Pelottavaa/ahdistavaa! Tapahtui aamulla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dolores Haze
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dolores Haze

Jäsen
23.04.2009
87
0
6
Lapsemme heräsi aamulla aikaisin ja sanoin miehelle, josko hän voisi herätä ja lähteä lapsen kanssa aamupuuhiin, jotta voisin nukkua vähän pidempään. Mies lähti ja jäin nukkumaan. Olin puoliunessa ja kuulin, kun mies kävi makkarissa laittamassa modeemin päälle. Lähtiessään laittoi makkarin oven melkein kiinni, jottei äänet kuulu niin hyvin.

Heti, kun ovi oli mennyt kiinnemmäs tunsin kuinka joku tuli viereeni istumaan ja sen jälkeen tunsin painon päälläni! Kun paino hellitti olin täysin hereillä ja nousin sängystä aika nopsaan..

Sanoin miehelle, etten halua olla nyt yksin kotona lapsen kanssa..jotenkin jäi ahdistava olo. En itse edes muistanut, mutta miehelle tuli mieleen eräs juttu.. kerran heräsin yöllä yht'äkkiä hirveen pahaan ja ahdistavaan oloon..ajattelin, et tulikohan paniikkikohtaus. No olo meni ohi onneks ja sain uudestaan unen päästä kiinni. Seuraavana päivänä kuulin kuinka eräs läheiseni oli käyttäytynyt yöllä itsetuhoisesti...

Onko muille käynyt vastaavaa?

Ei vastaavaa mutta yli 20 vuotta sitten kuoli isomulloni, joka aina oli uskonut yliluonnolliseen ja kertonut näkevänsä "haamujakin". Hänen kuolin yönään näin unta, että mummi tuli luokseni ja herätti, istuin sängylläni ja häön sanoi, ei hätää tulin vaan sanomaan hei hei. Sitten unessä kävbin takaisin nukkumaan. Aamulla kun soittivat sairaalsta ( oli siis diabeteksen vuoksi sairaalassa, mutta ihan hyvässä kunnossa, lähemmäs 100 vuotias kylläkin ) tiesin miksi ja mistä soittavat. Aika hassua.

Onpa ikävää! Nähtävästi ikäviä uutisia luvassa! :(

Itse muistan kun mummoni soitti meille keskellä yötä. Olin tosi vihainen, koska tiesin mitä asiaa sillä oli. Mummo kuoli sinä yönä. Vieläkin harmittaa, kun olin melko tyly puhelimessa. En ehtinyt hyvästellä häntä.

Kyseessä on unihalvaus, eli täysin normaali asia, ei mitään yliluonnollista. Guuglaa tolla sanalla niin löydät paaaaaljon tietoa. Mulla on ollu noita muutaman kerran.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

Yleisimmät oireet (jotka löyty sultakin):

Yleisimmät

* Valoharhat
* Pelko

Yleisiä

* Olennon läsnäolon aistiminen (usein pahansuopa)
* Painetta tai painoa vartalon päällä (usein rinnalla)(/b]
* Kuolemanpelko

Melko yleisiä

* Ääniharhat (usein askelia, epäselvää puhetta tai sysäyksittäistä melua)
* Näköharhoja kuten ihmisiä tai varjoja liikkumassa huoneessa (tämä liittyy melko usein tunteeseen pahan läsnäolosta)

Vähemmän yleisiä

* Leijumisen tunne (joskus yhdistetään ruumiistapoistumiskokemukseen)
* Näennäisesti aukoton siirtyminen täysiin hallusinaatioihin tai unennäkemiseen
* Tuntoharhat (kosketukset)

Harvinaisia

* Putoamisen tunne
* Jatkuvasti voimistuva korkea ääni
* Tärinä
* Erilaiset voimakkaatkin kivut (esimerkiksi kivuliasta säkenöintiä koko kehossa)

No hö, menipä lihavoinnit väärin. Tarkoitus oli lhavoida noi sunkin huomaamat kohdat eli pelko, kosketukset, ja paino vartalon päällä.

Mulla on yleisin toi putoamisen tunne, eli siinä unen ja valveen rajamailla hätkähdän siihen että muka "putoan" alaspäin, vaikka olen koko ajan tukevasti sängyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennallaan:
No itelle tuli kans mieleen, et oisko jollekki käyny jotain.. toivottavast ei, et oli vaan miun oma höpöhöpö-juttu..

