peräsuoli tulee ulos

• Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
ihmeissään
Meidän pojalla 3v, on semmonen ongelma, että kun kakkaa, niin tulee peräsuolta ulos muutaman sentin verran. Eipä ihme, että poika ei meinaa uskaltaa kakata ja panttaa sitä ja ummetushan siitä seuraa ja Movicolia menee jo kaksi pussia päivässä. Neuvolassa on puhuttu asiasta ja lääkäri on katsonut pojan mutta mitään ei ole tehty. Käski vaan pitää kakan pehmeänä. Vaikealta tuntuu sekin, kun koko ajan vaan pitää lisätä Movicolin määrää ja yhtäkkiä sitten saattaakin olla niin vetelää, että kakka tulee yöllä nukkuessa. Pojalla on yöllä vaippa, että sinänsä ei niin haittaa mutta mieluummin kakkahommat päivällä kuin yöllä. Tämä homma tuntuu jo ihan hullulta, eihän tämä näin voi jatkua kovin pitkään. Meillä ongelmat alkoi siitä, kun otettiin pojalta vaippa pois ja rupes panttaamaan kakkaa. Ja siitä on nyt vuosi aikaa. Välillä kakkas vain vaippaan kun ei uskaltanut pottaan. Nyt ollaan lopulta saatu kakkaamaan pottaan, niin ei mielellään enää palattais siihen, että kakkaa vaippaan.

Onko kellään ollu samanlaista, miten ongelma on ratkennut?

...
Mulla ei oo kokemusta moisesta, mutta miltäs kuulostais idea, että ottaisitte vaipan takaisin jos suostuu siihen kakkaamaan silloin kun oikeasti kakattaa, eli että ei panttaa kakkaa. Ja sitten kun lapsi on kasvanut hieman niin voisi yrittää taas opetella kakkaamaan pottaan. Kun ikää tulee lisää niin varmasti haluaakin itse kakata pottaan/pöntölle.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mulla ei oo kokemusta moisesta, mutta miltäs kuulostais idea, että ottaisitte vaipan takaisin jos suostuu siihen kakkaamaan silloin kun oikeasti kakattaa, eli että ei panttaa kakkaa. Ja sitten kun lapsi on kasvanut hieman niin voisi yrittää taas opetella kakkaamaan pottaan. Kun ikää tulee lisää niin varmasti haluaakin itse kakata pottaan/pöntölle.
varmaan tuota täytyy kokeilla jos ei muu auta.

?
mutta miksi se vaippa pitäs laittaa takas jos lapsi kerran suostuu kakkaan pottaan??

Meillä samanmoinen tapaus, eli oppi tekemään vessaan, mut sit jostain syystä yht´äkkiä alkoi pantata. välillä vatsa tosi kovana. itkun kanssa sit teki kuitenkin. Vaiva kesti toista vuotta ja movicolin ja kannustuksen voimalla nyt toimii taas normaalisti.

Sulla poika vielä niin nuori, et varmaan hyvin voi käyttää vaippaa ja movicolia kannattaa vähentää sen verran et kakka on pehmeää mut ei ripulia. ensin vaikka puolittaa annoksen ja odottaa miten muuttuu. Movicolin vaikutus kestää vielä lopettamisen jälkeenkin muutaman päivän.

...
Ymmärsin ap:n kirjoituksesta, että lapsi ei haluaisi kakata pottaan, vaan panttaa kakkaa niin kauan kuin pystyy. Tuli mieleen, että lasta pelottaa kakata pottaan ja siitä sitten nämä liian pitkästä pidätyksestä johtuvat ongelmat. Ja jos tilanne on tämä, niin pelkohan saattaa lisääntyä kun potalle kakkiminen sattuu(iso/kova kakka), eli aikamoinen oravanpyörä...

ap
minusta tuntuu, että ennen se kakkas silloin kun kakatti mutta se on nyt alkanu uudestaan panttaamaan ja se on seurausta siitä että joskus on tullut peräsuoli ulos kun on ollut kovempi kakka. Sanottiin kyllä pojalle, että pitää kakata aina sillon kun kakattaa, että panttaaminen vaan pahentaa asiaa. Ihmetyttää tuo, että miksi se tulee niin helposti ulos, kun on vähänkään kovempaa kakkaa. Kuka tahansa pelkäis tuommosessa tilanteessa kakata.

ap
Ymmärsin ap:n kirjoituksesta, että lapsi ei haluaisi kakata pottaan, vaan panttaa kakkaa niin kauan kuin pystyy. Tuli mieleen, että lasta pelottaa kakata pottaan ja siitä sitten nämä liian pitkästä pidätyksestä johtuvat ongelmat. Ja jos tilanne on tämä, niin pelkohan saattaa lisääntyä kun potalle kakkiminen sattuu(iso/kova kakka), eli aikamoinen oravanpyörä...
Ei se nyt enää pelkää itse pottaan kakkaamista vaan sitä, että peräsuoli tulee taas ulos.

Yhteistyössä