Peräpukamat, ja helppiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peppu hajalla :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peppu hajalla :)

Vieras
Eli mulle tuli peräpukamat kun synnytin pojan ja poika nyt 7,5kk, ja mulla vieläkin vaivaa ne!
Että on se pallero siinä ja tulee verta kun pyyhkii (itse kakassa ei ole verta).
Lääkärissä sanoivat että yleensä he odottavat noin vuoden, sitten he rupee asialle tekeen jotain!
Miten nopeasti teillä on parantunu tuo peräpukama synnytyksen jälkeen ja oletteko jotain rasvaa käyttäneet!
Kiitos etukäteen ja kokemuksia haluan kuulla :)

Minä kanssa mielenkiinnosta odotan vastauksia jos joku kertois kokemuksia. Mulla nimittäin äsken lirahti ihan pöntöön asti verta ja pyyhkiessä tuli kuin ois menkat ollu :ashamed:

en halua mitenkään masentaa mut mulla synnytyksestä vuosi ja vieläkin vähän väliä vaivaa eli justiin silleen et kun veskis käy niin vähän saattaa kirvellä ja pyyhkiessä verta. ja oon tosiaan aatellut nyt käydä lääkärissä koska tuun kohta hulluks ton kanssa! viime kerralla sain sellasta voidetta mikä (käsittääkseni) supistaa verisuonia, mutten hirveesti pystynyt käyttään sitä kun aina tuli pää kipeeksi.

minulla pukamat olleet kohta vuoden. lääkärissä olen rampanut ja jonkinlaista tuubia sieltä mukaani saannut.
menkää lääkäriin ja pyytäkää paria eri reseptille saatavaa rasvaa / peräpuikko reseptille ja kokeilkaa mikä auttaa.
lisäksi olemassa puuduttava geeli, jota itse käytän kun todella tuntuu että peräpää repeää ulostaessa.

myös veden juonti on TÄRKEÄÄ!! lisäksi kuituja, jotka auttavat vatsaa toimimaan, ummetus pahentaa pukamia.
laxoberon helmet auttavat löystyttämään kakan niin että se pahana peräpukama päivänä tulee sutjakasti ulos!
tiedän kuinka kauheaa se on, mutta ainut keino taitaa olla yksityisellä poistattaminen...? :(
minulta yhdessä vaiheessa lorisi housuun verta ja siinä vaiheessa pelästyin, mutta eivätpä lääkärissä määrränneet kuin lisää salvoja perä aukkoon...

Minulla ei oo isoja noi pukamat olleet, hävinneet ajanmittaan. Kipein oli sisäpuolella joka tuntui että tukkii koko reijän.. Apteekista saa ilman reseptiä voiteita ja puikkoja. Helpottaa huomattavasti.. Se kirvely ja kutina johtuu haavaumista ja voiteet on suuri helpotus! En osaa sanoa leikkauksista, ehkä neuvolalääkärin kanssa vois puhua? Sitä kautta minä olen saanut aikoja (Samalla kun käyttänyt pienintä nl-lääkärissä)varattua ilman soittelua puhelinpäivystykseen tk:lle.

mullakin tuli raskausaikana peräpukamat. viimeisellä kolmanneksella äitiyivät niin pahaksi että oli pakko jo mainita neuvolassa. neuvolatäti suositteli scheriproctia, puikko+voide- yhdistelmää. käytin sitä kuuriluontoisesti niinku ohjeessa luki. ja helpotti.

sitte kun vaavi syntyi niin ei menny ku kaks kuukautta ja peräpukamat hävis. ja ne oli oikeesti aikas isot... eli verta mullakin lorahti pönttöön useamman kerran, piti aina tarkistaa että kummasta aukosta se tuli, raskauden loppuvaiheessa luulin että joko se synnytys käynnisty ja synnytyksen jälkeen kun jälkivuoto oli loppunu niin mietin että joko ne menkat alko.

synnytyksen jälkeenkin käytin sitä scheriproctia ja se kyllä helpotti kun se puuduttaa.

sitten siitä leikkaamisesta, sisäiset peräpukamat leikataan ns. kumilenkkimenetelmällä, eli peräpukaman ympäri vedetään kumilenkki joka itekseen saa peräpukaman kuolioon ja se tulee sitten muun ulosteen mukana pois noin parissa viikossa. ulkoiset peräpukamat taas vaativat vähän isomman leikkauksen ja paraneminenkin voi kestää jopa puoli vuotta! ja ulkoisten peräpukamien leikkauksen jälkitila on todella kivulias! sitä sisäisten peräpukamien leikkausta ei hirveesti muutaman päivän jälkeen edes huomaa, näin on mulle kertoneet he, jotka ovat siihen leikkaukseen joutuneet. multa iteltä ei siis onneksi ole jouduttu leikkaamaan.

ja peräpukamatkin ovat sitten perinnöllinen vaiva.

Mulla alkoi pukamat vaivaamaan ekassa raskaudessa raskauden loppupuoliskolla, synnytyksessä äityi tosi pahaksi ja niiden kanssa piti selvitä seuraava vuosi. Käytin sitä apteekin voidetta+puikkoja, mulle ne tuoneet juuri helpotusta. Suihkuttelin, huolehdin ruokavaliosta, rasvailin vaikka millä luontaistuotteillakin, mutta pukamat vain oli ja pysyi. Ajan myötä ne sitten hieman tasoittui, mutta nyt toisessa raskaudessa on alkanut vaivata jo tosi alussa. En tiedä, saako sitä voidetta käyttää nyt raskaana ollessa... Toisaalta vauva kasvaa koko ajan masussa isommaksi ja painaa peräsuoltakin enemmän, niin taitaa olla turha taistella tässä vaiheessa vastaan. Aion kyllä tämän raskauden jälkeen puhua lääkärille, jos saisin jotain resptivoidetta pukamiin, vuosi niiden hoitamiseen on aika pitkä aika.