Pennola

mamma ja pojat

Aktiivinen jäsen
14.04.2006
5 294
0
36
Vantaa, Finland, Finland
Montako korvatulehdusta pitää nykyään olla että saa lähetteen putkitukseen tai korvapolille.

Kohta vuoden ikäisellä oli 1kk eteenpäin 4 tulehdusta lähes putkeen, sit oli n.4kk tauko ja sen jälkeen ollut 2 tulehdusta mut ei putkeen.

Oon tätä yrittäny kysellä aina kun on lääkärissä korvien takia juostu, niin keltään en oo saanu suoraa vastausta.

13v sitten oli 4 tulehdusta rajana.

Käytännöt varmasti hieman vaihtelee ja riippuu lääkäristä. Osa kollegoista ei välttämättä ota kantaa ja en tiedä kyllä miksi ihmeessä, kun kuitenkin tuo on selkeästi haittaava ja ikävä vaiva sekä lapselle että vanhemille/vanhemmalle.

Mutta jos todella noin monta on ollut (4 tai enemmän) ja ne on siis joka kerralla diagnosoitu korvatulehduksiksi, niin minä laittaisin korvalääkärille ilman muuta putkitusta varten. Ei ole kauan, kun oon päivystyskäynnin yhteydessä tehny yhelle pienokaisellekin lähetteen korvalääkärille ja mitä myöhemmin katsoin, niin korvalääkäri oli ottanu asian hoitaakseen eli homma lähti etenemään heti.

Eli jos vuoden sisällä on tuo 4 tulehdusta niin se on minulle ainaki selvä läheteindikaatio. Sinä voit jo vaatia ilman muuta sitä. Tarvittaessa ajanvarauksen kautta tai privaatista.

Meillä lääkäri laittoi lähetteen putkitukseen kaikille meidän lapsille nyt vuoden lopulla kun neljännet tulehdukset tän vuoden aikana täyttyi. Tosin viime vuonna tulehduksia oli roimasti enempi kuin 4 per lapsi ja vasta nyt saatiin lähetteet.

Hassua, kun korvatulehdus ei käsittääkseni ole tarttuva, niin meillä nää saa sen aina niin että yks ensin, ja parin päivän päästä muut.

Ilmeisesti se on se räkätauti joka tarttuu ja näillä kaikilla vaan taipumus niihin tulehduksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Laura08098:
Meillä lääkäri laittoi lähetteen putkitukseen kaikille meidän lapsille nyt vuoden lopulla kun neljännet tulehdukset tän vuoden aikana täyttyi. Tosin viime vuonna tulehduksia oli roimasti enempi kuin 4 per lapsi ja vasta nyt saatiin lähetteet.

Hassua, kun korvatulehdus ei käsittääkseni ole tarttuva, niin meillä nää saa sen aina niin että yks ensin, ja parin päivän päästä muut.

Ilmeisesti se on se räkätauti joka tarttuu ja näillä kaikilla vaan taipumus niihin tulehduksiin.

Juuri noin. Oikein toimittu kyllä :)

Niin, kyllä se korvatulehdus tosiaan tuota kautta voi hyvinkin tarttua eli yleisesti mukana ylähengitystieinfektio (lue: räkätauti), jossa aiheuttajana virus ja se kyllä tarttuu helpostikin ja sitten jos on vielä herkkä saamaan korvatulehduksen, niin eipä muuta enää tarvitakaan. Sen jälkeen mukaan voi vielä tulla bakteeri ja soppa valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Käytännöt varmasti hieman vaihtelee ja riippuu lääkäristä. Osa kollegoista ei välttämättä ota kantaa ja en tiedä kyllä miksi ihmeessä, kun kuitenkin tuo on selkeästi haittaava ja ikävä vaiva sekä lapselle että vanhemille/vanhemmalle.

Mutta jos todella noin monta on ollut (4 tai enemmän) ja ne on siis joka kerralla diagnosoitu korvatulehduksiksi, niin minä laittaisin korvalääkärille ilman muuta putkitusta varten. Ei ole kauan, kun oon päivystyskäynnin yhteydessä tehny yhelle pienokaisellekin lähetteen korvalääkärille ja mitä myöhemmin katsoin, niin korvalääkäri oli ottanu asian hoitaakseen eli homma lähti etenemään heti.

Eli jos vuoden sisällä on tuo 4 tulehdusta niin se on minulle ainaki selvä läheteindikaatio. Sinä voit jo vaatia ilman muuta sitä. Tarvittaessa ajanvarauksen kautta tai privaatista.
Kiitos sulle :flower: !!

Otan ton taas puheeks kun mennään jälkitarkastukseen!!

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:

Kiitos sulle :flower: !!

Otan ton taas puheeks kun mennään jälkitarkastukseen!!

Eipä kestä :) Toivottavasti lapsesi saa hyvää hoitoa! Mukavaa joulunodotusaikaa!

Yhteistyössä