Perätilasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maija

Vieras
Mulla vauva oli perätilassa, viime viikolla lekurissa kääntynyt oikein päin. Lekuri käski tarkkailla, kääntyileekö vielä. Viikonloppuna oli poikittain melko varmasti (viikkoja 36+4) , mutta en tiedä yhtään miten päin se siitä kiepsahti. Nyt soitin neuvolaan aikaa, mutta siellä tietenkin terkka koulutuksessa tämän päivän. Soitan Nkl:lle kunhan saan pojan päikkäreille, mutta kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia. Väätyileekö ne vauvat takasin perätilaan kuinka helposti/oletteko pääseet neuvolaan tarkastukseen tällaisessa tilanteessa? Mulla ens viikolla aika muutenkin, mutta johan se ehtii viikossa vaikka syntyä.

Mulla viikkoja oli muistaakseni 32 tai 33 kun vauva kääntyi. Vauva kääntyi yöaikaan, heräsin yhtäkkiä hikilammikossa, olo meni todella huonoksi. Samalla viikolla oli neuvola ja pää alaspäinhän vaavi siellä oleili. Tätä ennen neuvolassa juteltiin jo mahdollisesta sectiosta tai kääntämisyrityksistä.

Mulle neuvolassa sanottiin, että harvemmin vauvat enää takaisin istumaan kääntyvät kun kerran pää alaspäin kiepsahtavat. Mut mikään ei ole varmaa kuin epävarma kun on raskaudesta ja vauvoista kyse ;) Toivottavasti saat asiaan pian selvyyden!

Tämä meidän kuopus oli enemmän tai vähemmän poikittain, tai perätilassa. Viikolla 30 sitten jumiutui perätilaan. Ja viihtyi siinä viikolle 36 asti, tai ainakin silloin ultrassa selvisi että poika on kääntynyt pää alaspäin itse en ollut enää sitä huomannut kun kieppui milloin mihinkin. Välillä ei neuvolan terkkakaan löytänyt päätä, eikä siis osannut sanoa miten oli. Jos olisi ollut perätilassa, olisi viikolla 38 yritetty kääntää.

Mulla huomattiin 36 vai 37 että oli perätilassa ja kun pari päivää myöhemmin oli kääntöyritykseen aika niin vauva olikin taas rt. Mutta varmuudeksi ultrailtiin käynnistykseen mennessä ja kerran sitä ennenkin koska pää ei kiinnittynyt ollenkaan ennen synnytystä.

Mulla kääntyi viikolla 38 perätilaan ja siitä ei sitten hievahtanutkaan. Onneksi leikattiin, oli napanuora pariin kertaan kaulan ympärillä jonka takia ei ollut päässyt kääntymään.

Yhteistyössä