Ei oikeasti kannata ruveta pelottelemaan itseään millään mielikuvitusjutuilla. Jos haluat voit vaikka lääkäriltä kysyä tuosta unihalvauksesta. Ei ole mitenkään yliluonnollinen juttu, aivot ja keho eivät vain herää ihan synkronoidusti.

Miulla on itse asiassa ollut tuollasia unihalvauksia ja se on kyllä kaameeta! Tuntuu, et siitä ei voi herätä eikä voi liikkua. Tää oli vähän erilainen tunne ja heräsin siitä kyllä aika nopeesti..mut voihan se olla jotain sellasta.

Miulla on itse asiassa ollut tuollasia unihalvauksia ja se on kyllä kaameeta! Tuntuu, et siitä ei voi herätä eikä voi liikkua. Tää oli vähän erilainen tunne ja heräsin siitä kyllä aika nopeesti..mut voihan se olla jotain sellasta.

Kuten huomaat tuossa on pitkä lista erilaisia ilmenemismuotoja, ei se ole mikään yksi ja täsmälleen samanlainen tilanne, ihan niinkuin ei unetkaan ole.

Kun nyt herättyäsi mietit, kumpi sinusta itsestäsi on todennäköisempää, unihalvaus vaiko henkiolento istumassa rinnan päällä?

Kulttuuriviitteet

Unihalvauksen piirteet ovat niin omalaatuiset, että monesti siihen on liitetty yliluonnollisia ilmiöitä. Japanissa ilmiötä kutsutaan nimellä kanashibari ("sitoa metalliköydellä"), Thaimaassa phi um ("aaveen peittämä") ja Meksikossa subida del muerto ("kuolleet nousevat päälle").

Suomen pahaa unta tarkoittava sana painajainen on alun perin tarkoittanut olentoa, eläintä tai lintua, joka tulee nukkuvan päälle, ja yrittää tukehduttaa tämän. Joissain sukukielissä, kuten saamessa, sanan painajainen käännöksellä tai vastineella on edelleen tämä merkitys.

Keskiajalla Euroopassa unihalvaus saattoi antaa lisäsyitä uskoa demoneihin ja taikuuteen.

Perinteisessä venäläisessä uskomuksessa unihalvauksentapaiset oireet olivat kotihengen domovoin syytä. Täten domovoi rankaisi huonoja aviomiehiä tai pettäjiä.

Halvaantumisen ja hallusinaatioiden yhdistyminen ovat johtaneet siihen, että ilmiötä pidetään osasyynä moniin ufosieppaus- ja haamuhavaintoihin, ruumiistapoistumiskokemuksiin sekä moniin muihin yliluonnollisiin tapahtumiin.

Kirjallisuudessa yksi tunnetuimmista unihalvauskuvauksista on Guy de Maupassantin novellissa Le Horla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

Alkuperäinen kirjoittaja Wanhatar:
Mutta myös yliluonnollisuus on mahdollista.

Kaikki on mahdollista, ja ymmärrättävästi se yliluonnollinen jutska ois paljon jännempää. Mutta eikös jo sana "yliluonnollinen" sinällään edellytä, että mitään "luonnollista" selitystä ei ole?

Voihan olla että tämän kirjoittaa henkiolento sormieni kautta vastoin minun tahtoani, enkä itse muista tästä huomenna mitään, mutta pitäisin luonnollista selitystä kuitenkin todennäköisempänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Unihalvaus:
Kaikki on mahdollista, ja ymmärrättävästi se yliluonnollinen jutska ois paljon jännempää. Mutta eikös jo sana "yliluonnollinen" sinällään edellytä, että mitään "luonnollista" selitystä ei ole?

Voihan olla että tämän kirjoittaa henkiolento sormieni kautta vastoin minun tahtoani, enkä itse muista tästä huomenna mitään, mutta pitäisin luonnollista selitystä kuitenkin todennäköisempänä.

Ihan miten vaan.Tarkoitin että unihalvaus ei ole ainoa syy asialle.

Alkuperäinen kirjoittaja Unihalvaus:
No hö, menipä lihavoinnit väärin. Tarkoitus oli lhavoida noi sunkin huomaamat kohdat eli pelko, kosketukset, ja paino vartalon päällä.

Mulla on yleisin toi putoamisen tunne, eli siinä unen ja valveen rajamailla hätkähdän siihen että muka "putoan" alaspäin, vaikka olen koko ajan tukevasti sängyllä.

