Perätila ja kääntäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä vaan

Vieras
Olisiko kellään tietoa tai kokemusta perätilavauvan kääntämisestä? Minulla nyt viikkoja 34+5 ja vauva edelleen pää ylöspäin.. Aika äitiyspolille on ensiviikolla, jossa katsotaan vauvan tarjonta ja päätetään kääntämisestä. Miten kääntäminen tapahtuu? Miltä se tuntuu? Voiko kieltäytyä? Onko riskejä? Kertokaa.. Meillä vastavalmistunut terveydenhoitaja neuvolassa, joka ei osannut neuvoa.. Kiitos jo etukäteen! Kääntäminen pelottaa..

Moikka

Itse elelen nyt rv 36+4 ja viime viikolla oli edessä vastaavanlainen tilanne, mutta vauvaa ei saatu käännetyksi koska oli niin alhaalla lantion ""sisässä"" ja jokseenkin jo kiinnittynytkin. Eli se siitä sitten. Elikkäs vauvan täytyy olla tietyssä asennossa, jotta moinen toimenpide voidaan edes tehdä. Ultran jälkeen lääkäri ei edes ryhtynyt yrittämään kääntämistä. Kääntyy jos kääntyy itsekseen:tuksin tosin enään mahtuu, jos ei niin sitten mietitään synnytystapaa uudenmman kerran. Itse kääntäminen tapahtuu ihan vain siten, että lääkäri käsillä painaa mahaan ja sitä rataa sillai. En tiedä kuinka sitten tuntuu, tutut ovat kertoneet että ei mikään ihan paras kokemus, mutta ei mikään kauheakaan. Joten ei sitä kannata pelätä. Mutta tokihan kieltäytyä aina voi. Monet sanoi mulle, että älä suostu...no olisin kyllä suostunut, vaan nytpä ihan sama.

Lantio megneettikuvattiin samalla reissulla ja huomenna on uusi käynti ja saanen sitten tiedon mahtuisiko tulemaan ihan normaalisti alakautta. (ei ole kääntynyt, ainakni oletan niin) Jostain syystä haluaisin synnytää normaalisti, mutta sitten on aina olemassa se hätäsektion vaara. Niin ja kääntämiseen liittyy se riski, että napanuora voi mennä kaulan ympäri ja siksi sairaalaan jäädään muutamaksi tunniksi seurantaan. Ainakin mulle sanottiin myös että myös seurauksena joissakin toooosi harvoissa tapauksisa voi olla hätäsektio kääntämisen jälkeen. Kaikkeen on siis syytä kuitenkni varautua. Olethan saanut ohjeet olla syömättä/juomatta 6 h ennen toimenpidettä? Ainakin Hyvinkäällä toimitaan näin kuten ed.kerroin.

Lykkyä vaan ja älä suotta pelkää. Olen hengessä mukana :)

Poika oli perätilassa viikolle 37, jolloin käännettiin. Kääntämisessä mennään selälleen pedille, hoitaja rasvaa vatsan liukkaaksi jollain rasvalla (tai oiskohan samaa ku ultrassakin laitetaan). Sitten vauva käännetään vatsan päältä kahdella kädellä painamalla ja ""liu'uttamalla"" ympäri. Minulla koitettiin ensin toiseen suuntaan, ei onnistunut. Sitten toiseen suuntaan ja onnistui. Minulle annettiin myös ensin piikki reiteen supistusten ehkäisemiseksi, koska minulla oli ollut paljon ennakoivia supistuksia ja hoitsun koskiessa vatsaani se veti heti kovaksi - supisti (hermostuksesta varmaan). Sitten yritin olla ihan rentona ja homma onnistui. Tuntui ikävä ""muljaus"", mutta ei se varsinaisesti sattunut. Epämiellyttävän tuntuista, mutta yritin olla mahdollisimman yhteistyökykyinen (=rento), koska alkoivat ehdotella perätilaisen lapsen synnytystä normaalisti! En tiedä oliko se vain peloittelua, mutta sanoin haluavani sektion, ellei kääntäminen onnistu etenkin kun olin vielä ensisynnyttäjä. Luulisin että se olisi ollut ok. Sektioon sitten päädyttiin kuitenkin lopulta koska vauva oli sotkeutunut napanuoraansa, joten kääntäminen oli sinänsä turhaa..
Luulisin että kääntämisestä voi kieltäytyä, eivät ne voi ketään pakottaa. Mutta ei se niin paha ole jos silloin pääsee synnyttämään ""normaalisti"". Niin minä ainakin olisin halunnut. Riskitkin ovat varmaan aika pienet. Vauvaa seurataan ultralla ja kääntämisen jälkeen jäädään vielä tarkkailuun en muista miten pitkäksi aikaa (tunti tms?), jolloin seurataan vielä vauvan sydänääniä ettei ala mitään muutoksia tapahtua. Ja kun eihän ne sitä väkisin runno ympäri ellei se meinaa kääntyä niin että jotain vaurioita tulisi..
No, tsemppiä sinulle joka tapauksessa! Älä kääntämistä pelkää. Ja voihan vauva vielä keikauttaa itsekin ympäri :-)

Tunnetteko itse vauvan asennon mahan läpi ja missä potkut tuntuu? Mulle kun on sanottu, et vauva on raivotarjonnassa ja silti tuntuu kova pallo usein tos navan yläpuolella. Voikohan peppu olla niin kova ja pyöreä?

Meille sanottiin että vauva on raivotarjonnassa ja lääkäri taputteli masua ylempää että tässä tuntuu peppu. No oikeasti taputteli päätä, vauva ei ollut kääntynyt raivotarjontaan missään raskauden vaiheessa. Äitipolilla sanoivat että pää ja peppu voi kyllä mennä helposti sekaisin, etenkin silloin kun vauva on pieni kokoinen + hoikka kuten meillä oli.

Kyllä kääntämisestä voi kieltäytyä. Minä kieltäydyin, vaikka olin jo mennyt äitipolille ja käyrääkin otettiin ja olin valmistautunut kääntämiseen, mutta kun lääkäri tuli saliin, niin en uskaltanutkaan. Sain uuden ajan viikon päähän (38. viikolle), jolloin annoin yrittää kääntämistä, mutta vauva istui tiukasti. Minusta kääntöyritys oli ihan helppo juttu eikä sattunut yhtään. Olisi vain muksu kääntynyt, koska leikkaus oli inhottava kokemus.

Kiitos kaikille vastanneille! Kevensi hiukan oloa kuulla muiden kokemuksia.. Meillä myös vauva ollut koko ajan pää ylöspäin ja pää tuntuu tuossa rintojen alla.. Potkut taas ihan alavatsalla.. Mutta kyllä ne sairaalalla erehtyivät niin kätilö kuin lääkärikin ennen kuin ultralla katsoivat. Vauvan sydänäänetkin kuuluvat parhaiten ihan alhaalta vatsalta.. Ilmoittelen sitten kuinka kävi.. Lääkäri vasta ensi viikolla.. Kiitos vielä!

Yhteistyössä