Perheellinen sivariin, saako PERHE samat tuet kuin miehen ollessa armeijassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehtinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lehtinen

Vieras
Otsikossa tuo tulikin jo ilmi mitä kyselisin jos joku osaisi auttaa.

Eli perheessä on äiti, isä ja pieni lapsi ja mies olisi menossa sivariin armeijan sijasta. Mutta saako äiti ja lapsi mitään niitä tukia mitä he saisivat miehen ollessa armeijassa?

Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin :)

[QUOTE="jovain";26073600]kyllä, saa sen sotilasavustuksen, kelan sivuilla on muistaakseni ihan kivasti tietoa mitä se sotilasavustus kattaa[/QUOTE]

Kattelin noita kelan sivuja ,mutta ei ainakaan omaan silmään osunu mitään tietoa koskeeko sivaria myös. Asumisesta siellä oli jotain ,mutta ei siitä perusavustuksesta vai mikä lie nyt olikaan.

Uskon, että ihan samat ne on vaikka sivari kestääkin pidempään kuin itse armeija.

[QUOTE="alkup.";26073648]mies meneekin lapsen takia sivariin ei siksi ettei "kestäisi" armeijaa. Haluaa olla mahd. paljon lapsen kanssa ja nähdä kuinka tämä oppii uutta jne.[/QUOTE]

Olisiko kannattanut kasvaa ensin aikuiseksi ennen kuin tekee lapsen.

[QUOTE="alkup.";26073648]mies meneekin lapsen takia sivariin ei siksi ettei "kestäisi" armeijaa. Haluaa olla mahd. paljon lapsen kanssa ja nähdä kuinka tämä oppii uutta jne.[/QUOTE]

Ai tää olikin provo.

muistaakseni on niin että sivaripaikka maksaa vuokrastanne osan, kela loput, tää on ainaki se asumisavustus. en muista onko se nyt sit sotilasavustuksen nimellä vai miten.. sillä ehdolla muistaakseni että ko. osoitteessa oli pitänyt asua viimeiset puoli vuotta

No tää on nyt vähän huono selitys ku oikeesti armeijan pääsee läpi sillä puolella vuodella ja vapaita on kuitenkin tosi paljon. Erityisesti pienen lapsen isällä ylimääräisiä ilta/yövapaita..

Mutta siis mulle on ihan sama kuka minkäkin valitsee, mutta turha käyttää lasta tekosyynä.

[QUOTE="mona";26073702]No tää on nyt vähän huono selitys ku oikeesti armeijan pääsee läpi sillä puolella vuodella ja vapaita on kuitenkin tosi paljon. Erityisesti pienen lapsen isällä ylimääräisiä ilta/yövapaita..

Mutta siis mulle on ihan sama kuka minkäkin valitsee, mutta turha käyttää lasta tekosyynä.[/QUOTE]

ainoo vaan että jos menis armeijaan niin ei olis samassa kaupungissa että ei iltaisin näkis lasta tai lapsen äitiä. Ja nuo vapaat.. niitä saa jos saa mutta yleensä jää saamatta.

Luktaidon puutettaa vai mitä mut kyl kelan sivuilla sanotaan ihan selvästi että samat etuuden koskee sekä sivaria etä asepalvelukseen menijää.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701095903EH

ihän järkyttäviä mielipiteitä.

mun mies iskettiin armeijasta aikoinaan kotiin parnatamaan sydänlihaksen tulehdusta, lähti opiskelemaan, haki kerran opiskeluaikana lykkäystä, kerran juuri alkaneen työsuhteen takia (häntä harkittiin jopa virkaan, ja lykkäyksen ansiosta sai sen) ja sen takia että esikoisemme kärsi koliikista ja meistä toinen ei nukkunut lainkaan yöllä, joten mollemmat aikuiset tarvittiin vuorottelemaan

nyt on ajatellut hakea lopulta sivariin osittain tulevan lapsen takia, osittain minun pyynnöstäni ja tietenkin myös esikoisen takia.

kyllä jotkut isät todellakin haluavat mieluummin olla mahdollisimman läsnä perheensä kanssa kuin istua riukupaskalla jossain metikössä kahdenkymmenen muun paskalta haisevan "miehen" kanssa.

mun mies iskettiin armeijasta aikoinaan kotiin parnatamaan sydänlihaksen tulehdusta, lähti opiskelemaan, haki kerran opiskeluaikana lykkäystä, kerran juuri alkaneen työsuhteen takia (häntä harkittiin jopa virkaan, ja lykkäyksen ansiosta sai sen) ja sen takia että esikoisemme kärsi koliikista ja meistä toinen ei nukkunut lainkaan yöllä, joten mollemmat aikuiset tarvittiin vuorottelemaan

nyt on ajatellut hakea lopulta sivariin osittain tulevan lapsen takia, osittain minun pyynnöstäni ja tietenkin myös esikoisen takia.

kyllä jotkut isät todellakin haluavat mieluummin olla mahdollisimman läsnä perheensä kanssa kuin istua riukupaskalla jossain metikössä kahdenkymmenen muun paskalta haisevan "miehen" kanssa.

