Pepun pyyhkiminen itsenäisesti ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rafaela
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rafaela

Jäsen
01.01.2008
81
0
6
Minkä ikäisenä olette alkaneet opettaan muksuillenne pepun pyyhkimistä isomman hädän jälkeen?
Oma tyttäreni on täyttänyt alkuvuodesta 5-v, eikä oikeastaan ole itsellä tullut mieleen, että alkaisin vielä opettamaan... Ehkä vuoden päästä...

Mutta kun tänään tyttö sanoi, että ei aikuiset tule hoidossa pyyhkimään, ovat sanoneet, että kyllä tuon ikäisen pitää jo itse osata :o :o

Siis, että olenko mä nyt jotenkin höppänä, kun en ole tajunnut alkaa opettaan hommaa ajoissa vai mitä???

Kertoisitteko omista kokemuksistanne asian suhteen!

No mulla poika oli himpun alle 5v kun aloitteli itsenäisesti pyyhkimään. Silloin viellä olin aina paikalla, myöhemmin kävin vain tarkastamassa että tuli siistiä jälkeä. Nyt poika hoitaa jo itsenäisesti asiansa, apua pyytää mikäli sitä tarvitsee.

Aloitelkaa nyt pikku hiljaa harjoittelemaan, ei vielä ole liian myöhäistä..

Meillä esikko nyt harjoittelee/pyyhkii ite. Joskus enää käyn tarkistaa, niin hyvin jo onnistuu. Nyt keväällä aloitettu reenaaminen ja tarkoitus oli että eskariin mennessä osaa homman :)

Mä oon välillä 3v:lle sanonu, että pyyhippäs itse, kun kakka on sen verran kovaa, ettei ole paljoa pyyhkimistä. No eihän se ihan itsenäisesti vielä suju, kun kaveri ottaa puoli rullaa paperia, mutta jos vahtii ja antaa neuvoja, niin onnistuu.

Oon ollu päiväkodissa 3 - 6-vuotiaiden ryhmässä töissä ja siellä kyllä kaikki yli 4v:t pyyhkii itse tai sitten ne panttaa kakkaa ja tekee vasta kotona.

Oon ollu päiväkodissa 3 - 6-vuotiaiden ryhmässä töissä ja siellä kyllä kaikki yli 4v:t pyyhkii itse tai sitten ne panttaa kakkaa ja tekee vasta kotona. [/quote]

No huh huh, jo pitää pienestä saakka ihmisen olla omatoiminen, että ihan neljä vuotiaana pitää osata itse isonasian jälkeenkin pyyhkiä...
Eikö lapset tosiaan saa enää olla lapsia.

No taidanpa käydä keskustelua asiasta tarhassa.
Itselläkin oli vähän ajatusta, että eskarilaisena neiti osais itse hoitaa asian, mutta siihen on vielä yli vuosi aikaa, joten ehkäpä alamme pikkuhiljaa harjoittelemaan. Saavat kyllä hoidossa olla apuna siihen saakka.

B) Meiän 2v 8kk ei aina huuda pyyhkimään isonkaan asian jälkeen vaan hoitaa itse. Jos vaan huomaan niin tarkistan ja hyvin on sujunu useinmiten. Eikä kyllä ole opetettu/vaadittu moista. Vasta on oppinu kuivaksikin... =) :heart:

meillä neiti viisi ja puolivuotiaana opetteli itse pyyhkimään, mutta kun tavaraa löytyi enemmän seinistä kuin paperista laitoimme homman vähäksi aikaa jäihin. Nyt on sitten eskari vuoden aikana itse oppinut pyyhkimään. Aluksi ei uskaltanut käydä eskarissa kyseisellä asialla kun ei uskaltanut pyytää apua...

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Tunnustan tyhmyyteni. 3v neuvolassa oli terkan kanssa puhetta ja täytyy sanoa ettei sitä puolta ollut tullut pyyhittyä ollenkaan :ashamed: Ei vaan ollut tullut mieleen.. Nyt sitten tyttökin pyyhkii joskus itse ja joskus minä.

meillä opetteli itse pyyhkimään 2-vuotiaana, sitä ennen pyyhin minä.

Esikoinen, tyttö alkaa olla jo siinä iässä, että voisimme alkaa jo opetella pepun pyyhkimistä ison hädän jälkeen. Hänellä on hieman hankala luonne uuden oppimisen suhteen :( eli kaikki pitäisi osata jo valmiiksi! Eli pitäisi toimia hienotunteisesti ja kannustavasti, mutta kaikki tähänastiset yrityksemme ovat kaatuneet ja kariutuneet, "en osaa" tms. vaikka on vasta suunnilleen vain saanut vessapaperia käteensä. Eikä tahtoisi kuin muutaman kerran pyyhkäistä ja vain "pintaraapaisuja".. kaipaisin siis vinkkejä ihan käytännön opettamiseenkin- kiitos! :)

Alkuperäinen kirjoittaja kaksityttöä:
Esikoinen, tyttö alkaa olla jo siinä iässä, että voisimme alkaa jo opetella pepun pyyhkimistä ison hädän jälkeen. Hänellä on hieman hankala luonne uuden oppimisen suhteen :( eli kaikki pitäisi osata jo valmiiksi! Eli pitäisi toimia hienotunteisesti ja kannustavasti, mutta kaikki tähänastiset yrityksemme ovat kaatuneet ja kariutuneet, "en osaa" tms. vaikka on vasta suunnilleen vain saanut vessapaperia käteensä. Eikä tahtoisi kuin muutaman kerran pyyhkäistä ja vain "pintaraapaisuja".. kaipaisin siis vinkkejä ihan käytännön opettamiseenkin- kiitos! :)

Juu meillä vähän samanmoista ongelmaa. Eskariin meno syksyllä edessä ja neiti ei suostu edes harjoittelemaan pyllyn pyyhkimistä. En tiedä miten hoidossa mutta aika usein kyllä kun haen hoidosta niin kotona sit menee vessaan kakalle eli voipi olla et hoidossa "panttaa". Olen yrittänyt sanoa et kokeilisi ensin itse pyyhkiä ja sit tulen "tarkistamaan" mut ei halua millään edes yrittää, huoh. No kaipa se sit jossain vaiheessa oppii.

Meillä tyttö 4 v osaa pyyhkiä itse jo aika hyvin pissan jälkeen, ppvhoitaja opetti, mutta ainakin täällä kotona kakan jälkeen me vanhemmat pesemme pyllyn. Ehkä hoitopaikassa se hoitaja pyyhkii vielä kakan jälkeen tai ainakin tarkistaa, että tarvitseeko pestä. Ei ole ollut ongelmia tuon asian suhteen.

meillä myös hyvin herkkä tyttö omien osaamisiensa suhteen, on jo valmiiksi sitä mieltä ettei osaa asioita. Minä annoin ajan kulua (siis kun opettamisesta ei tullut mitään, tuhrimisien jälkeen...) ja lapsi oppikin asian sitten ihan itse, kun lakkasin muehtimasta, eskari vuoden aikana. ja arvatkaa oliko ylpeä... (panttasi kakkaa alussa eskarissa)

Yhteistyössä