perätila, pakotettu synnyttämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei!

Olen aivan kauhuissani, koska ystävättäreni "pakotetaan" synnyttämään alateitse, vaikka vauva on perätilassa. Miksi? Sektioaika on annettu pitkän ajan päähän, jos ei sitä ennen ala syntyä. Perätilan takia ystäväni nimenomaan halusi sektion, mutta sitä ei hänelle suotu. Nyt vaan täytyy jalat ristissä maata ja odottaa ajan kulumista, että pääsisi sektiopäivään asti...

Tällainen käytäntö on joissakin paikoissa, mm. TYKS:issä. Toisaalla taas automaattisesti saa sektion tai ainakin saa valita. Syitä miksi näin on, en tiedä. Toivottavasti kaikki menee hyvin !

ystäväni sai KYSissä automaattisesti sektion perätilan vuoksi.siellä eivät tarjonet muuta vaihtoehtoa.
täällä Helsingissä antavat valita mutta yruttävät suostutella alatiesynnytkseen.aika kirjavaa käytäntöä on ja se on kyllä masentavaa varmasti niille jotka tämän asian kanssa joutuvat painiskelemaan.

Etelä-Karjalan keskussairaalassa sai valita sektion tai valikoivan alatiesynnytyksen välillä. Jos valitsi jälkimmäisen arvioivat lapsen koon ja kuvasivat lantiot, ja arvioivat mahtuuko hyvin tulemaan. Lääkärin kanssa jutellessa kertoi että joissakin sairaaloissa ensisynnyttäjälle tehdään aina sektio ja joissakin saa valita. Lääkärin mukaan ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen, mutta taitaa tämäkin käytäntö vaihdella sairaaloittain.
Onnea kaverillesi synnytykseen. Jos yhtään helpottaa niin synnytyksessä on kätilön lisäksi mukana synnytyslääkäri sekä lastenlääkäri.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 17:22 Vieras kirjoitti:
Tällainen käytäntö on joissakin paikoissa, mm. TYKS:issä. Toisaalla taas automaattisesti saa sektion tai ainakin saa valita. Syitä miksi näin on, en tiedä. Toivottavasti kaikki menee hyvin !

? Itse en saa synnyttää perätilaa TYKSissä.. Sanoivat että alatiesynnytys on mahdollinen vain jos on pieni vauva (alle 4kg) ja lantiossa tilaa, minulla nämä ehdot eivät täyty. Tuttuni kertoi että häntä oli yritetty TYKSissä painostaa perätila-synnytykseen (alle 3kg vauva) mutta hän vaati ja sai sektion.

Itse kävin eilen TYKS:issä, vauva edelleen perätilassa (viikkoja 32+risat). Sain uuden ajan kolmen viikon päähän, yritetään kääntää ja ellei onnistu lupasi lääkäri sektion :) Ei edes puhettakaan alatiesynnytysestä, tosin tähän ehkä vaikutti se, että olen pelkopoliasiakas jo kahdelta edelliseltä raskaudelta. Koon puolesta kun pitäisi mahtua syntymään alakautta tämän pikkukolmosen.

Tuosta TYKS:istä vielä. Tottakai paino ja äidin lantio arvioidaan, mutta selvää painostusta, jos ei nyt pakotusta, alatiesynnytykseen on, jos vain kaikki on muuten ok ( sopivan kokoinen vauva tulossa ym ). Näin siis kaikilla omassa tuttavapiirissäni, tapauksia on useampia, myös ensisynnyttäjiä muutama joukossa. Lääkäreissäkin on koulukuntaeroja, vähän (??) on siis tuuriakin mukana että kuka siihen synnytystapa-arvioon sitten "osuu".

Tilanteen TYKSissä PITÄISI olla sellainen, että jos äiti myötämielinen alatiesynnytykseen ja sekä vauva että lantio normaali niin alateitse. Jos ensisynnyttäjä niin ei mielellään, uudelleensynnyttäjät herkemmin. Itsellä oli 36. vkolle saakka perätilassa ja sektio oli selvä jos ei olisi kääntynyt. Ja sitä ehdottomasti olisin vaatinutkin ja kehoitan kaikkia muitakin jotka eivät ole varmoja, että haluavat koittaa alateitse. Aika hurjia tutkimustuloksia... :(

Mitä tutkimustuloksia JemiJassu tarkoittaa? Itsellä vauva perätilassa 37+5 ja menossa TYKSiin alatiesynnytykseen jos kaikki hyvin.. Olen yrittänyt löytää kaiken maailman tietoa asiasta mutta en löydä muuta kuin ihmisten omia kirjoittamia kokemuksia jonkin verran... Kerro jos tiedät jonkin tutkimuksen joka tehty aiheesta, kiinnostaa kovasti koska vielä kerkeisin saada sektio ajankin jos vaan haluan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2007 klo 20:32 JemiJassu kirjoitti:
Tilanteen TYKSissä PITÄISI olla sellainen, että jos äiti myötämielinen alatiesynnytykseen ja sekä vauva että lantio normaali niin alateitse. Jos ensisynnyttäjä niin ei mielellään, uudelleensynnyttäjät herkemmin. Itsellä oli 36. vkolle saakka perätilassa ja sektio oli selvä jos ei olisi kääntynyt. Ja sitä ehdottomasti olisin vaatinutkin ja kehoitan kaikkia muitakin jotka eivät ole varmoja, että haluavat koittaa alateitse. Aika hurjia tutkimustuloksia... :(