Tässä tapauksessa miehellä ei ole kovin ollut innostusta armeijan käymiseen, kun kerran lykkäystä on jo haettu useamman kerran. Tällä kertaa se nyt on vaan lapsi, ennen joku muu.

[QUOTE="vieras";26073879]Tässä tapauksessa miehellä ei ole kovin ollut innostusta armeijan käymiseen, kun kerran lykkäystä on jo haettu useamman kerran. Tällä kertaa se nyt on vaan lapsi, ennen joku muu.[/QUOTE]

no oisko susta ollu mielekästä lopettaa korkeakoulussa tutkinnon suorittaminen sen takia että nyt kelpaatkin armeijalle, mutta sairastuttuasi siellö eimmin, sut heitettiin omille onnilles?

mieti vähän. tottakai koulut suoritetaan kerralla, muuten jää riski että jää suorittamatta. ja kyllä se on oikeastaan totta että MINÄ tuohduin pihalle heitosta niin että ilmoitin äijälle ettei sinne mene enää ollenkaan, sivarin saa käydä. jos ei kerran kelpaa niin olkoon ilman. ja jos jotain sukka-saippua leikkejä haluaa niin kyllä minä osaa, ja voin pitää niitä sulkeisia sitten sängyn petaamisestakin.

Lapsen takia miehen pitäisi mennä inttiin jos vähänkin pidemmällä mittakaavalla miettii elämää. Toivottavasti ette saa senttiäkään!

Sivari taitaa teillä todellakin olla se järkevämpi vaihtoehto. Älä välitä noista jotka suoraan tai epäsuoraan sanoo ettei mies ole mies ellei armeijaa käy. Minusta miehestä tekee miehen se että on perheen kanssa ja kantaa vastuun.

Meillä olisi sellainen tilanne että lapsi olisi alle kuukauden ikäinen kun mies lähtisi armeijaan. Ja olemme keskustelleet asiasta että vaikka sivari kestää puolet pidempään kuin armeija niin on se järkevämpi ratkaisu ja mies on sitä mieltä myös.

[QUOTE="vieras";26073963]Lapsen takia miehen pitäisi mennä inttiin jos vähänkin pidemmällä mittakaavalla miettii elämää. Toivottavasti ette saa senttiäkään![/QUOTE]

selitä hieman tarkemmin mitä tarkotat. miks miehen pitäisi olla puoli vuotta melkein kokonaan pois lapsen elämästä?

miten se onko käynyt intin vai sivarin vaikuttaa elämään pidemmällä mittakaavalla ajateltuna? Ehkä miehellä ei ole näitä armeijamuistoja mitä voisi joskus muistella inttikavereiden kanssa. Mitään muuta se ei ole pois mieheltä, minulta tai lapselta.

Alkuperäinen kirjoittaja onko ap:n ukko tyhmä?;26073998:
Intti ois ohi kuudessa kuukaudessa ja sivarissa menee 12 kuukautta...

niin mutta intti olisi edelleen ihan eri kaupungissa ja sivarissa mies voi asua kotona. enemmän tässä on viisaudesta kuin tyhmyydestä kysymys

no oisko susta ollu mielekästä lopettaa korkeakoulussa tutkinnon suorittaminen sen takia että nyt kelpaatkin armeijalle, mutta sairastuttuasi siellö eimmin, sut heitettiin omille onnilles?

mieti vähän. tottakai koulut suoritetaan kerralla, muuten jää riski että jää suorittamatta. ja kyllä se on oikeastaan totta että MINÄ tuohduin pihalle heitosta niin että ilmoitin äijälle ettei sinne mene enää ollenkaan, sivarin saa käydä. jos ei kerran kelpaa niin olkoon ilman. ja jos jotain sukka-saippua leikkejä haluaa niin kyllä minä osaa, ja voin pitää niitä sulkeisia sitten sängyn petaamisestakin.

Ei niitä korkeakouluopintoja tarvi lopettaa armeijan vuoksi, ne vaan jäävät tauolle armeijan ajaksi. Moni korkeakouluopiskelija niin tekee.

Ei musta armeija ole miehille mikään pakollinen, yhtä hyvin sitä voi käydä sivarinkin. Mutta miksei sitä voi sanoa suoraan, ettei armeija kiinnosta ja mieluummin menee sivariin eikä tarvitsisi muita syitä, jotka kuulostavat vähän tekosyiltäkin.

Yhteistyössä