Alkuperäinen kirjoittaja pallomaha:
Makeutusaineita ei suositella ollenkaan raskauden aikana, lukee ainakin tuossa neuvolan lehtisessä. Mut itse olen siitä huolimatta juonut light-limua n .0,5-1L päivässsä. Olen tehnyt joka raskaudessa niin. En tarkkaan tiesä miten se edes vaikuttaa?
Ite oon aikuinen ja mulle makeutusaineet, natriumglutamaatti jne vaikuttaa niin että tulee vähän levoton olo. Mulla on tosin "vuotava suoli"-oireyhtymä vielä nyt, eli käytännössä kaikki mitä syön menee aika helposti verenkiertoon. En tiedä miten noi menee "terveellä". Monet mitä tiedän, on saanu jotain päänsärkyy niistä, kuulostaaks tutulta?
Miten kuivatut hedelmät? Saako diabeetikko syödä niitä? itelläni kun oikeen tekee mieli makeeta, niin napostelen kuivattuja omppuja, mangoja, rusinoita.. Niitä saa luomunakin ainakin Helsingissä Punnitse ja säästä- liikkeestä (ilman sokeria, ilman rikkidioksidia). Sörnäisten metron vieressä olevassa kaupassa suht laaja valikoima. Mangot niillä on kyl huonoja, sellasia kuivia koppuroita jotka ei oo ees makeita, mut hämeenkadun etnisestä Vii Voanista saa parhaat, sellaset mehevät Philippine brand sweet-merkkiset.
Ja sit esim valkosipuli ja sipuli on luomuöliiviöljyssä paistettuina oikeesti aika makeita ja maistuvia : ). Luomua siks, että se ei maistu kitkerältä. Sama sipulien kanssa, luomut on silleen "moniulotteisemman" makuisia, eikä ees maksa kovin paljon.
niitä kun paistaa joidenkin vihannesten kanssa - esim paprika? niin tulee sellanen makuelämys, että.. ihan pienen ripauksen kun suolaa laittaa, niin makea maistuu vielä makeemmalta..