Itse synnytin alakautta perätilassa olevan vauvan. Minulle se ei ollut huono kokemus, lapsi oli alle 3 kg. Mutta jokaisen pitää itse tietysti ratkaista mikä on omalle kohdalle paras vaihtoehto. Tuolla alempana on useampi kertonut omasta kokemuksestaan joten jos kiinnostaa kannattaa lueskella.

Miksei perätilavauvaa muka voisi synnyttää alakautta, jos vauva kooltaan ok äidin lantioon? Miksi heti sektioon? Yleensä perätilasynnytyksen onnistuvat mainiosti ja paikalla on aina lääkäri (ellei kaksikin) kätilön lisäksi.

Minulle on otettu se kanta, että perätilavauvan synnyttäminen on jopa vaarallista/hyvin riskialtista ensisynnyttäjälle! Uudelleensynnyttäjä on eri asemassa aikaisemman ponnistuskokemuksen vuoksi, mutta hänellekin kuuluisi antaa mahdollisuus sektioon niin halutessa.

Itse pitää varmasti osata sitä sektiota vaatia tarpeeksi pontevasti ja jos sitten haluaakin perätilassa synnyttää, niin pitäisi olla kokenut lääkäri paikalla.

Perätilasynnytys on aina paljon riskialttiimpi, kuin normisynnytys, siksihän lääkäritkin ovat paikalla.

Kaveri on synnyttänyt kaksi perätilavauvaa ja kumpikin lapsi ovat olleet aika huonokuntoisia.

http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=2466407

tuossa yhden tutkimuksen tulokset

Monia muita olemassa mutta ei auta vaikka laittaisin linkin kun niitä ei pääse lukemaan ilman tunnuksia.

En sano suoralta kädeltä, etteikö alateitse syntyisi, mutta siinä on myös äidin motivaatio suuressa roolissa. Jokainen tekee kuitenkin omista lähtökohdistaan omat ratkaisunsa, ilmaisin vain oman mielipiteeni. Tsemppiä kaikille synnytystavasta riippumatta!! :heart:

Tuo tutkimus pitäisi poistaa koko netistä. Ensinnäkin se ei ole tieteellisesti pätevä ja se on tehty monessa maassa jossa perätilasynnytyksia ei toteuteta siten kuin Suomessa. Tuossa tutkimuksessa ei oltu esim. kuvattu lantiota ennalta tai lapsen kokoarviota tehty. Näillä "toimenpiteillä" muun muassa estetään juuri riskit. Tutkimuksessa oli Lapsista puolet satunnaistettu syntymään alateitse ja puolet keisarileikkauksella. Tyyliin sinä sinä ja sinä synnytätte alateitse ja hyvässä lykyssä heidän lapsensa kaikki olivat reilusti yli 4 kiloisia ja lannekuvat olisivat kertoneet että lantio on ahdas....

Ärsyttää, kun kaikki teksti mitä ihmiset lukevat netistä, uskotaan olevan täyttä totta ja sovellettavissa nykypäivään ja Suomen sairaaloihin (tuosta tutkimuksesta on 7vuotta ja siinä ajassa ensinnäkin tapahtuu lääketieteessä hurjaa kehitystä). Mielestäni parasta tietoa on se kun itse kyseisen asian kokenut kertoo omista kokemuksistaan, ei siis kaverin kaverin synnytyskertomuksen kirjoittaminen tai kun minä luin sen ja sen jutun ja päädyin sen takia suunniteltuunsektioon...Toki nuokin tiedot ovat arvokkaita ja sana on vapaa, mutta tulee aina sellainen "puolustelupuhe" fiilis kun perustellaan miksi valitsi sunnitellun sektion (varsinkin jos kriteerit olisi täyttynyt).

Tsemppiä vaan kaikille pian koitokseen lähteville!

