Peräsuolen laskeuman leikkaus ja siitä toipuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rektoseele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rektoseele

Vieras
Leikkaus edessä ja kiinnostaa miten leikkauksen jälkeen on sujunut elämä... onko kipuja, kauanko pitää olla nostelematta, pystyykö istua jne... kokemuksia...

Miten rectosele oireilee tai ilmenee? Gyne kysyi, onko minulla ulostusvaikeuksia, kun puhuttiin synnytysvaurioista, muttei selittänyt sen tarkemmin. Mietin, voisiko kyse olla rectoseleesta.

Minulla vaiva ollut parisen vuotta, koko ajan pikkuhiljaa pahentuen. Vaivaa ihan päivittäin ja on alkanut "särkeä" istuessa ja seistessä. Valittelin työterveydessä, josta laittoivat lähetteen keskussairaalaan. 5kk ollut leikkausjonossa ja loppukuusta nyt pääsen.
Vaivaa siten, että suoli ei tyhjene loppuun saakka, vaan on autettava emättimen kautta työntämällä massa ulos. Tuntuu myös möykkynä emättimen puolella, jos on kerännyt massaa...

Minulla vaiva ollut parisen vuotta, koko ajan pikkuhiljaa pahentuen. Vaivaa ihan päivittäin ja on alkanut "särkeä" istuessa ja seistessä. Valittelin työterveydessä, josta laittoivat lähetteen keskussairaalaan. 5kk ollut leikkausjonossa ja loppukuusta nyt pääsen.
Vaivaa siten, että suoli ei tyhjene loppuun saakka, vaan on autettava emättimen kautta työntämällä massa ulos. Tuntuu myös möykkynä emättimen puolella, jos on kerännyt massaa...

Minulla ei ole kipuja, mutta massaa tuntuu jäävän usein peräsuoleen eli en saa kaikkea kerralla ulos. Tuntuu myös emättimen kautta, että siellä on tavaraa. Muuten ei ole erityisesti elämää häirinnyt.

Minullakin oli vuosia pahana tuo,että piti emättimen kautta sörkkiä sitä paskaa eteenpäin ja sekään ei auttanut. Meni siihen pussiin kun kovaa kakkaa äkistin kovasti. Nyt olen kovaan kakkaan ottanut mukaan Aku Ankat vessaan ja rauhassa olen päkistänyt, että se kakka tulee rauhassa tai jos ei tule niin myöhemmin uudestaan. Jos kovasti ähistelen sitä niin varmasti menee siihen pussiin eli en saa ulos kuin suunnilleen kaivamalla jos sitenkään. Sitten on yksi keino yhdessä vaiheessa kakkaamista olla ponnistamatta sitä kakkaa ja liikuttaa alapäätä eri asentoon niin se kakka pukkautuu ehkä oikeaan suuntaan ja ulos. Ja kipuja ei ole kuin silloin tuntuu ikävältä kun jäi iso paska klöntti sinne suoleen ja tuntu, että se on suunnilleen vauvan pään kokoinen ja varmaan ikinä ei kokonaisena enää ulos tule.

Leikkauksessa käyty. Kivuton paraneminen, muutaman päivän "tuntu" muttei muuta. Nyt kuitenkin uusi arvio edessä, leikkauksesta 3 kuukautta ja taas joutuu painamaan paskapallukan ulos. Alapää muutenkin "remontissa". Julkisella puolella hidasta, tänään juuri kävin gynellä ja totesi edelleen löytäneensä "pussin". Jaksamista muille vaivasta kärsiville. Itse sain nukutuksen ja oma mielipiteeni on ettei leikkausta tai toipumista kannata jännittää. Hyvin se menee. Itselläni vain huono tulos ja mahd.uusi leikkaus edessä..

Joku tuossa edellä kirjoitti, että istua saa heti, ei saa! Minulle tehtiin keskiviikkona laskeuman korjausleikkaus, peräsuoli ym. ja ohje oli, että kahteen viikkoon ei yhtään istumista. Sitten voi varovasti istua toisella pakaralla, mutta kuukauteen ei tavallista istumista, jotta paraneminen onnistuisi hyvin. Leikkaus tehtiin nukutuksessa, ehdottivat selkäydinpuudutusta, mutta sain kuitenkin nukutuksen. Ekana yönä oli kipuja, joihin pyysin hoitajilta pariin otteeseen lääkkeitä. Sitten eivät kivut ole pahemmin haitanneet. Olen lepäillyt ja noudattanut ohjeita. Lattialta esineiden noukkiminen sattuu, eikä kyykistyäkään saa- niitäkin pitää siis välttää. Leikkaus kaikkineen oli positiivinen yllätys- parin päivän päästä pääsin kotiin toipumaan.

