Perätila rv38 ja istukka etuseinässä, onko kääntö edes mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikin aika?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikin aika?

Vieras
Odotan kolmatta lastani ja olen melko varma, että vauva on nyt kääntynyt perätilaan. Huomenna on neuvola jossa pyydän päästä ultraan asian varmistamiseksi. Hikka tuntui kuitenkin tänään selkeästi tuossa ylhäällä ja mielestäni vauva potkii minua lonkkaluihin. Huomenna on siis tasan 38viikkoa täynnä. Tämä tapahtui varmaan jo viime viikonloppuna kun tunsin isomman muljahduksen mahassa, kuvittelin kuitenkin että vauva käänsi vain kylkeä, on kuitenkin ollut rt:ssä jo monta kuukautta. Aiemmissa raskauksissa lapset ovat olleet rt:ssä hyvissä ajoin, eikä mitään tällaisia ongelmia ole ollut.

Googlettelin tuossa (paniikin lisäämiseksi) tällaisista myöhään perätilaan kääntyneistä ja luin mm.istukan irtoamisen riskistä käännösyrityksen yhteydessä. Saataan tietysti panikoida ennen aikojaan, mutta minulla on istukka etuseinässä. Saan kai kieltäytyä käännöksestä jos tämä siihen menee? Miten muuten käännökset näin myöhäisillä viikoilla?

Kaikki kokemukset otetaan vastaan!

minulla kuopus oli perätilassa ja käännettiin kahdesti, RV 36 ja RV 38. Oli se niin hurjaa etten antaisi enää kääntää... ja tosiaan, lapsi kääntyi aina oikeinpäin mutta lopulta taas takaisin väärinpäin. minulle ei kerrottu riskeistä, jotka kuulin vasta myöhemmin.

minulla kuopus oli perätilassa ja käännettiin kahdesti, RV 36 ja RV 38. Oli se niin hurjaa etten antaisi enää kääntää... ja tosiaan, lapsi kääntyi aina oikeinpäin mutta lopulta taas takaisin väärinpäin. minulle ei kerrottu riskeistä, jotka kuulin vasta myöhemmin.

Oliko istukka missä? Mietin vaan että yrittävätkö edes jos se on etuseinässä... Tietysti hölmöä panikoida ennen kuin pt on edes varmaa... :ashamed:

[QUOTE="xxx";22089952]ihan kuin oisin jostain kuullu että jos istukka etuseinässä niin kääntämään ei edes aleta....[/QUOTE]

No sitä mä juuri mietinkin, että eikös riski ole silloin melkoinen! En kyllä varmaan suostuisikaan... Ja hirvittää jo nämä viikotkin! En kai voi kuin toivoa että olen väärässä ja vauveli on huomenna edelleen rt:ssä.

Mulla havaittiin perätila rv 38+1 ja istukka oli etuseinässä. Lääkäri totesi että ei lähde edes yrittämään käännöstä. Sektio tehtiin sitten mun ahtaiden lantiomittojen vuoksi, olin ensisynnyttäjä.

Mulla oli istukka etuseinämässä ja käännöstä yritettiin rv 37, muttei suostunut kääntymään. Ennen käännösyritystä ultrattiin tarkasti ettei esim. napanuora ole estämässä käännöstä. Varmaan kääntämisen käytännöt riippuu pitkälti sairaalasta.

[QUOTE="Lissu";22090008]Mulla havaittiin perätila rv 38+1 ja istukka oli etuseinässä. Lääkäri totesi että ei lähde edes yrittämään käännöstä. Sektio tehtiin sitten mun ahtaiden lantiomittojen vuoksi, olin ensisynnyttäjä.[/QUOTE]

Voi apua... En ole edes ajatellut sitä mahdollisuutta että pitäisi miettiä sektiota tai pt-vauvan synnyttämistä! Tämä tuli nyt hieman äkkiä... Vaikka pitäisi kai vaan yrittää rauhoittua nyt ja panikoida vasta jos asia huomenna varmistuu... Oli se vaan aika selkeä se hikka tuossa ylhäällä...

Voi apua, nyt muakin alkoi jännittää.. :( Mulla myös istukka etuseinässä, ja vauva viihtynyt reilun kuukauden poikkitilassa. Sitä ennen ollut aina perätilassa, mutta koskaan ei ole vielä raivotarjonnassa käynyt. Onhan tässä vielä aikaa, mutta jotenkin tuntuu että tämä vauva ei vaan halua syystä tai toisesta kääntyä, ja mua ahdistaa nuo ulkokäännösyritykset, pelkään että jotain sattuu.
Mutta pelkään kyllä sektiotakin, ja varsinkin sitä, että lapsi on poikkitilassa ja mun synnytys käynnistyykin spontaanisti yhtä ärhäkästi kuin esikoista odottaessa. Esikoinen syntyi rv 38, ja kaikki merkit kyllä viittaa siihen, että tämäkin synnytys käynnistyy ennen rv 40. Mitä, jos sektio määrätään esim. rv 39 ja mulla ehtiikin synnytys käynnistyä ennen sitä? :(

Voi apua, nyt muakin alkoi jännittää.. :( Mulla myös istukka etuseinässä, ja vauva viihtynyt reilun kuukauden poikkitilassa. Sitä ennen ollut aina perätilassa, mutta koskaan ei ole vielä raivotarjonnassa käynyt. Onhan tässä vielä aikaa, mutta jotenkin tuntuu että tämä vauva ei vaan halua syystä tai toisesta kääntyä, ja mua ahdistaa nuo ulkokäännösyritykset, pelkään että jotain sattuu.
Mutta pelkään kyllä sektiotakin, ja varsinkin sitä, että lapsi on poikkitilassa ja mun synnytys käynnistyykin spontaanisti yhtä ärhäkästi kuin esikoista odottaessa. Esikoinen syntyi rv 38, ja kaikki merkit kyllä viittaa siihen, että tämäkin synnytys käynnistyy ennen rv 40. Mitä, jos sektio määrätään esim. rv 39 ja mulla ehtiikin synnytys käynnistyä ennen sitä? :(

Sitten sektio tehdään päivystyksessä. Kannattaa vaan hakeutua ajoissa sairaalaan sitten. Yleensä sektioaika sovitaan kyllä hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa juuri siksi ettei ehdi käynnistyä spontaanisti.

