ottaa ns. yliannosta, koska jo päivittäisillä 50 mikrogramman annoksilla tulee usein myrkytysoireita!!
 
iso D
Olen apteekissa töissä, farmaseuttina, ja suositus lapsille ja aikuisille on 10 mikrog, vanhuksille (varsinkin osteoporoosia sairastaville) 20 mikrog, mutta ei koskaan tämän yli, koska ruuastakin saa aika paljon d-vitamiinia, varsinkin kalasta (mm. silakka), rasiamargariineista ja ruokaöljyistä. Sillä 10 mikrogrammalla vuorokaudessa pärjää hyvin, ei kannata ottaa ns. yliannosta, koska jo päivittäisillä 50 mikrogramman annoksilla tulee usein myrkytysoireita!!
Väärin, väärin ja vielä kerran väärin. Ei tod. tule myrkytysoireita. Ei tod. saa paljoo ruuasta, ellet syö kilokaupalla tiettyjä kalalajeja tai juo maitoa litraa jne.

Arvaappas paljonko auringosta saa??
 
--
Olen apteekissa töissä, farmaseuttina, ja suositus lapsille ja aikuisille on 10 mikrog, vanhuksille (varsinkin osteoporoosia sairastaville) 20 mikrog, mutta ei koskaan tämän yli, koska ruuastakin saa aika paljon d-vitamiinia, varsinkin kalasta (mm. silakka), rasiamargariineista ja ruokaöljyistä. Sillä 10 mikrogrammalla vuorokaudessa pärjää hyvin, ei kannata ottaa ns. yliannosta, koska jo päivittäisillä 50 mikrogramman annoksilla tulee usein myrkytysoireita!!
Miten kesäisin sitten pysyy hengissä, kun auringosta saa monta sataa mikrogrammaa/vrk?!
 
kröhöm
Jep jep, myrkytysoireita...

Mä 125mikrog, todettu puutos ja lääkärikin tietää annoksen ja hyväksynnän saanut tuolle annosmäärälle.
Lapset alle 5v. 25mikrog. ja mies ottaa vaihtelevasti tuon mun 125 ja välillä lasten 25.
 
.
Olen apteekissa töissä, farmaseuttina, ja suositus lapsille ja aikuisille on 10 mikrog, vanhuksille (varsinkin osteoporoosia sairastaville) 20 mikrog, mutta ei koskaan tämän yli, koska ruuastakin saa aika paljon d-vitamiinia, varsinkin kalasta (mm. silakka), rasiamargariineista ja ruokaöljyistä. Sillä 10 mikrogrammalla vuorokaudessa pärjää hyvin, ei kannata ottaa ns. yliannosta, koska jo päivittäisillä 50 mikrogramman annoksilla tulee usein myrkytysoireita!!
paskapuhetta. Ruuasta ei todellakaan saa tarpeeksi d-vitamiinia.
 
kuules
[QUOTE="vieras";23058693]10mikrog. minä ja mies, lapselle menee 3 tippaa jekovittiä, enpä muista paljon siitä tuli.[/QUOTE]

lapsesi saa siis 3 tippaa=6mikrog. suositus olisi ainakin 10mikrog eli 5 tippaa
 
farmaseutti
Väärin, väärin ja vielä kerran väärin. Ei tod. tule myrkytysoireita. Ei tod. saa paljoo ruuasta, ellet syö kilokaupalla tiettyjä kalalajeja tai juo maitoa litraa jne.

Arvaappas paljonko auringosta saa??
Tästä oli useampikin kysymys, mutta vastaan tähän. Kyllä se useiden tutkimuksien mukaan (en laita tähän, koska ne lähteet on työpaikalla, en muista ulkoa) on niin, että yli 50 mikrogramman annokset kerääntyy elimistöön (koska d-vit. on rasvaliukoinen) ja voivat aiheuttaa mm. munuaisten vajaatoimintaa, luuston hajoamista ja sydänoireita pitkäaikaisesti ja jatkuvasti käytettynä. Ja auringosta saatava d-vitamiini muodostuu iholla, eri muodossa kuin mitä purkista saatava vitamiini on, esiasteena. Siksi siitä ei voi tulla ns. yliannosta.

Enkä ymmärrä miksi d-vitamiinia pitäisi ottaa tajuttoman isoja annoksia, kun 10-20 mikrogrammaa riittää valtavan hyvin!
 