Mistä te olette noita laskeumia saaneet? Aina sanotaan että ne tulevat anaaliseksistä, joten onko se totta? Vai onko raskaus ja synnytys 99% syy tuohon oikeasti?

Mistä te olette noita laskeumia saaneet? Aina sanotaan että ne tulevat anaaliseksistä, joten onko se totta? Vai onko raskaus ja synnytys 99% syy tuohon oikeasti?

Raskaus ja synnytys taitavat olla syy useimmissa tapauksissa. Ne kudokset joutuvat melkoiselle koetukselle siinä rytäkässä, joten laskeumat eivät ole harvinaisia. Anaaliseksistä en tiedä, ehkä urbaani myytti. :D

Hei! 2vkoa sitten leikkauksessa. Nukutus ja selkäydinpuudutus. Leikkaus meni hyvin kotiin 2vrk leikkauksen jälkeen. Nyt ongelmana on ulostamisen vaikeus kun en saa pysymään vatsaa löysällä ja ulostuslääkkeet ovat rikkoneet alapään ihon rikki.

Minulta leikattiin eilen rektoseele paikallispuudutuksessa. Jännitin kovasti etukäteen, mutta kaikki meni hyvin ja pääsin kotiin toipumaan samana iltana. Nyt eka yö ohi, särkylääkkeitä tarviin mutta pärjään kivun kanssa. Kipu tuntuu melkein siltä kuin olisi operoitu peräsuolta, se kivun tunne on niin takana.

Ja kerrottakoon että koskaan en ole anaaliseksiä edes kokeilemaan suostunut, että ei tämä ainakaan siitä johdu. Minulla kuulemma perintötekijä syynä, venyvä ja ohut kudostyyppi. Lisäksi synnytyksiä.

Hei,

Olen menossa leikkaukseen. Oli kiva lukea muiden kokemuksia. Lääkäri antoi mulle ohjeeksi käyttää Visiblin merkkistä vatsan löysentäjää. Sitä tai vastaavaa tulee käyttää päivittäin myös leikkauksen jälkeen, muutoin rektoseele uusiutuu.

Toivon, että leikkaus tuo helpotuksen kipuihin, alaselkäkivut on mulla lähes jokapäiväisiä. Ulostaminen on helpottunut kun käytän säännöllisesti Visibliniä.

• Tykkää
Reactions: Cindemaari
Hei,

Olen menossa leikkaukseen. Oli kiva lukea muiden kokemuksia. Lääkäri antoi mulle ohjeeksi käyttää Visiblin merkkistä vatsan löysentäjää. Sitä tai vastaavaa tulee käyttää päivittäin myös leikkauksen jälkeen, muutoin rektoseele uusiutuu.

Toivon, että leikkaus tuo helpotuksen kipuihin, alaselkäkivut on mulla lähes jokapäiväisiä. Ulostaminen on helpottunut kun käytän säännöllisesti Visibliniä.

Lisäys vielä: Mua lääkäri ohjeisti, että kovaa ulostetta ei saa yrittää väkisten ponnistaa ulos vaan kakan pitää antaa tulla itsekseen. Ponnistaminen ja kova uloste aiheuttaa rektoseelen, ei ainoastaan synnytys.

Raskaus ja synnytys taitavat olla syy useimmissa tapauksissa. Ne kudokset joutuvat melkoiselle koetukselle siinä rytäkässä, joten laskeumat eivät ole harvinaisia. Anaaliseksistä en tiedä, ehkä urbaani myytti. :D
Minulle tuli ensin sen vuoksi kun hirtetty peräpukama repeytyi ja tuhon viimeisteli synnytys istuvassa asennossa kun ei tiedetty että häntäluuni oli murtuessaan kääntynyt kohti peräsuolta (putosin portaissa raskauden alussa) ja repi tietysti paikkoja. Silleen.

Synnytys, episiotomia, repeämä ulompaan sulkikaan ja jälkitarkastuksessa todettiin että myös sisempi sulkija oli vaurioitunut.
Nyt ensin yliopistolliseen fysioterapeutille johonkin lihaskontrollijuttuun, ja jos ei tuu tuloksia niin sitten kirurgille. Sanottiin kyllä että leikkaus kannattaa sit vasta kun lapsiluku on täynnä.

Yhteistyössä