[QUOTE="alkup.";22090031]Voi apua... En ole edes ajatellut sitä mahdollisuutta että pitäisi miettiä sektiota tai pt-vauvan synnyttämistä! Tämä tuli nyt hieman äkkiä... Vaikka pitäisi kai vaan yrittää rauhoittua nyt ja panikoida vasta jos asia huomenna varmistuu... Oli se vaan aika selkeä se hikka tuossa ylhäällä...[/QUOTE]

Eihän sitä tiedä vaikka itsestään vielä kääntyisi... ja ehkä pystyt alakautta synnyttämään perätilavauvankin kun sulla on pari synnytystä jo takanakin. Älä vielä panikoi, huomenna sitten näet miten päin vauva on. :)

[QUOTE="Lissu";22090387]Sitten sektio tehdään päivystyksessä. Kannattaa vaan hakeutua ajoissa sairaalaan sitten. Yleensä sektioaika sovitaan kyllä hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa juuri siksi ettei ehdi käynnistyä spontaanisti.[/QUOTE]

Mulla käynnistyi esikoisesta synnytys ihan yllättäen lapsivesien menolla, ja se oli samantien menoa se. Poika syntyi 6 tunnissa, mikä on aika nopea tahti ensisynnyttääjälle. Siksi mä mietinkin, että mitä jos mulle meinaa nyt sitten tulla joku syöksysynnytys ja vauva on poikittain. Mä ehkä pystytän teltan tyksin pihalle.

Mulla käynnistyi esikoisesta synnytys ihan yllättäen lapsivesien menolla, ja se oli samantien menoa se. Poika syntyi 6 tunnissa, mikä on aika nopea tahti ensisynnyttääjälle. Siksi mä mietinkin, että mitä jos mulle meinaa nyt sitten tulla joku syöksysynnytys ja vauva on poikittain. Mä ehkä pystytän teltan tyksin pihalle.

Ohoh, kylläpä vauhdilla tuli... joo, ei kannata kovin kauas sairaalasta lähteä kyläilemään sitten.

[QUOTE="Lissu";22090424]Ohoh, kylläpä vauhdilla tuli... joo, ei kannata kovin kauas sairaalasta lähteä kyläilemään sitten.[/QUOTE]

Onneksi on perjantaina neuvola, josko siellä sais nyt puhuttua nämä murheensa :( Voi kun tämä vaavi nyt kääntyisi raivotarjontaan. Tai edes perätilaan, niin alatiesynnytys olis edes jotenkuten mahdolllinen. Poikkitilassa kun sitä lasta ei alakautta synnytetä, ei niin millään :(

Ja mulla vauva kääntyi raivotarjontaan rv39+6 joten sekin on sinulla vielä mahdollista. Tosin mun tapauksessa ne ei tarkistanut tarjontaa ja siksi jouduin sektioon. :(
Mutta kuitenkin. :)
Toivottavasti vauva vielä kääntyisi. :)

Se kääntöyritys tehtiin minulle 39+5 ei onnistunut...

Ja mulla vauva kääntyi raivotarjontaan rv39+6 joten sekin on sinulla vielä mahdollista. Tosin mun tapauksessa ne ei tarkistanut tarjontaa ja siksi jouduin sektioon. :(
Mutta kuitenkin. :)
Toivottavasti vauva vielä kääntyisi. :)

Se kääntöyritys tehtiin minulle 39+5 ei onnistunut...

Olipas tosi outo juttu etteivät tarkistaneet tarjontaa?!? Sen pitäisi olla ihan rutiinijuttu ennen sektiota.

[QUOTE="Lissu";22090470]Olipas tosi outo juttu etteivät tarkistaneet tarjontaa?!? Sen pitäisi olla ihan rutiinijuttu ennen sektiota.[/QUOTE]

Arvaa ketuttaako.
Koin vielä aika karmeen sektion joten oli tosi kiva juttu... Voihan sitä joo aina läpättää niitä "pääasia että sait terveen vauvan jne" läpinöitä, mutta kyllä se mua harmittaa silti ja toisin olis asiat jos olisin saanut lapseni "normaalisti".

Mutta minkäs teet. :(

Arvaa ketuttaako.
Koin vielä aika karmeen sektion joten oli tosi kiva juttu... Voihan sitä joo aina läpättää niitä "pääasia että sait terveen vauvan jne" läpinöitä, mutta kyllä se mua harmittaa silti ja toisin olis asiat jos olisin saanut lapseni "normaalisti".

Mutta minkäs teet. :(

Ymmärrän kyllä tunteen, kyllä muakin on jäänyt harmittamaan kaksi koettua sektiota, ja varmasti harmittaisi vielä enemmän jos olisi turhaan tehty.

Yhteistyössä