Minä synnytin esikoiseni peppu edellä. Tyttö oli 3200g ja hyvin terve.. Sai pisteitä 9/10. Koko synnytys meni tosi hyvin. Lantio kuvattiin ja vauvalle tehtiin koko arvioita. Hyvin sieltä mahtui tulemaan. Ehkä hiukan enemmän repesin, kun oisin revennyt tavallisessa synnytyksessä. Mutta äkkiä niistä parani. Uskon että nopeammin kuin sektiosta. Ja lääkäri sanoi,että ponnistin niin kauhealla raivolla, että repeymiäkin tuli sen takia. ponnistusvaihe kesti 6 min. Lapsen sydänäänet hävisivät, mikä johtui siitä, että se panta oli irronnut(joka mittaa niitä sydänääniä). Itse vaan pelästyin niin hirveästi..puudutuksia he eivät antaneet minulle niin helposti, kuin mitä olisivat antaneet kun lapsi olisi ollut "normaalisti". Mutta kaikki meni kuitenkin tosi hyvin ja jos seuraavakin lapsi on perätilassa niin ehdottomasti aijon synnyttää..(jos vain on hyvät edellytykset sille). Tsemppiä kaikille! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2007 klo 11:13 Perätilasynnyttäjä kirjoitti:
Tuo tutkimus pitäisi poistaa koko netistä. Ensinnäkin se ei ole tieteellisesti pätevä ja se on tehty monessa maassa jossa perätilasynnytyksia ei toteuteta siten kuin Suomessa. Tuossa tutkimuksessa ei oltu esim. kuvattu lantiota ennalta tai lapsen kokoarviota tehty. Näillä "toimenpiteillä" muun muassa estetään juuri riskit. Tutkimuksessa oli Lapsista puolet satunnaistettu syntymään alateitse ja puolet keisarileikkauksella. Tyyliin sinä sinä ja sinä synnytätte alateitse ja hyvässä lykyssä heidän lapsensa kaikki olivat reilusti yli 4 kiloisia ja lannekuvat olisivat kertoneet että lantio on ahdas....

Ärsyttää, kun kaikki teksti mitä ihmiset lukevat netistä, uskotaan olevan täyttä totta ja sovellettavissa nykypäivään ja Suomen sairaaloihin (tuosta tutkimuksesta on 7vuotta ja siinä ajassa ensinnäkin tapahtuu lääketieteessä hurjaa kehitystä). Mielestäni parasta tietoa on se kun itse kyseisen asian kokenut kertoo omista kokemuksistaan, ei siis kaverin kaverin synnytyskertomuksen kirjoittaminen tai kun minä luin sen ja sen jutun ja päädyin sen takia suunniteltuunsektioon...Toki nuokin tiedot ovat arvokkaita ja sana on vapaa, mutta tulee aina sellainen "puolustelupuhe" fiilis kun perustellaan miksi valitsi sunnitellun sektion (varsinkin jos kriteerit olisi täyttynyt).

Tsemppiä vaan kaikille pian koitokseen lähteville!

Oon täysin samaa mieltä sun kanssa!
Tuollaiset ulkomaiset vanhat tutkimustulokset voi todellakin jättää omaan arvoonsa harkittaessa Suomessa perätilan alatiesynnytystä. Suomessa synnyttäminen on turvallisinta maailmassa, samoin myös perätilavauvan. Etenkin yliopistosairaaloissa, siellä on aina joku kokenut lääkäri paikalla. Mä ainakin kuuntelisin ennemmin suomalaiset synnytyslääkärin ajankohtaista tietoa perätilan synnyttämisestä, EN lukisi netistä tuollaisia tutkimuksia.

Vauvani syntyi sektiolla perätilasta. Aluksi oli tarkoitus synnyttää alateitse, lantion mitat oli ok ja vauva ei ollut vielä siinä vaiheessa niin iso, mutta jo seuraavalla viikolla (raskausvko oli 40) vauva arvioitiin noin 4 kg, joten minulle annettiin aika sektioon. Lääkäri sanoi, että ultraäänimitat voivat heittää oikeista mitoista, mutta että on liian suuri riski luottaa siihen. lääkäri ei myöskään nähnyt, missä napanuora oli, mikä minua suuresti huolestutti alatiesynnytystä silmälläpitäen. Päätös oli oikea, sillä poika painoi 3950 kg, olisin kuollut niin ison tapauksen synnyttämiseen! Syntyi 40 + 2 ja onneksi. Napanuora oli ollut kaulan ympärillä. 7 minuuttia ja poika oli maailmassa. Toipuminen kyllä kesti hyvän aikaa.

Meille syntyi sektiolla tyttö pari viikkoa sitten ja sain kyllä "taistella", että sain suunnitellun sektion perätilan vuoksi. Olin ensisynnyttäjä, pienikokoinen ja kärsinyt korkeasta verenpaineesta.

Käännösyrityksessä rv. 37 lääkäri yritti kaikin keinoin painostaa alatiesynnytykseen, mutta onneksi pidin pääni ja vaadin sektiota. Lääkäri arvioi kääntöyrityksessä vauvan kooksi laskettuna aikana n. 3 kg, mutta kun vauva sitten tuli sektiolla maailmaan rv. 39 niin painoa olikin hieman alle 4 kg eli aika reippaasti heitti kokoarvio.

Leikkaukseen valmistelut salissa keskeytyivät, kun leikattavaksi tuotiin kiireellinen perätilavauvan hätäsektio - kyllä silloin kiitin päätöstäni keisarinleikkauksesta. Leikkaus sujui hyvin, kuten myös toipuminen siitä.

Yhteistyössä