Mullakin on ollu noita putoamistunteita... mutta en ole koskaan tienny mistä on kyse..

Olin sängyssä kyljellään ja paino tuntui päälläni vain ehkä muutaman sekunnin. Puoliunessa tunsin kuinka sänky painui vieressä kuin jonkun painosta. Se säikäytti, kun unen läpi tajusin kuitenkin kuinka mies oli juuri lähtenyt huoneesta eikä ollut siinä enää.

Olin sängyssä kyljellään ja paino tuntui päälläni vain ehkä muutaman sekunnin. Puoliunessa tunsin kuinka sänky painui vieressä kuin jonkun painosta. Se säikäytti, kun unen läpi tajusin kuitenkin kuinka mies oli juuri lähtenyt huoneesta eikä ollut siinä enää.

Eli pilkulleen sama tilanne kuin tuossa unihalvauksen wikitiedossa on kuvattu. Paineen tunnetta (tunnet patjan "painuvan"), "jonkun" pahansuovan läsnäolo, pelko, paineen tunne vartalon päällä....

Ihan oikeastiko sun mielestä on todennäköisempää että joku paha näkymätön olento istuu sun päällä? Älä viitsi pelotella itseäsi ihan turhaan. Kyllä mä kokemuksesta tiedän että se säikäyttää paljon, ja tiedän myös että sitten kun tulee tolkkuihinsa niin olo on semmonen puolinolo "jaahas, no meninpäs taas vanhanaikaseen".

Lapsemme heräsi aamulla aikaisin ja sanoin miehelle, josko hän voisi herätä ja lähteä lapsen kanssa aamupuuhiin, jotta voisin nukkua vähän pidempään. Mies lähti ja jäin nukkumaan. Olin puoliunessa ja kuulin, kun mies kävi makkarissa laittamassa modeemin päälle. Lähtiessään laittoi makkarin oven melkein kiinni, jottei äänet kuulu niin hyvin.

Heti, kun ovi oli mennyt kiinnemmäs tunsin kuinka joku tuli viereeni istumaan ja sen jälkeen tunsin painon päälläni! Kun paino hellitti olin täysin hereillä ja nousin sängystä aika nopsaan..

Sanoin miehelle, etten halua olla nyt yksin kotona lapsen kanssa..jotenkin jäi ahdistava olo. En itse edes muistanut, mutta miehelle tuli mieleen eräs juttu.. kerran heräsin yöllä yht'äkkiä hirveen pahaan ja ahdistavaan oloon..ajattelin, et tulikohan paniikkikohtaus. No olo meni ohi onneks ja sain uudestaan unen päästä kiinni. Seuraavana päivänä kuulin kuinka eräs läheiseni oli käyttäytynyt yöllä itsetuhoisesti...

Onko muille käynyt vastaavaa?

siskoni koki vastaavaa samaan aikaan kun paappamme sai kotonaan sydänkohtauksen :(

Jotenkin ei itelle tullu heti se unihalvaus edes mieleen, kun itellä on just aiemmin ollu sellasia ja ne on olleet jotenkin tosi rankan tuntusia ja oon ollu niiden aikana jotenkin kai enemmän unessa..tai silloin on ainakin tuntunut siltä. Mutta voihan niitäkin siis olla erilaisia ja tää varmaan oli sellanen. Oli vaan aika hurja tunne! Mieli taitaa vaan tehdä tepposiaan..

Kerran olin keittiössä tiskaamassa ja mies oli siinä vieressä, juteltiin jotain. Mies lähti siitä sitten vessaan tms. jotain puuhaamaan ja jäin yksin keittiöön. Jatkoin tiskausta ja sivusilmällä näin kuinka mies käveli keittiön ovelle..käännyin ja eihän siinä ollu ketään! Vessasta kuulin hänen puuhasteluääniä..olin ihan et häh? Mut unohtu sit koko juttu aika nopsaan.

Mäkin olen kerran saanut unihalvauksen. Heräsin, mutta en saanutkaan mitään lihaksiani liikutettua enkä edes silmiä tai suuta auki. Se oli tosi kammottavaa ja pelkäsin sen jälkeen nukkumista jonkun aikaa. :( Mutta ei siihen tosiaan liittynyt mitään enteellistä, kukaan ei kuollut tai mitään. Kyllä mä ainakin pidän sitä täysin biologiskemiallisena tapahtumana. :)

Yhteistyössä