Peräsuolen laskeuma raskausaikana+alatiesynnytys?

Miten synnytys on mennyt? Onko vaiva pahentunut? Mulla varmasti tiedossa taas vaikea synnytys, jos alakautta synnytän. Kaksi aikaisempaa imukupilla ja isot vauvat. Nyt mietin tosissani sektiota tämän uuden kivan vaivan ansiosta.

Mulla peräsuolen laskeuma toisen raskauden jälkeen. Ollut pitkät ponnistusvaiheet ja isot lapset. Otin riskin ja tein kolmannenkin. Odotusaika meni yllättävän hyvin, vaivasi vain pitkään jatkuneessa rasituksessa ja koitinkin vältellä näitä tilanteita. Synnytykseen mennessä informoin asioista. Hyvän kipulääkityksen ja ison epparin ansiosta ponnistusvaihe saatiin kestämään vain 20 min. Jälkitarkastuksessa mut laitettiin leikkaus jonoon, koska lapsiluku oli täynnä. Harjoitin silti TODELLA kunnollista/säännöllistä jumppaa (vaikka sanoivat ettei jumppa yleensä kauheasti auta peräpään laskeumissa) ja vuoden kuluttua synnytyksestä oli paikat sen verran hyvässä kunnossa ettei tarvinnutkaan leikata. Edelleen jumpaan sitkeästi, pidän ulosteen pehmeänä kaikin mahdolisin keinoin ja pärjään ihan ok.

hei
mä olen synnyttänyt 4 isokokoista lasta. ja kolmessa odotuksessa tullut pahat suonikohjut alapäähän. muutama vuosi synnytyksen jälkeen sairastuin ja jouduin syömään lääkettä joka aiheutti ummetusta. suoli laiskistui ja ilman lääkettä tai ruisketta en pysty ulostamaan. muutaman kerran sitten jouduin ponnistamaan kovan vatsani takia ja alapäähän mullahti ikävä patti joka sormin piti tuupata takaisin. vuosi sitten tehtiin peräsuolen nosto ja kiristysleikkaus spinaalipuudutuksessa. nyt vaiva taas pahentunut ja ulostuslääkkeetkään ei enää auta ja kovassa ponnistuksessa tulee sama painon tunne tuonne alas. epäilen taasen peräsuolen laskeutumaa en kohdun. ja sitä vaivaa ei voi jumppaamalla auttaa. nyt jonotan lääkäriaikaa josko mitään olisi tehtävissä. kun ulostus ei enää suju ja alapää tuntuu valahtavan alas. pelkään että joudutaan tällä kerralla tekemään avanne. koko alapää on ärtynyt. on pukaumia ja rakko ärtynyt.

En osaa auttaa omakohtaisella kokemuksella (ainakaan vielä) siihen, miten paljon vaiva pahenee uuden raskauden ja alatiesynnytyksen johdosta. Mutta lääkäri, joka on korjaillut ensimmäisessä synnytyksessäni tulleita vammoja (virtsarakon ja peräsuolen laskeuma, virtsarakkoa korjailtu peräsuolta ei vielä) sanoi, että jo mahdollinen uusi raskausaika varmasti pahentaa oireita. Itse voisin kuvitella, että merkittävästikin, sillä ovathan sisäelimet synnytyksen jäljiltä niin pahasti repeilleet ja roikkuvat nyt sitten ikään kuin "tyhjän" päällä, että suoraan päältä, elimistöstä sisältä tuleva jatkuva paino ja paine varmasti pahentaa ja paljon tilannetta. Ja jos kuvittelee siihen vielä niinkin järjettömän ponnistelun kuin mitä vauvan punnaaminen elimistöstä ulos on (tai ainakin minun kohdallani oli, ja varmasti useimmilla laskeumavammoista kärsivillä myös on ollut pitkittyneine ponnistusvaiheineen) niin takuuvarmaa on että vammat pahenevat.

Sen vuoksi lääkärit eivät ala korjaamaan vammoja ennen kuin lapsiluku on täynnä ja kaikki vauvat keinolla taikka toisella revitty reiän kautta ulos.

Laskeumavammat itsessään ovat sisäelinten pullistelua emättimen suuaukkoon ja aukosta ulos. Niihin liittyy usein ulosteiden pidätyskyvyn heikkenemistä eriasteisesti, joko kokonaan tai osittain. Nuorilla naisilla prognoosi on myös melko lohduton, toistuvia korjausleikkauksia siis odotettavissa.

Yhteistyössä