"Näin meillä"
Minä noin 25 mikrog, 5v ja 2v 15-20 mikrog, vauva 10-15 mikrog ja mies 40 mikrog. Kun tautia pukkaa nostetaan vähän annoksia hetkeksi (paitsi mies joka saa muutenkin tarpeeksi).
 
kyssäri
Tästä oli useampikin kysymys, mutta vastaan tähän. Kyllä se useiden tutkimuksien mukaan (en laita tähän, koska ne lähteet on työpaikalla, en muista ulkoa) on niin, että yli 50 mikrogramman annokset kerääntyy elimistöön (koska d-vit. on rasvaliukoinen) ja voivat aiheuttaa mm. munuaisten vajaatoimintaa, luuston hajoamista ja sydänoireita pitkäaikaisesti ja jatkuvasti käytettynä. Ja auringosta saatava d-vitamiini muodostuu iholla, eri muodossa kuin mitä purkista saatava vitamiini on, esiasteena. Siksi siitä ei voi tulla ns. yliannosta.

Enkä ymmärrä miksi d-vitamiinia pitäisi ottaa tajuttoman isoja annoksia, kun 10-20 mikrogrammaa riittää valtavan hyvin!
Oisko mahdollista, että noi myrkytysoireet aiheutuis kasviperäisestä D2-vitamiinista kun taas eläinperäinen D3, joka on samaa kuin ihollakin muodostuva, ei aiheuttais myrkytysoireita? :)
 
kröhöm
Farmaseutti hyvä, voisitko sitten kertoa miksi minulla d-vitamiina-arvo nousee erittäin hitaasti vaikka syön huomattavasti yli tuon suosituksen? Eli syön sen 125mikrog vuorokaudessa.

Jos 10-20 mielestäsi riittää, niin joutusin syömään tuota 20 varmaan 5vuotta että saisin arvon edes normaaliksi. Nyt syönyt tuota viime syksystä ja juuri pääsin rajan sisäpuolella, edelleen silti alarajalla. Ja tosiaan lääkärit ovat tuosta arvostani sekä annoksestani hyvin tietoisia, hehän ne kokeetkin joutuvat määräämään :)
 
farmaseutti
Jos syö päivässä:
- 10 mikrogrammaa D3-vitamiinia purkista
- silakkalaatikkoa tai -pihvejä, lohta tms. kalaruokaa tai muuta maitoon tehtyä ruokaa tai sieniruokaa
- juo maitoa tai piimää
- käyttää leivällä ja ruuanlaitossa margariinia/voita/öljyä
- syö kananmunaa
- syö jogurttia/jäätelöä/vanukasta/maitoon tehtyä puuroa,

niin varmasti tulee _ainakin_ 20 mikrogrammaa täyteen. Ja ilman tuota purkkivitamiiniakin saa sen suosituksen mukaisen annoksen täyteen. Ja sillä pärjää. Ei tarvii mitään jättisuuria annoksia.
 
farmaseutti
arvon farmaseutti kertoo sitten miksi kaupassa myydään esim 30 mikrogramman kapseleita, jos se niin vaarallista on?
No, ensinnäkin eihän 30 mikrogrammaa ole sama kuin 50 mikrogrammaa, toiseksi ne osteoporoosista kärsivät ihmiset tarvitsevat suurempia annoksia (ei kuitenkaan liian suuria) ja kolmanneksi, kyllähän kaupassa myydään tupakkaakin, vaikka ei sekään terveydelle hyödyksi ole.
 
"Juu"
Jos syö päivässä:
- 10 mikrogrammaa D3-vitamiinia purkista
- silakkalaatikkoa tai -pihvejä, lohta tms. kalaruokaa tai muuta maitoon tehtyä ruokaa tai sieniruokaa
- juo maitoa tai piimää
- käyttää leivällä ja ruuanlaitossa margariinia/voita/öljyä
- syö kananmunaa
- syö jogurttia/jäätelöä/vanukasta/maitoon tehtyä puuroa,

niin varmasti tulee _ainakin_ 20 mikrogrammaa täyteen. Ja ilman tuota purkkivitamiiniakin saa sen suosituksen mukaisen annoksen täyteen. Ja sillä pärjää. Ei tarvii mitään jättisuuria annoksia.
Hienosti sä kumoat mukamas tässä tutkijoiden ja lääkäreiden mielipiteen. Nekin kun sanoo että Suomalaiset tarvitsevat purkista lisää talviaikaan. Nyt ehkä kannattas hiljaa hiipiä taka-alalle jo.
 

Yhteistyössä